Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er en kvinne på 40 år, har en kjæreste på samme alder. Jeg har ett barn fra tidligere forhold det samme har han. Vi har prøvd i 1 år å få barn sammen, har testet meg så jeg vet at jeg har eggløsning og normal hormoner i kroppen, han har testet spermkvalitet og fikk 36% ( stod noe om at 40% var normalt ) testen ble gjort 2 dager etr siste utløsning. Fikk beskjed om at vi kunne teste noen piller som gjør at man får flere egg ved eggløsning, mitt spm er om du har noen erfaringer vedr dette som bl.a. bivirkninger og er muligheten større/bedre? (husker jo ikke hva de pillene het) så er vi litt usikker på om svaret på kvaliteten på spermen er bra eller dårlig.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386436-er-det-forsent/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Med hensyn til sædprøven, så er det ved normal prøve mer enn 20 mill sædceller per ml, og mer enn 50% bør ha normalt utseende og normal bevegelighet, så jeg vet ikke helt hva det med 40% refererer til. Problemet må nok i høy grad relateres til din alder. Selv om det er normal eggløsning og normale prøver, så vil fruktbarheten være sterkt redusert, men ikke umulig, det kan bare ta lengre tid. Sjansen per måned for å bli gravid i din alder er ca 5%, hvor sjansen ved 20 år er 30% per måned. Du tenker vel på pergotime for behandling? Jeg vil ikke uten videre anbefale det, da du med din alder allerede har øket risiko for at det løsner flere egg per syklus. Hvis dere virkelig vil satse, foreslår jeg at dere tar konrakt med et privat fertilitetssenter, for eksempel Aleris eller Volvat i Oslo for en grundig utredning og for råd om evt behandlingsforsøk.

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/386436-er-det-forsent/#findComment-3420809
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...