Gå til innhold

Kløe på hender, føtter og rygg


Gjest Rita123

Anbefalte innlegg

Jeg har en mann som har fått kløe på hender (håndflater), føtter og rygg. Han har ikke noe utslett, bare en intens, plagsom kløe som kommer og går. Nå lurer jeg på om det kan være snakk om symptomer på leverskade, da dette er en av de mulige sykdommene som har disse symptomene. En av grunnene til at jeg lurer på om det kan være leverskade er at jeg på nett har kommet over teorier som indikerer en sterk sammenheng mellom forskjøvet døgnrytme og leverskader: "The main causes of liver damage is sleeping late and getting up to late". Mannen min har hele sitt voksne liv sovet på dagtid og våket om natten, dels som en konsekvens av preferanse dels som en konsekvens av at han jobber på kvelden. Han legger seg mellom klokken fem og åtte om morgenen og får generelt sett lite søvn. Kan jeg være inne på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jon Langeland, hudlege

Hei ! jeg forstår at du er bekymret for mannen med kløe og forskjøvet døgnrytme. Det du har funnet på nettet er muligens tatt ut av en annen sammenheng. det er nok mange mennesker som har forskjøvet døgnrytme og som er helt friske dersom de ikke har en livsstil med inntak av mye alkohol eller medikamenter som kan påvirke leveren. Så den forskøvete døgnrytmen alene , skal ikke gi leverskade. Det kan være hudsykdommer som gir kløe uten utslett , bl a elveblest som kan komme og gå , men det er endel å se akkurat mens det står på. Men du kan vel kanskje foreslå at han oppsøke fastlegen for å få en generell helseundersøkelse og litt rådgivning. Da kan det også tas blodprøver for å undersøke leveren og legen kan finne ut om kløen , evt viderehenvise til hudlege. Mvh Hudlegen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...