Gå til innhold

Betale for skoleaktiviteter/avslutninger

Anbefalte innlegg

De kan ikke fjerne leirskole, det er nedfelt i opplæringsloven at elevene skal gjennom det. Skolen deres må da sørge for å gi elevene leirskoleopphold verdt det kommunen gir pr. elev.

Men, de h a r fjernet det... Det er ikke noe leirskoletilbud mer.

Fortsetter under...

• Svar 89
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• PieLill

21

• EnolaGay

15

• Mammantil3

10

• laban

8

Mest aktive i denne tråden

Ah.. gave ja. Jeg skjønner. Men det der er på kanten av loven fra skolens side. Tipper jeg. Vi fikk ikke lov å gjøre det slik her, så hele tilbudet forsvant.

''Men det der er på kanten av loven fra skolens side. Tipper jeg. Vi fikk ikke lov å gjøre det slik her, så hele tilbudet forsvant.''

Det kan ikke være skolen som bestemmer at det skal være egenandel, det må være foreldrene. Altså, hvis foreldrene vil at ungene skal få "mer leirskole" enn kommunens egenandel dekker, så må de også betale selv. Det er det de fleste gjør, for kommunene gir så veldig lite tilskudd at det knapt blir to overnattinger i telt i nærmeste skog for de offentlige tilskuddene.

Og når foreldrene bestemmer så er det ikke ulovlig.

Da må noen på banen og fortelle ledelsen ett og annet. Tipse media, kanskje, hvis du mener at FAU er dødt? Alternativt gå inn i FAU?

Det står på kommunens nettsider:

"Leirskole er et frivillig tilbud; ikke noe en kommune MÅ gi tilbud om. Vedtaket om å ta bort leirskoletilbudet er gjort for å prioritere andre lovpålagte oppgaver innenfor skoleområdet.

I følge Opplæringsloven skal all grunnskoleundervisning – også leirskole – være gratis. Skoler/foreldregrupper kan derfor ikke omgås vedtaket om ikke å dra på leirskole ved selv å sørge for finansiering av et slikt opphold. Dette er i tilfelle i strid med både et gratis- og likeverdsprinsipp."

(Ingen link nei ;0P) Og sånn er det blitt her. Dessuten, når du ser hvordan en del ting fra meg blir oppfattet HER inne, så er ikke jeg en type du ønsker å ha sittende i noe utvalg ass... hehe.. Uansett gode intensjoner jeg måtte ha, så har jeg "den" virkningen tidvis.. Så jeg går ikke frivillig inn i noe FAU eller occ.. nbc... alfabet.

Enig... Som i mitt eksempel - ettersom jeg først måtte bruke 600 kroner på dette skulle jeg ønske at en mye større andel gikk til skoleturen.

Det samme med dopapiret ...

Dopapiret er i alle fall forbruksvare...

Verre med disse julekalenderne man får kort tid på seg til å selge. Ender med at man sitter igjen med en pen bunke - kan ikke brukes til noen ting :-(

Noe av det som irriterer meg mest med slike ting er kombinasjonen av:

1:

'' det heller ikke er lov til å la dem kjøpe seg ut. ''

Kombinert med

2:

''Det er ganske meningsløst å måtte ta fri fra jobben for å gjøre en dugnadsjobb til 100 kr timen som ikke kan gjøres på kveldstid. Spesielt når noen andre slipper helt ''

Systemet/reglene gjør at det er helt greit å "kreve" at folk benytter dyrebar tid for å tjene inn relativt lite sett lite penger, mens det er forbudt å kreve at folk betaler/kjøper seg fri. Akkurat som om ikke tid er penger.

For eksempel: Vi var ganske mange foreldre som brukte mange timer på 17. mai på salgsbod og forberedelser og baking etc. Kostnadene til kake og kaffe er ikkeno, men jeg syntes det var ganske kjipt å bruke store deler av nasjonaldagen på dette, og for ekstremt lavt timepris når man deler overskuddet på alle som sto der. Overskuddet var ikke nok til å dekke kostnadene for én elev engang...

Jeg har tidligere vært med på 17. mai-dugnad for å arrangere leker for barna etc på skolen, og det er jo noe helt annet. Uten foreldreinnsats blir det jo ikke noe arrangement, og en mulighet til å kjøpe seg fri ville derfor vært idiotisk.

