Gå til innhold

herpes

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er havnet i en litt trøblete situasjon som jeg trenger hjelp med. Det ligger utrolig mye informasjon på nett, så det er vanskelig å vite hva som er rett.

Jeg har siden jeg var ca 7 år hatt herpes på leppene, type 1 heter vel det. Begge foreldrene mine har det så det var ikke så rart at jeg ble smittet. jeg har helt til nå blitt fortalt at herpes ikke smitter hvis man IKKE har utbrudd. Dvs. at hvis man kysser noen uten blemmer eller andre synlige tegn er det ingen smittefare. Stemmer det? her på nettet, på sidene til lommelegen står det at man kan smitte SELV OM man ikke har utbrudd. Ble ganske stressa da jeg så det, for det betyr at jeg har gitt herpes til ganske mange siden jeg var 7år.

Det andre jeg lurer på er:

jeg har nå vært i et fast forhold med en gutt i litt over tre år som nå har tatt slutt. Han har fortalt at han en gang i sitt liv hadde et herpesutbrudd på penis (før vi møttes). Betyr det da at jeg har fått herpes nedentil også hvis det smitter uten at man har utbrudd? (jeg har aldri selv merket symptomer på herpes nedentil) og vi har stort sett hatt sex uten kondom.

Og er det mulig å få herpes type 1, både på leppene og vaginalt?

ekskjæresten min har alltid hevdet at det ikke går an, så vi har hatt samleie hvor jeg har hatt herpesutbrudd på leppene hvorpå han har utført oralsex på meg. Betyr det at jeg kan ha smittet meg selv vaginalt via han?

Hvis jeg skulle ha blitt smittet vaginalt, hvis viruset er der, hvor lang tid vil det ta før det kommer utbrudd?

er det mulig å få herpes så langt inn i skjeden at man ikke merker det? betyr dette at jeg resten av mitt liv må ha samleie med kondom fordi det muligens kan være herpes som jeg ikke ser?

Jeg har hatt en ny sexualpartner etter at det ble slutt med ekskjæresten min hvor jeg i dagene etter var veldig plaget av kløe og svie i underlivet. jeg ble veldig redd for at det var herpes og kontaktet gynekolog. hun påviste sopp og jeg behandles for det nå. problemet var at selv om hun er offentlig praktiserende gynekolog kunne hun ikke ordentlig norsk, så jeg prøvde å spørre henne alle disse spørsmålene, men er usikker på om hun forstod helt hva jeg spurte om alltid. derfor håper jeg du kan svare på disse spørsmålene.

siste spørsmål er:

Hvor lenge må jeg vente etter behandling av sopp før jeg kan ha samleie på nytt? hun sa at denne typen sopp er et "kvinneproblem" og at jeg ikke kan smitte partner.

jeg bruker canesten 1% krem og Fluconazol tabletter, 2 tabl. i uka.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385952-herpes/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...