Gå til innhold

Hjelp Erik! Tanna mi faller snart fra hverandre!

Anbefalte innlegg

Jeg er ei jente på 20 år som alltid har hatt sterke og sunne tenner. Har feks. aldri hatt ett eneste hull. Dette til tross for at jeg har hatt S.F. med oppkast i 3 år! Har merket at emaljen i fortennene har blitt noe svakere, men det er ikke så gale at jeg har rukket å bekymre meg noe særlig. Helt til nå. I dag greide jeg å falle og slå fortanna så hardt i bordkanten at jeg trodde den skulle brekke. Det gjorde den heldigvis ikke, men da jeg så meg i speilet, hadde tanna fått 3 tydelige sprekker i emaljen. Etter dette har jeg følt at tanna har blitt mye svakere. Tørr nesten ikke å tygge med den av frykt for at den skal brekke i to! Det kan være at jeg overdriver og at tanna er like sterk, men jeg vil allikevel ha noen råd av deg som tannlege. Var det pga. av den svake emaljen som følge av bulimien at jeg slo sprekker i tanna? Bør jeg gå å få tanna sjekket? Kan det være tanna på opereres? Hvor mye koster i såfall dette?

Fortsetter under...

Erik Johannessen, Tannlege

Det var leit at du skadet deg. Det er klart at en tann som er svekket av syreetsing etter oppkast i lang tid kan brekke lett.

Et slik slag mot tannen kan også ha skadet blodtilførselen til tannen. Det kan medføre at nerven i tannen dør etter noen tid. Dette kan skje uten at du merker det til å begynne med.

Du kan altså ha pådratt deg et problem som bør undersøkes av tannlege.

Behandlingen kan bli dyr, men dersom tannen er blit svekket av sf og i tillegg skade ved et uhell burde det ligge til rette for økonomisk bidrag fra folketrygden.

Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...