Men salgsboden vår var bare en av mange, og idrettslag og korps som driver med dette hvert år var mye mer "proffe", hadde materiell klart fra før (til og med betalingsterminal noen av dem!), og de tjente mye mer penger enn vår lusne lille salgsbod til inntekt for skoletur.

Tidsforbruken her kommer i tillegg til loddsalg, kakebaks, salg av kjeks og dopapir etc hvor vi ender opp med å kjøpe mye selv, og hvor da bare en liten andel av kostnaden vår går til skoletur - resten til produsenten av varen.

Og så later man som om dette er "gratis" fordi det ikke er lov å be foreldrene om å betale for turen. Jeg stller opp, men jeg liker det ikke.

I mitt neste liv skal jeg drive en storkiosk og ta all fortjenesten selv, mens jeg rekker tunge til alle idrettslag, klassetur-komiteer og andre kaffepushere.

Annonse

Dopapiret er i alle fall forbruksvare...

Verre med disse julekalenderne man får kort tid på seg til å selge. Ender med at man sitter igjen med en pen bunke - kan ikke brukes til noen ting :-(

Kalendre må være det dummeste! Spesielt hvis det bare er bilder av håndballaget "jenter 95" eller lignende - helt ukjente folk for mitt vedkommende!

Jeg liker å støtte dem som flyr rundt i nabolaget og selger lodd eller kjeks eller annet, men en slik håndballkalender gikk rett i søpla etter kjøp. De kunne i det minste ha tatt fine naturfoto eller annet fra nabolaget, og ikke bare av laget.

Kalendre må være det dummeste! Spesielt hvis det bare er bilder av håndballaget "jenter 95" eller lignende - helt ukjente folk for mitt vedkommende!

Jeg liker å støtte dem som flyr rundt i nabolaget og selger lodd eller kjeks eller annet, men en slik håndballkalender gikk rett i søpla etter kjøp. De kunne i det minste ha tatt fine naturfoto eller annet fra nabolaget, og ikke bare av laget.

Etter at alle fikk fotoprogram på PCen, har det gått fullstendig inflasjon i kalenderproduktene. Det finnes liksom grenser for hvor mange kalendere man trenger.

''Om 1,5 år skal klassen på leirskole. Dette koster hver elev mellom 5-700 kroner i egenandel. Flott sted de reiser til, så dette er det jammen verdt. Men nå må vi også samle inn litt til klassekassa, i tilfelle et par stykker i klassen ikke har råd til denne egenandelen!!!!!''

Egenandel? Nå har jeg teflon-hjerne, men er temmelig sikker på at ingen av mine betalte noen egenandel til leirskolen. Det er et halvt og to og et halvt år siden.

All undervisning, også leirskole, skal per lovdefinisjon være gratis. Akkurat som f.eks. skidag,

Men etter som mange kommuner ikke gir (nok) tilskudd til dette, må skolene ty til ulike kreative løsninger for at det skal bli noe av.

Et alternativ er å ha en 'frivillig' egenandeld å håpe at ingen gjør anskrik. Da blir det brått slutt.

En annen mulighet er å samle inn penger ved utlodninger, loppemarked eller lignende dugnadsarbeid. 17-mai-kommite med inntekter fra ditto kakesalg, utlodninger, leker mm er også en måte å fylle klassekassen på.

Det fasinerer meg at man ikke kan pålegges å betale egenandel, men at det ser ut til å være ganske problemfritt å pålegge kakebaking, dugnad, 17-mai-arrangement, gevinstsanking og jeg vet ikke hva. Til syvende og sist bruker man omtrent like mye på å først skaffe kaker og gevinster for så å kjøpe mat og lodd i lange baner som man ville gjort på en egenandel.

mvh

Ja, egenandel. Det er ingen hemmelighet at de betaler egenandel for leirskolen her.

Og jeg synes det er helt i orden å betale egenandel for mitt barn, men ikke like ok å betale for andres barn

Skolens og foreldrenes problem er at det ikke er lov å ta egenandel. All undervisning skal være gratis. Men uten egenandel blir det ingen leirskole.

Dermed godtar man stilttiende både egenandel og å bære elever som ikke har råd. Ikke utenkelig at skolen vet at et par elever kan få problemer med å betale, men kommer med et viss-senarie for å få det til å se penere ut.

Om man ikke kan få alle med seg, uavhengig av økonomi, blir det ingen leierskole hverken på de som ikke kan betale eller de som kan.

Å betale for andres barn er i prinsippet betaling for egne barns mulighet til å dra. Og man må gå veldig stilt i dørene. For om bare én person klager, kan det bli slutt på hele leirskolen.

