Gå til innhold

Feil kosthold

Anbefalte innlegg

Jeg er mor til en ung mann på 33 år. Da han var 25 fikk han diagnosen Bechtrew. Han var veldig dårlig et halvt år, men med medisiner så fungerer han ganske greit. Men fra å være en aktiv gutt som spilte både innebandy og fotball, så er han blitt veldig stillesittende. I jobben er han resepsjonist på et hotell og står og går under skiftet sitt, men det blir ikke noe trening. Han spiser også helt feil, gjerne pizza til frokost, baguetter og boller og drikker mye cola. Han har nå ca 20 kilo for mye. Det hjelper ikke hva jeg sier at han må endre på dette, og fastlegen sier at han kan ikke gjøre noe. Han må selv eventuelt bestille en time og snakke om dette, noe han ikke vil gjøre. Dette kostholdet er vel kanskje ikke så heldig for sykdommen heller. Han har stadig netthinnebetennelse på øynene, og nå har det vart fra april i år. Jeg er bekymret, og det medvirker at jeg nesten ikke får sove om nettene. Hva kan jeg gjøre? Det forundrer jo meg at ikke en fastlege kan kalle ham inn til en konsultasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385960-feil-kosthold/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min søster har samme sykdom og er veldig nøye med trening og kosthold. Hun merker stor foskjell på en uke med "drittmat" som hun kaller det og sunn mat.

Men din sønn er voksen. Fastlegen kan ikke kalle inn til konsultasjon dersom vedkommende ikke har bedt om det.

Prøv å google det du kan komme over av info, kontakt foreningen http://www.bekhterev.no/, print ut og lag et hefte til din sønn.

Kanskje han forstår hva han bør gjøre etterhvert.

Uansett synes jeg du skal slutte å mase på han etter å ha gjort den jobben ovenfor. Han er voksen, la han leve sitt liv og ikke ødelegg ditt eget med å bekymre deg!

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385960-feil-kosthold/#findComment-3415751
Del på andre sider

Hei,

"Kalven" er for lengst voksen og avvendt. Slipp taket, det er ikke noe du kan gjøre.

Det er ikke uvanlig at slikt mas fra mor bare virker mot sin hensikt. Du kan trygt slappe av og gi han ansvaret for eget liv. Cola er ikke farlig, det består jo nesten bare av sukker og vann. Sukker er jo helt naturlig næring som utvinnes av sukkerbeter eller -rør. Det er iallefall det som står på sukkerpakken.....Si heller dette til sønnen din, at han kan drikke cola til det tyter ut ørene på han. Muligens det kan hjelpe han.

For egen del har jeg sluttet med sukker 98% i 2003 og savner det ikke en plass.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385960-feil-kosthold/#findComment-3415757
Del på andre sider

Det er helt klart at sønnen din lever usunt, men dessverre er det lite du kan gjøre for å hjelpe ham med dette. Den dagen han får et inderlig ønske om endring, så kommer endringen. Og den vil da i tilfelle komme fra ham eller at sykdommen tvinger ham til endring for at livet hans skal være levelig. Det er lite du kan bidra med i dette. Spørr om han trenger hjelp med dette og om du kan bidra med noe. Er svaret nei, så la ham finne ut av dette selv.

Jeg forstår din bekymring for ham.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385960-feil-kosthold/#findComment-3415805
Del på andre sider

Gjest Helseogsosial

Hei,

"Kalven" er for lengst voksen og avvendt. Slipp taket, det er ikke noe du kan gjøre.

Det er ikke uvanlig at slikt mas fra mor bare virker mot sin hensikt. Du kan trygt slappe av og gi han ansvaret for eget liv. Cola er ikke farlig, det består jo nesten bare av sukker og vann. Sukker er jo helt naturlig næring som utvinnes av sukkerbeter eller -rør. Det er iallefall det som står på sukkerpakken.....Si heller dette til sønnen din, at han kan drikke cola til det tyter ut ørene på han. Muligens det kan hjelpe han.

For egen del har jeg sluttet med sukker 98% i 2003 og savner det ikke en plass.

