Gå til innhold

Sopplager, behandling og forsøk på graviditet

Anbefalte innlegg

Gjest Nytt på Nytt

Jeg er en dame på 36 år som de siste 5 mnd har hatt flere tilfeller av sopp og ett tilfelle av bakteriell vaginose. Jeg har blitt behandlet med Canesten stikkpiller og salve, en kur med Flagyl, melkesyrekapsler pluss egne tiltak for å stoppe dette. Celleprøvene er fine (Soppinfeksjonene har kommet etter menstruasjon) Nå har jeg vært med gynekolog og fått flere gode tips til egne tiltak, samt to tablettkurer - henholdsvis Fluconazol Krka og Dalacin. Samtidig fikk jeg fjernet en kobberspiral som jeg har hatt i 5 år. Spiralen fikk jeg fjernet fordi vi ønsker og bli gravid, og i den sammenheng sa gynekologen at jeg ikke burde bli gravid i denne syklusen grunnet medisinen. Til opplysning får jeg Dalacin mot bakteriell vaginose 3 stk vagitorier, og Fluconazol Krka 4 stk tabletter som skal tas annenhver dag. Nå er det sånn at jeg av ren nysgjerrighet lurer på hva som kan skje om jeg faktisk blir gravid? Nå har jeg tenkt å avstå fra samleie til etter kuren er over, men hva om jeg blir gravid en av de første dagene etter siste tablett? Kan fosteret få skader da?

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Relis er en institusjon som gir informasjon om legemidler, og de holder seg oppdatert til enhver tid. Her er kopier fra deres svar. I tillegg vil jeg bemerke at Dalacin brukes i tidlig svangerskap ved bakteriell vaginose (BV). Det har vært mistanke om at BV kunne øke risiko for abort og for tidlig fødsel, så det er lurt å være nylig behandlet når man blir gravid. Du husker å spise folat 400 mikrogram daglig?

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

FLUKONAZOL

Det er begrenset erfaring med bruk av flukonazol hos gravide, og det er rapportert om enkelte tilfeller av medfødte multiple misdannelser (kraniofaciale-, skjelett- og hjertemisdannelser) ved bruk av høye doser flukonazol (400-800 mg/dag) gjennom store deler av svangerskapet. Dette har vært mødre som er behandlet for meningitt eller HIV-assosiert infeksjon. Det er ikke fastslått noen lignende risiko ved lavdose flukonazol til behandling av candidainfeksjon. Flere studier har vist at doser opptil 150 mg om dagen, gitt som engangsdose eller flere ganger i løpet av svangerskapet, ikke medfører økt risiko for spontanabort, medfødte misdannelser eller lav fødselsvekt. I studiene som det refereres til, inngikk omtrent 470 gravide kvinner .

I det svenske medisinske fødselsregisteret er det rapportert om 709 barn hvor deres mødre har brukt flukonazol tidlig i svangerskapet. Frekvensen av barn med misdannelser (12 barn) var tilnærmet lik det forventede antallet i en generell befolkning (14-15 barn). Ingen av de rapporterte misdannelsene var overrepresentert, og multiple misdannelser var ikke angitt hos noen av barna .

Den nyeste oversikten er gitt i en større dansk studie av barn av gravide kvinner som hadde fått flukonazol på resept i svangerskapet. De fleste kvinnene hadde mottatt resept på totalt 150 eller 300 mg flukonazol, mens 23 av 1079 hadde fått resept på 600 mg. Forfatterne fant ikke økt risiko for medfødte misdannelser etter eksponering for korttidsbehandling.

Konklusjon

Flukonazol i lavdose på 150 mg en eller noen flere ganger i løpet av svangerskapet ser ikke ut til å øke risiko for misdannelser. Det er sett misdannelser etter daglig høydosebehandling over lengre perioder.

DALACIN:

RELIS har tidligere konkludert med at tilgjengelig litteratur ikke gir grunnlag for å mistenke teratogene effekter av klindamycin (Dalacin) brukt i 1. trimester . Et oppdatert søk i to vanlig brukte kilder forandret ikke på denne konklusjonen. Norsk elektronisk legehåndbok refererer til Nasjonale faglige retningslinjer for antibiotikabruk i primærhelsetjenesten og her anbefales klindamycin eller metronidazol (flagyl) til behandling av bakteriell vaginose under svangerskap .

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...