Gå til innhold

Skriver du på dialekt?

Anbefalte innlegg

Sant nok.

:-)

men ellers setter jeg stor pris på stor forbokstav komma punktum anførselstegn spørsmålsteng apostrof mm fordi jeg synes det er så mye enklere å lese setter rett og slett pris på ryddigheten og oversiktligheten slike språklige finesser gir

mvh

*hehe* Du fikk meg til å huske en annen (husker ikke hvem) som skrev her inne for noen år siden, hun ga blaffen i bl.a. å bruke stor bokstav etter punktum. Vi var vel flere som kommenterte dette, høflig, overfor henne, men hun nektet å høre - hun likte å skrive sånn så det gjorde hun. At det ble vanskelig å lese brydde hun seg ikke om. Vil man at meningen i det man sier skal komme frem og bli tatt seriøst er sånn rimelig korrekt rettskriving og grammatikk viktig, enten man liker det eller ikke.

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

7

• Lillemus

6

• Katt-ja

3

• tonie

3

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

*hehe* Du fikk meg til å huske en annen (husker ikke hvem) som skrev her inne for noen år siden, hun ga blaffen i bl.a. å bruke stor bokstav etter punktum. Vi var vel flere som kommenterte dette, høflig, overfor henne, men hun nektet å høre - hun likte å skrive sånn så det gjorde hun. At det ble vanskelig å lese brydde hun seg ikke om. Vil man at meningen i det man sier skal komme frem og bli tatt seriøst er sånn rimelig korrekt rettskriving og grammatikk viktig, enten man liker det eller ikke.

Jeg må innrømme at jeg som regel chatter uten stor forbokstav - verken i navn eller starten av setninger - når det går kjapt...

Kan et slikt forhold til skriftspråket ha sammenheng med ikke-kritiser-barnet-syken som red skolene en periode?

Ingen ting skulle kritiseres, langt mindre korrigeres. Bare oppmuntring for å styrke 'kreativiteten'.

mvh

Jeg må innrømme at jeg som regel chatter uten stor forbokstav - verken i navn eller starten av setninger - når det går kjapt...

''Jeg må innrømme at jeg som regel chatter uten stor forbokstav - verken i navn eller starten av setninger - når det går kjapt...''

Chat er vel mer som nesten-muntlig å regne og består som regel av bare noen veldig få, korte setninger i gangen? Det blir noe annet enn en tekst på flere linjer og mange setninger.

''Jeg må innrømme at jeg som regel chatter uten stor forbokstav - verken i navn eller starten av setninger - når det går kjapt...''

Chat er vel mer som nesten-muntlig å regne og består som regel av bare noen veldig få, korte setninger i gangen? Det blir noe annet enn en tekst på flere linjer og mange setninger.

Tja...jobb-chat kan da bli mer enn korte setninger og enkle beskjeder - i tillegg kan ting haste - derfor gidder jeg ikke alltid holde på formene der.

''Dermed er det raskt å enkelt å lese teksten.''

Dermed er det raskt _og_ enkelt å lese teksten.

Skrekk og gru!

Og så heter det vel tungvint nå for tiden. Er det ikke kjempeirriterende med folk som ikke skriver punktum før smileyen, forresten? Jeg kjenner at jeg irriterer meg selv noe kolossalt:)

Annonse

Sant nok.

:-)

men ellers setter jeg stor pris på stor forbokstav komma punktum anførselstegn spørsmålsteng apostrof mm fordi jeg synes det er så mye enklere å lese setter rett og slett pris på ryddigheten og oversiktligheten slike språklige finesser gir

mvh

Nemlig ;-)

Annonse

Jeg skriver alltid bokmål. Men siden jeg bor i Oslo området, så er jo dette nesten likt talespråket. Jeg synes skriving på dialekt er en uting.

Det er tungt å lese, og virker egentlig ganske amatørmessig/barnslig, - som om man ikke vet bedre.

Vi har 2 offesiellt godlkjente skriftspråk i Norge, og skriving på dialekt kan virke som man ikke mestrer noen av disse, og dermed skriver ordene slik de uttales..

Jeg er generellt litt opptatt av at rettskrivningen skal være så bra som mulig for at jeg skal ta forfatteren "seriøst."

Alle kan gjøre slurvefeil . Men ved gjentagende skrivefeil, dårlig ordvalg og slumsete bruk av tegn og store bokstaver, så tar dette ofte fokuset mitt bort fra tekstens innhold..

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...