Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 45 år, som har hatt herpes 2 siden 17 årsalder. Utbruddene kommer gjerne i perioder med stress, og er svært plagsomt. Det er i perioder nødvendig med kodeinpreparater, og bruker da paralgin forte, 4-6 tabletter pr. dag i den mest smertefulle perioden. Har prøvd Zovirax profylaktisk, men utbruddene er "på god vei" når jeg oppdager dem. Det fungere greit nok, men ikke optimalt. Har du noen gode råd å komme med? Synes det er ubehagelig å be om smertestillende, og det resulterer i at jeg strengt talt bruker lite av dem, noe som heller ikke er helt heldig. Mvh. Linnea

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385990-herpes-2/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest ikke alltid så lett..

Har du prøvd forebyggende tabletter?

Jeg går på Valtrex 500 mg/daglig. Inneholder valaciclovir. Jeg pleier å ha flere utbrudd i året nedentil, men på ulike steder i underlivet - "flytter" seg liksom rundt. I tillegg er det munnsårene. Det virket som om de "avløste" hverandre - munnsår, sår på kjønnslepper, munnsår, sår ved anus, sår på kjønnslepper et annet sted, munnsår osv.osv... Slitsomt, fortvilende og ikke minst smertefullt!!!

Etter jeg startet med Valtrex har jeg ikke hatt utbrudd! Første mnd hadde jeg en liten kul ved leppa, som ikke ble ordentlig vond engang, og trakk seg tilbake neste dag. Så var det nedentil, samme greiene! Du kan tro jeg er gledelig overrasket. Foreløpig bare prøvd det i 2 mnd, men likevel, det er som natt og dag. Håper det fortsetter.

Håper du ikke har prøvd dette og kan få en like positiv overraskelse som meg. :)

Forøvrig koster tablettene ca 500 kr mnd, man kan få den på blå resept men da må en hudlege skrive resepten. I mitt tilfelle må jeg vente i over 4 mnd på time, og dermed kommer jeg opp i frikortgrensen uansett... Vel, lykke til til deg!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385990-herpes-2/#findComment-3415881
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Dette er rådet fra Norsk Gynekoligisk Forenings veileder i gynekologi fra 2009.

Ved lette tilbakevendende utbrudd kan aciclovir krem (5 %) brukes (vanlig resept). Ved sjenerende herpes anbefales tablett- behandling ved første tegn på utbrudd valaciclovir (Valtrex® 500 mg x 1 i 5 dager) eller aciclovir (Zovirax® 200 mg x 2 i 5 dager).

Kontinuerlig valaciklovir 500 mg daglig ved hyppig tilbakefall eller ønske om å minske smitterisikoen

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/385990-herpes-2/#findComment-3417497
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...