Det du sier at sukker ikke er farlig, det er garantert FEIL!

Sukker kan føre til ulike sykdommer slik som diabetes og hjerte/karsykdommer.

Det som skjer når du inntar sukker over en lengre periode er at du bli avhengig, dette kalles sukkeravhengighet.

Kroppen venner seg til å ha høyt blodsukker noe som gjør at hver gang blodsukkeret synker får kroppen lyst på sukker.

Det sunne sukkeret som du får i deg får du fra frukt blant annet.

Dette er et naturlig fruktsukker som ikke ødelegger kroppen i moderate mengder.

Hvis du utvikler diabetes vil kroppen ikke kunne regulere insulinopptaket selv og derfor trenger kroppen hjelp til dette, dette gjør man ved å enten ta tabletter eller insulinsprøyter.

Så ja, SUKKER ER FARLIG!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385960-feil-kosthold/#findComment-3416580
Del på andre sider

Stig Bruset - Alt. medisin

Bekterevs sykdom regnes for å være en kronisk sykdom og rammer særlig ryggen og nakken med betennelser og deretter tilstivning. Det regnes for å være meget viktig at pasienter med Bekterev holder seg fysisk aktive for å unngå denne tilstivningen. Når det gjelder kostholdet vet vi at inntak av raske karbohydrater som i cola og baguetter stimulerer kroppens insulinproduksjon og dette er ugunstig ved betennelser. Et kosthold med mye grønnsaker og omega 3 fettsyrer fra fet fisk som laks og makrell, regnes for å være gunstig.Jeg synes du skal snakke med sønnen din direkte og foreslå at han blir henvist til en fysioterapeut der han kan starte med medisinsk treningsterapi, noe som er gratis for personer med Bekterevs sykdom. Forhåpentligvis vil dette være gunstig i forhold til vekta og fokus om å spise bedre. Det kan føles vanskelig for fastlegen å innkalle din sønn til samtale fordi endring av kosthold og livsstil må baseres på hans motivasjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385960-feil-kosthold/#findComment-3416944
Del på andre sider

Annonse

Det som skjer når du inntar sukker over en lengre periode er at du bli avhengig, dette kalles sukkeravhengighet.

Kroppen venner seg til å ha høyt blodsukker noe som gjør at hver gang blodsukkeret synker får kroppen lyst på sukker.

Hvis du utvikler diabetes vil kroppen ikke kunne regulere insulinopptaket selv og derfor trenger kroppen hjelp til dette, dette gjør man ved å enten ta tabletter eller insulinsprøyter.

Så ja, SUKKER ER FARLIG!

Hei.

Du har helt rett... Sukker er farlig.

Men det står ikke det på sukkerpakken, og vi lærte ikke det på skolen når jeg hadde heimkunnskap på begynnelsen av 1990.

Det nytter ikke å si til unge, sukker er farlig, slutt med det. De trenger en grunn for å slutte, en langt bedre begrunnelse.

Det som var mitt poeng var at folk må finne en grunn de selv tror på, da nytter det ikke å lese på sukkerpakken.

Selv enkelte "nøkkelhull-produkter" har relativt mye tilsatt sukker..

Det er sikkert nesten like umulig å kutte ut sukker som det er å kutte ut røyk og alkohol, og det er vel i de fleste tilfeller snakk om "mengde".

Folk trenger en indre motivasjon for å klare det, men de kan få hjelp til å søke dypere kunnskap enn å lese på en sukkerpakke.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385960-feil-kosthold/#findComment-3417252
Del på andre sider

Så ja, SUKKER ER FARLIG!

''Sukker kan føre til ulike sykdommer slik som diabetes og hjerte/karsykdommer.''

Et hjertesukk fra en mamma til ei jente med diabetes type 1: Kan du ikke være så snill å skrive "type 2" bak ordet diabetes i slike sammenhenger? Så kan heller VG og Dagbladet få enerett på feil folkeopplysning, de greier nemlig ikke å skrive type 2 når de snakker om den varianten av diabetes.

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385960-feil-kosthold/#findComment-3417292
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...