Jeg hadde gladelig betalt direkte for å slippe alt styret med inndirekte betaling i form av gevinster som må skaffes, loddsalg, dugnader mm.

mvh

All undervisning, også leirskole, skal per lovdefinisjon være gratis. Akkurat som f.eks. skidag,

Men etter som mange kommuner ikke gir (nok) tilskudd til dette, må skolene ty til ulike kreative løsninger for at det skal bli noe av.

Et alternativ er å ha en 'frivillig' egenandeld å håpe at ingen gjør anskrik. Da blir det brått slutt.

En annen mulighet er å samle inn penger ved utlodninger, loppemarked eller lignende dugnadsarbeid. 17-mai-kommite med inntekter fra ditto kakesalg, utlodninger, leker mm er også en måte å fylle klassekassen på.

Det fasinerer meg at man ikke kan pålegges å betale egenandel, men at det ser ut til å være ganske problemfritt å pålegge kakebaking, dugnad, 17-mai-arrangement, gevinstsanking og jeg vet ikke hva. Til syvende og sist bruker man omtrent like mye på å først skaffe kaker og gevinster for så å kjøpe mat og lodd i lange baner som man ville gjort på en egenandel.

mvh

''Det fasinerer meg at man ikke kan pålegges å betale egenandel, men at det ser ut til å være ganske problemfritt å pålegge kakebaking, dugnad, 17-mai-arrangement, gevinstsanking og jeg vet ikke hva.''

De aller fleste som hadde hatt muligheten til det hadde jo glatt betalt seg bort fra sånt, vil jeg tro i alle fall. :o)

Gjest Shira :o)

Jeg kan ikke så mye om reglene, annet enn at jeg jo har fått med meg at det skal være gratis.

Så jeg ble svært upopulær da jeg nektet å kjøpe skøyter av prinsipp. Cluet var det at det kom gang på gang oppfordring om at nå MÅTTE alle barna ha skøyter. Jeg har råd til det, men jeg vet at det er det slett ikke alle som har. Kjøpe brukt er jo en mulighet, men det er ikke så stort her (nå er jo dette enklere i dag mtp på finn.no og kjøpe/selge/bytte på FB).

Så da jeg fikk muntlig påpakning så sa jeg det rett ut, jeg kjøper ikke før jeg har mulighet! Ble litt skraping og sånn, så var det jo at jeg hadde vel mulighet jeg? Da svarte jeg ikke.

Poenget var at det skulle stilles med skøyter, skikkelige ski og jeg ser at det er for aktiviter for ungene, men alle har jo ikke råd og hvor ekkelt må det ikke være for dem å lese disse oppfordringene igjen og igjen?

Nå sist var det 50 kr til grøtkjøp på museumet. De hadde vinklet det frivillig, men jeg klarer ikke fri meg fra tanken av de barna som da sjelden vil kunne kjøpe den maten, men sitter med nistepakke.

Jeg er litt preget av å vokse opp hvor fattigdom var synlig, for å så komme til ett sted hvor det var forventet å ha skikkelige (og gjerne dyre) ting som utstyr av diverse slag, det var ikke rom for dem med mindre god råd.

Sånn generelt har vi lite baking og salg, men det kommer vel. Elevbedriften selger bakverk til alle foreldremøter o.l, jeg vet faktisk ikke om de må dekke bakeutgiftene selv, det må de sikkert. Da jeg hadde elevbedrift for ørten år siden så dekket skolen det, så solgte vi det og fortjenesten gikk da til tur o.l, men da var det lov at skolen tok betalt, dvs vi sparte jevnt og trutt hele ungdomskolen til skoletur. Leirskolen dekket skolen, det tror eg faktisk den aktuelle skolen gjør enda, elelr dvs kommunen gjør.

Annonse

Ah.. gave ja. Jeg skjønner. Men det der er på kanten av loven fra skolens side. Tipper jeg. Vi fikk ikke lov å gjøre det slik her, så hele tilbudet forsvant.

''Vi fikk ikke lov å gjøre det slik her, så hele tilbudet forsvant.''

Nettopp derfor velger mange skoler og foreldre å gå stille i dørene om dette for ikke å miste det flotte tilbudet et leirskoleopphold er.

Et annet alternativ er at FAU og ikke skolen arrangerer leirskoleopphold, skidager og annet som koster penger. Så søker elevene permisjon for tiden det gjelder.

