Gjest Usikker og litt redd Skrevet 19. november 2012 Del Skrevet 19. november 2012 Hei. Jeg har i lengre tid (ca 2 år) vært sliten og utmattet. Det har gått litt i perioder, men det toppet seg på våren i år. Jeg har gradvis blitt mer og mer sliten, vært mye kvalm og har hatt mye hodepine. Tanker om ME og fibromyalgi (pga vonde legg og muskelsvakhet, samt at området rundt munnen har dovnet bort) har meldt seg. Fordi jeg lever i en hektisk hverdag (alene med små barn med emosjonelle- og adferdsvansker) og en krevende jobb, har dette fått "skylden". I sommer fikk jeg et galleanfall, og har fått påvist en relativt stor gallestein (1,7 cm). Leverprøvene mine var noe forhøyet noe som førte til mistanker om at bukspyttkjertelen var irritert, men ikke betent. Mens jeg ventet på MR, tok jeg andre prøver hos legen. Ved en tilfeldighet spurte jeg om HCV. Legen tok en slik prøve, mest for å berolige meg, da jeg ikke er i noen risikogruppe. En uke senere fikk jeg den noe overraskende beskjeden om at prøven var pos. og at legen har henvist meg til smittelege. Om legen bare har påvist anti-stoffer, eller om jeg faktisk har aktiv smitte i dag, vet jeg ikke, men siden legen har henvist meg, antar jeg at jeg har en aktiv smitte. Jeg har forsøkt å lese meg litt klokere, og slik jeg forstår, har nok smitten sittet der en stund, siden leververdiene er forhøyet og at jeg har flere symptomer. Jeg sitter igjen med noen spm. i forhold til smitte jeg håper du kan svare på. 1. Min kjæreste (har vært sammen i snart 1,5 år) fikk påvist anti-stoffer mot HCV for over 20 år siden, men har fått beskjed om at han ikke er smittebærer. Jeg antar han har hatt akutt HCV og blitt frisk, da han aldri har mottat medikamentell behandling. Slik jeg ser det, kan ikke han være smittekilden? 2. Jeg har vært i fire forhold i løpet av livet (inkl min nåværende kjæreste). Sjansen for smitte pga sex er i utgangspunktet liten. Anses fire sexpartnere som mange, og at det derfor er en risiko? 3. For ti år siden var jeg på ferie i USA hvor jeg ved et tilfelle var på akutten og ble tatt blodprøver av - er dette en reell smittekilde? 4. Tok hennamaling i Egypt for noen år siden. Fikk sår under påmaling og etter, kan dette være smittekilde? 6. Fikk fotbehandling og var hos frisør i Tyrkia. Pga sår etter eksem i hodebunnen har jeg mye sår som ofte blør, kan dette være en smittekilde? 7. Kan en prøve tatt for å påvise HCV gi utslag ved medikamentell hepatitt? Jeg bruker til daglig Concerta. Mengden har variert fra 72 mg til 90 mg. Bruker i dag 72 mg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385921-hepatitt-c/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 20. november 2012 Del Skrevet 20. november 2012 Hei, Symptomene du beskriver kan stemme med en hepatitt C infeksjon, selv omde er såpass gebnerelle at det ville være u mulig å stille denne diagnosen basert på symptomene alene. Jeg tror ikke at gallestenen har nødvendivis sammenheng med dem. Hepatitt C virus overføres ved blod og blodprodukter. Tidligere var blodoverføring ansvarlig for en betydelig andel, men nå testes alt blod som skal overføres og denne mekanismen er i praksis eliminert. Den hyppigste mekanismen idag er forurenset sprøyter, men du sier ingenting om sprøytemisbruk. Da skulle vi kunne se bort fra det. HCV overføres også ved sexkontakt, men det er langt mindre vanlig enn for hepatitt B. Hos en relativt stor andel av pasienter finner man fortsatt ikke en klar forklaring. Det er kun et mindretall (under 20%) av de som er smittet, som utvikler akutt hepatitt, mens de fleste forblir asymptomatiske. Tendensen til utvikling av kronisk infeksjon er meget høy. Det er altså slett ikke utenkelig at di kjæreste kan ha utviklet en aktiv infeksjon ganske mange år etter smitte. Det kan tenkes at han har tidligere vært antistoff positiv, uten påvisbart virus i blodet, men etter flere år ble infeksjonen aktivert. Det er en mulighet, uten at jeg kan si noe om hvorvidt det er tilfelle. (2) Som nevt er smitte ved sex er relativt lite uttalt, selv om det ikke kan utelukkes. Hvorvidt 4 sexpartnere er mange eller få kan sikkert vurderes ulikt av forskjellige personer. Personlig synes ikke at det er mange. (4) HCV var kjent for 10 år siden, og jeg går ut ifra at blodprøve tatt i USA for 10 år siden ikke kan regnes som smittemekanisme. (5/6) Egypt og Tyrkia er områder i verden hvor hepatitt infeksjoner, deriblant hepatitt C forekommer vesentlig hyppigere enn hos oss. Kan ikke utelukke at under de prosessene der kunne du blitt smittet. Men jeg kjenner ikke prosessene godt nok til å kunne si noe nærmere. (7) Dagens diagnostiske tester er så spesifikke at de påviser en hepatitt C infeksjon med meget høy sikkerhet. Det er mulig å påvise virus med molekylærbiologiske metoder, i tillegg til antistoffer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/385921-hepatitt-c/#findComment-3415446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.