Gå til innhold

Hva er dette?

Anbefalte innlegg

Har tidligere hatt høyt blodtrykk,men dette har stabilisert seg etter at jeg gikk ned fra 150 til 133 kg.

Har nesten kuttet helt ut salt,men spiser noe sukker.Mest i brus,syltetøy og sjokolade/snop.

For 6 mnd siden hadde jeg ett svimmelanfall der "hele rommet bevegde seg".Jeg måtte lukke øynene for ikke å bli svimmel.

Jeg har fremdeles noe av det samme om jeg for raskt legger meg fra venstre sideleie til høyre.Klarer ikke å sove på ryggen.

Også om jeg reiser meg for fort opp av stresslessen.Noen ganger når jeg reiser meg holder jeg på å miste likevekten, men klarer så vidt å hente meg inn igjen.Jeg er bare 54,men har vært overvektig i nesten 20 år.

Er dette noe alvorlig? Har fremdeles 2 typer blodtrykks-dempende igjen,men er ikke plaget med annet enn svimmelhet noen ganger.

Bruker 100 mg zoloft per dag mot depresjon.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386284-hva-er-dette/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jernmangel / lav blodprosenti? Kjenner igjen symptomer du beskriver fra perioder jeg har hatt anemi.

Vitaminmangel som f.eks B12 eller D? Relativt vanlig og kan gi slike syptomer du beskriver.

Har du sjekka dette hos lege (enkel blodprøve)?

Slik jeg husker din beskrivelse av kostholdet ditt får du antakelig ikke nok naturlige vitaminer og mineraler via mat / drikke, kan kosttilskudd være et alternativ?

Uansett er det lurt å rådføre seg med lege, særlig siden du nevner blodtrykksproblematikk, samt andre medisiner.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386284-hva-er-dette/#findComment-3419393
Del på andre sider

Jernmangel / lav blodprosenti? Kjenner igjen symptomer du beskriver fra perioder jeg har hatt anemi.

Vitaminmangel som f.eks B12 eller D? Relativt vanlig og kan gi slike syptomer du beskriver.

Har du sjekka dette hos lege (enkel blodprøve)?

Slik jeg husker din beskrivelse av kostholdet ditt får du antakelig ikke nok naturlige vitaminer og mineraler via mat / drikke, kan kosttilskudd være et alternativ?

Uansett er det lurt å rådføre seg med lege, særlig siden du nevner blodtrykksproblematikk, samt andre medisiner.

Skal hive innpå dobbelt dose av de vitaminene jeg har og kjøpe inn noe mer fisk og grønnsaker.

Siden jeg har dårlige tenner blir det jo ingen nøtter og fiken,og desto mer klementiner,marsipan og twist.Kanskje en dobbel after eight?

Skal kjøpe 9-12 grandis så jeg har mat på nyåret også,januarlønna kommer jo ikke før den 20/1.Jeg betaler jo bare for 6 av de 9.(26 per stk og ikke 40) jeg kan da leve på 50 kr dagen i hele januar.(Får penger både den 5 ig 20 i mnd)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386284-hva-er-dette/#findComment-3419648
Del på andre sider

Skal hive innpå dobbelt dose av de vitaminene jeg har og kjøpe inn noe mer fisk og grønnsaker.

Siden jeg har dårlige tenner blir det jo ingen nøtter og fiken,og desto mer klementiner,marsipan og twist.Kanskje en dobbel after eight?

Skal kjøpe 9-12 grandis så jeg har mat på nyåret også,januarlønna kommer jo ikke før den 20/1.Jeg betaler jo bare for 6 av de 9.(26 per stk og ikke 40) jeg kan da leve på 50 kr dagen i hele januar.(Får penger både den 5 ig 20 i mnd)

''Skal hive innpå dobbelt dose av de vitaminene jeg har''

Har du tatt blodprøver hos lege? Noen vitaminer og mineraler skilles ut naturlig om man tar "dobbel dose", andre lagres i kroppen og kan skape 'uoverensstemmelser' (Husker ikke hvilke og gidder ikke google).