Mener å huske det for noen år siden var storbrudulje et sted pga en skidag til Kongsberg med dette som tema. Først gikk det i at det ikke var lov å ta betalt for undervisning. Hele opplegget ble avlyst. Så overtok FAU hele opplegget. Da ble problemet at FAU ikke kunne søke kollektiv permisjon for alle elevene. Dermed mått hver enkelt elev søke permisjon i anledning dagen. (Løst fra hukommelsen.)

mvh

''Det fasinerer meg at man ikke kan pålegges å betale egenandel, men at det ser ut til å være ganske problemfritt å pålegge kakebaking, dugnad, 17-mai-arrangement, gevinstsanking og jeg vet ikke hva.''

De aller fleste som hadde hatt muligheten til det hadde jo glatt betalt seg bort fra sånt, vil jeg tro i alle fall. :o)

Det festlige er at når vi har kjøpt kakene vi selv har bakt og lodd på gevinster vi selv har gitt blir sluttsummen omtrent like høy som om vi hadde betalt egenandel.

Blir bare en mer arbeidskrevende form for betalting. Men systemet gjør det selvsagt lettere å kammuflere de som ikke kan/vil betale. Samt tåkelegge at det er en betalt aktivitet.

mvh

Noe av det som irriterer meg mest med slike ting er kombinasjonen av:

1:

'' det heller ikke er lov til å la dem kjøpe seg ut. ''

Kombinert med

2:

''Det er ganske meningsløst å måtte ta fri fra jobben for å gjøre en dugnadsjobb til 100 kr timen som ikke kan gjøres på kveldstid. Spesielt når noen andre slipper helt ''

Systemet/reglene gjør at det er helt greit å "kreve" at folk benytter dyrebar tid for å tjene inn relativt lite sett lite penger, mens det er forbudt å kreve at folk betaler/kjøper seg fri. Akkurat som om ikke tid er penger.

For eksempel: Vi var ganske mange foreldre som brukte mange timer på 17. mai på salgsbod og forberedelser og baking etc. Kostnadene til kake og kaffe er ikkeno, men jeg syntes det var ganske kjipt å bruke store deler av nasjonaldagen på dette, og for ekstremt lavt timepris når man deler overskuddet på alle som sto der. Overskuddet var ikke nok til å dekke kostnadene for én elev engang...

Jeg har tidligere vært med på 17. mai-dugnad for å arrangere leker for barna etc på skolen, og det er jo noe helt annet. Uten foreldreinnsats blir det jo ikke noe arrangement, og en mulighet til å kjøpe seg fri ville derfor vært idiotisk.

Men salgsboden vår var bare en av mange, og idrettslag og korps som driver med dette hvert år var mye mer "proffe", hadde materiell klart fra før (til og med betalingsterminal noen av dem!), og de tjente mye mer penger enn vår lusne lille salgsbod til inntekt for skoletur.

Tidsforbruken her kommer i tillegg til loddsalg, kakebaks, salg av kjeks og dopapir etc hvor vi ender opp med å kjøpe mye selv, og hvor da bare en liten andel av kostnaden vår går til skoletur - resten til produsenten av varen.

Og så later man som om dette er "gratis" fordi det ikke er lov å be foreldrene om å betale for turen. Jeg stller opp, men jeg liker det ikke.

Virker som det var en dårlig erfarings- og materielloverføring fra årskull til årskull.

Ellers er jeg enig med deg i at det for mange ville vært langt mer kostnadseffektivt å betale fremfor alle disse kamuflerte metodene for egenandel. Men lovverket gjør dette vanskelig.

mvh

''Vi fikk ikke lov å gjøre det slik her, så hele tilbudet forsvant.''

Nettopp derfor velger mange skoler og foreldre å gå stille i dørene om dette for ikke å miste det flotte tilbudet et leirskoleopphold er.

Et annet alternativ er at FAU og ikke skolen arrangerer leirskoleopphold, skidager og annet som koster penger. Så søker elevene permisjon for tiden det gjelder.

