Gå til innhold

Prøver

Anbefalte innlegg

Gjest Kvinne2012

Hei. Jeg har noen spørsmål angående sikkerheten på div prøver. For nesten 5 år siden var jeg så dum at jeg hadde ubeskyttet sex 2 ganger med en vanlig norsk mann. Han sverger på at han ikke har noen sykdommer, men allikevel kjenner jeg en angst for å å ha fått noe fra han. Jeg har tatt 3 hiv tester, chlamydia test, gonore test, syfilistest, hepatitt test ( alle typene) og noen tester jeg ikke husker navnet på og disse testene tok jeg nå i år. Alle prøvene har kommet tilbake negativ ( altså alle var fine). Men allikevel greier jeg ikke å slippe taket på frykten for at jeg skulle ha fått noe. Så det jeg lurer på er: er disse prøvene man tar for slike sykdommer sikre? kan man stole på de? Kan jeg roe meg ned med at jeg er frisk som en fisk og komme meg videre i livet? Jeg har ikke utsatt meg for noen av disse sykdommene i ettertid heller. Har prøvd å prate med legen min om dette men jeg får ikke en god dialog med han. Det jeg savner er vel å få en forklaring på det jeg har spurt deg om. Jeg håper du kan gi meg en beroligende forklaring på sikkerheten på disse testene, slik at jeg kan leve normalt igjen.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386389-pr%C3%B8ver/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Litt sleivet kan man si at "man skal aldri si aldri i medisin". Med andre ord det er alltid en snev av usikkerhet når man sier noe om diagnose, prognose, effekt av behandling, osv.

Med et bittelite forbehold kan jeg si at din negativ diagnose er så sikker som det kan være. Dagens HIV tester, som praktiseres her i landet, er av meget høy kvalitet og sikkerheten er praktisk talt 100%. ("Praktisk talt. Ja.) Når du har fått utført testen tre ganger ville jeg betrakte dette som sikkert. Sikkert nok til at jeg ville slå meg helt i ro og glemme det hele.

I tillegg til at testene er så gode er det klart at forekomsten av HIV, hepatitt og de andre infeksjonene er meget, meget sjelden blant norske menn, som ikke tilhører risikågruppen. Du har, etter det jeg skjønner heller ikke hatt noen symptomer.

Kort og godt: glem det!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386389-pr%C3%B8ver/#findComment-3420704
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...