Har du jernmangel er det lurt å ta et spesifikt jerntilskudd, rådfør deg med apotek / lege.

Ang B12: I følge min fastlege dekkes ikke B12-mangel via vanlig kosthold eller reseptfritt B-vitamintilskudd - det er reseptbelagte midler i form av sprøyter eller piller som gjelder ;-)

Andre vitamin- / mineralmangler har jeg ikke personlig erfaring med, men kjenner til mange som lider under dette. Da er fastlege og blodprøver første skritt for å få adekvat behandling.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386284-hva-er-dette/#findComment-3420235
Del på andre sider

''Skal hive innpå dobbelt dose av de vitaminene jeg har''

Har du tatt blodprøver hos lege? Noen vitaminer og mineraler skilles ut naturlig om man tar "dobbel dose", andre lagres i kroppen og kan skape 'uoverensstemmelser' (Husker ikke hvilke og gidder ikke google).

Har du jernmangel er det lurt å ta et spesifikt jerntilskudd, rådfør deg med apotek / lege.

Ang B12: I følge min fastlege dekkes ikke B12-mangel via vanlig kosthold eller reseptfritt B-vitamintilskudd - det er reseptbelagte midler i form av sprøyter eller piller som gjelder ;-)

Andre vitamin- / mineralmangler har jeg ikke personlig erfaring med, men kjenner til mange som lider under dette. Da er fastlege og blodprøver første skritt for å få adekvat behandling.

Hei,

Dette må være dagens jule-eventyr fra legen.

I mitt Gerimax multitilskudd kjøpt på en Kiwi- butikk fins det 2,5 mikrogram Vit B12 pr dagsdose. I tillegg en rekke vitamin og 9 ulike mineral.

Når det gjelder trådstarter vil jeg anbefale å lese bøkene til Sten Sture Skaldemann.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386284-hva-er-dette/#findComment-3420241
Del på andre sider

Annonse

Hei,

Dette må være dagens jule-eventyr fra legen.

I mitt Gerimax multitilskudd kjøpt på en Kiwi- butikk fins det 2,5 mikrogram Vit B12 pr dagsdose. I tillegg en rekke vitamin og 9 ulike mineral.

Når det gjelder trådstarter vil jeg anbefale å lese bøkene til Sten Sture Skaldemann.

''Dette må være dagens jule-eventyr fra legen.

I mitt Gerimax multitilskudd kjøpt på en Kiwi- butikk fins det 2,5 mikrogram Vit B12 pr dagsdose. I tillegg en rekke vitamin og 9 ulike mineral.''

Jeg uttalte meg om B12-mangel. Et sunt kosthold (og evt vitamintilskudd fra Kiwi e.l) holder nok i lange baner for å opprettholde B12-nivået for friske personer.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386284-hva-er-dette/#findComment-3420310
Del på andre sider

''Dette må være dagens jule-eventyr fra legen.

I mitt Gerimax multitilskudd kjøpt på en Kiwi- butikk fins det 2,5 mikrogram Vit B12 pr dagsdose. I tillegg en rekke vitamin og 9 ulike mineral.''

Jeg uttalte meg om B12-mangel. Et sunt kosthold (og evt vitamintilskudd fra Kiwi e.l) holder nok i lange baner for å opprettholde B12-nivået for friske personer.

Hei,

2,5 mikrogram pr dag en tid er helt sikker bra nok. Det er vel neppe akutt, selv om en snakker om "mangel".

2,5 mg er 100% av REF ( referansebehovet ).

Hva er best 2,5 mikrogram hver dag i 100 dager eller sterkere doser om gangen færre ganger? Målet er vel en varig balanse. Er ikke B- vitamin vannløselig?

Men er personen syk og har akutt B12 mangel, selvfølgelig må det vel "sterkere lut" til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386284-hva-er-dette/#findComment-3420340
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...