Mener å huske det for noen år siden var storbrudulje et sted pga en skidag til Kongsberg med dette som tema. Først gikk det i at det ikke var lov å ta betalt for undervisning. Hele opplegget ble avlyst. Så overtok FAU hele opplegget. Da ble problemet at FAU ikke kunne søke kollektiv permisjon for alle elevene. Dermed mått hver enkelt elev søke permisjon i anledning dagen. (Løst fra hukommelsen.)

mvh

Det er liksom HELT umulig å få til en ordning som vil funke virker det som.. paragrafryttere og prinsippnisser i ene enden, pengefolk i andre og vanlige stakkarer i midten. Man kan jaggu skaffe milliåner til alle mulige prosjekter i dette landet. Men å få sendt ungene på dagstur til den lokale parken krever pinadø mer byråkrati en selveste EU kan stille med.

''Det er ikke lov til å føre lister eller pålegge noen dugnadsplikt, alt er basert på frivillighet. ''

Merker at jeg har kjent på "frivillighet" og manglende "dugnadplikt" de siste par årene i forbindelse med innsamling av penger til skoletur for ungdomsskoletrinnet.

Som f eks at man selv ender opp med å kjøpe halve ladningen av de dyre kjeksene til 60 kroner eska der kun 25 kr går til skoleturen.

La oss si vi kjøpte ti esker, sum kr 600, hvorav sponsing da var 250, resten gikk til kjeksfirmaet. Kjeksene ble stort sett spist av ungdommer på besøk hos junior. Her kunne vi i stedet kjøpt 10 ekser pepperkaker a kroner 10 - ungdommene synes de er bedre - og så hatt 500 kroner til overs til sponsing av klassetur...

''Her kunne vi i stedet kjøpt 10 ekser pepperkaker a kroner 10 - ungdommene synes de er bedre - og så hatt 500 kroner til overs til sponsing av klassetur...''

Et frustrerende riktig regnestykke.

mvh

Det er liksom HELT umulig å få til en ordning som vil funke virker det som.. paragrafryttere og prinsippnisser i ene enden, pengefolk i andre og vanlige stakkarer i midten. Man kan jaggu skaffe milliåner til alle mulige prosjekter i dette landet. Men å få sendt ungene på dagstur til den lokale parken krever pinadø mer byråkrati en selveste EU kan stille med.

Det er vel derfor både skole, FAU og foreldre som regel velger å gå stille i dørene om diverse kreative løsninger for å få til ting som ikke dekkes over skolebudsjettet.

På vår skole får vi beskjed når tur- og ekskusjonskassen er tom med oppfordring om å gi et passende beløp. Helt greit synes jeg.

mvh

Jeg tror alle skoler har en eller annen ideell organisasjon som de støtter. Vår skole er en "Redd Barna-skole", så her samles det inn penger til dem.

Tidligere ble disse pengene samlet inn via inngangsbillett til en kveld med underholdning som elevene sto for. Vi foreldre/søsken/besteforeldre betalte relativt mye for å komme inn for å se egne barn opptre. Det var møteplikt for ungene, så det var "skoletid" (de avspaserte senere).

Etter at FAU fikk en sak på dette spesielt og gratisprinsippet generelt (var mye annet som skurret også, ser du), ble det slutt på disse inngangsbillettene. I steden ble det en innsamlingsbøtte innenfor døra, som det var frivillig å gi til. Alle kom inn gratis, mao. Fungerer kjempebra, og de får faktisk inn mer penger nå enn de gjorde da det var tvungen inngangssum.

Jeg syns dere skal ta det opp i FAU, rett og slett, for dette bryter helt klart med gratisprinsippet. Og med valgfriheten i forhold til hvilke ideelle formål man ønsker å støtte (eller la være å støtte).

Ellers skriver laban mye klokt. Når det gjelder pengebruk i skolesammenheng er det superviktig å understreke at det er foreldrene som styrer dette, og skolen kan ikke be om så mye som ei krone.

''Når det gjelder pengebruk i skolesammenheng er det superviktig å understreke at det er foreldrene som styrer dette, og skolen kan ikke be om så mye som ei krone.''

Hvem er 'foreldrene' i denne sammenhengen? I praksis fungerer det som regel slik at man får et ferdigsnekret opplegg. 'Slik pleier vi å gjøre det her på denne skolen.' Så kan man forsøke å nekte og se hvor mange venner man får...

Det er mye som av lovmessige hensyn må defineres som frivillig, som i praksiss er frivillig tvang. Men etter som man ønsker leirskole, turer og ekskusjoner, spiller man på lag uten å lage oppstuss. Og jeg har ikke noen vesentlig bedre forslag til hvordan det kunne gjøres.

Men du verden hvor mange ganger jeg har ønsket muligheten til å betale for en skoletur fremfor å betale for kaker jeg selv har bakt.

mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...