Gå til innhold

Manglende effekt av Ovitrelle eggløsningssprøyte

Anbefalte innlegg

Gjest Margot2

Hei, Jeg er en sekundært infertil kvinne på 32. Ble gravid på første forsøk i 2008, men to og et halvt års ønske om søsken gir ikke resultater. Har ikke fått påvist PCOS. Er normalvektig. Hadde normale sykluser før fødsel, men har slitt med lange sykluser på opptil seks måneder, manglende eggløsning selv i kortere sykluser og lutealfasesvikt (9 dager og mindre) i de få syklusene jeg faktisk HAR hatt eggløsning, i over tre år nå. Alt er førsøkt. Pergotime 50 og 100 mg (får eggløsning, men lutealfasen blir for kort). Og nå sist Pergotime 50 mg pluss Ovitrelle eggløsningssprøyte + Crinone (1 dose per dag). Ifølge gynekologen som følger meg opp gir Ovitrelle garantert eggløsning. Folliklene var 14,5 mm. fire dager før jeg satte sprøyten. Likevel har det nå altså gått 17 dager siden sprøyten, og mensen har ikke kommet. Negativ graviditetstest for to dager siden. Crinone har jeg nå holdt opp med i fire dager. Likevel kommer altså ikke mensen. Dette er bare så altfor kjent. Vi prøver rundt (antatt/påvist ved eggløsningstest eggløsning), jeg blir ikke gravid, men jeg får heller ikke mens og ender opp med å vente månedsvis før den kommer. Er veldig lei av dette. Er ute etter en second opinion her? Hvorfor løsner ikke egget når jeg BÅDE har fått påvist modnede follikler på ultralyd OG har hatt eggløsningssprøyte? Og hva med alle de andre gangene? Når folliklene hadde modnet sett på ultralyd og alt så tipp topp ut? Når eggløsningstest gir positivt resultat osv.? Likevel uteblir altså mensen. Hva skjer med alle disse eggene som bare ikke VIL løsne? Må vel ellers nevne at jeg er plaget av mye stress (både med dette og andre ting), og at jeg trener en del (også noe tvangspreget). Stresser mye med maten gjør jeg også. Men jeg har altså en BMI på 21,5, altså sunn. Kan stress være årsaken? Mvh Margot

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg forstår din frustrasjon, men jeg har dessverre ingen fullgod forklaring på hva som skjer. Jeg mangler informasjon om dine ‘basale hormonverdier’, altså verdier av østradiol og FSH (og prolaktin) før du får behandling. Pergotime virker bare hvis østrogennivået er av en viss størrelse, men det ser jo ut til at det er follikkelmodning, og da burde Ovitrelle (HCG) føre til eggløsning. (Du kan ikke stole på eggløsningstesten hvis du har fått eggløsningssprøyte !) Hvis du ikke får menstruasjon og graviditet er utelukket, så er det nesten garanti for at det ikke har vært eggløsning.

Jeg vet ikke hvor du har vært behandlet, men burde du overveie å søke/bli henvist til en spesialavdeling (de som utfører prøverørsbehandling) for videre oppfølging og behandling? Her kan du følges med hormonprøver og tett ultralyd. Det er mulig at du også skal ha sprøyter (FSH) for eggmodning før det gis eggløsningssprøyte.

Jeg har ikke mye tro på at stress kan påvirke forholdet, men hypåofyse-hormonet prolaktin kan øke under stress, og det kan virke negativt på den normale syklus. Jeg går ut fra at det er sjekket? Og også stoffskiftet ?

Jeg håper det kan lykkes, men synes som sagt at det er så komplisert at det hører hjemme på topp-nivå av ekspertise.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...