Gjest Lottelise Skrevet 15. november 2001 Del Skrevet 15. november 2001 Jeg er 30 år. Fødte et barn våren 2000. Jeg ønsker så veldig å bli gravid igjen nå... Fikk raskt igjen mensen etter fødselen. Og har meget regelmessig mens. Slutta å amme for over 6 mnd siden. Siden da har jeg prøvd iherdig å bli gravid.... Synes jeg merker variasjonen i syklusen meget godt etter ammestopp. Spessiellt har jeg endel kviser i en periode før mensen. + at jeg er meget humørsyk og vanskelig å ha med å gjøre..... Har bittelitt hårvekst på haka også. (Er ikke overvektig!) Var hos gynekolog for en liten stund sia, fordi jeg hadde kraftige smerter midt i syklusen ved eggstokkene. Det var ikke noe galt som gynekologen kunne se ved ultralyd.. Det var nok bare eggløsningssmerter. Synes disse smertene har gitt seg de par siste månedene. Har hyppis sex rundt eggløsning, men blir like skuffet hver måned da graviditet lar vente på seg... Jeg er bekymret for at noe skal være galt og utålmodig.... Bør jeg bare prøve å "slå meg til ro" eller gjøre noe mer... utreding e.l.?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38682-blir-ikke-gravid/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. november 2001 Del Skrevet 17. november 2001 Man starter vanligvis utredning etter ett års forsøk. På kvinnen foretas en underlivsundersøkelse for å utelukke infeksjon. Legen undersøker livmor og eggstokker ved denne undersøkelsen, evt supplerer man med ultralyd. Så undersøker man for eggløsning. Det kan gjøres ved temperaturmåling daglig gjennom en måned, etter eggløsning stiger temperaturen ca en halv grad. Man kan måle progsteron-innholdet (progesteron dannes etter eggløsning) i blodet på 3-7 dager før ventet menstruasjon. Ofte sjekkes også andre hormoner som kan hemme befruktning (prolaktin og stoffskifteforstyrrelser). Egglederne kan undersøkes med røntgen, eller laparoskopi ("Kikkhulsoperasjon") i narkose. Hos mannen vil man undersøke en sædprøve, evt vil man foreta en "etter-samleie-test" hvor man vil se hvordan sædcellene kommer opp i livmorhalsen på kvinnen. Det er en enkel og smertefri undersøkelse. Noen ganger ønsker legen å foreta en undersøkelse av mannen, men det er en spesialistoppgave som en gynekolog foretar. Behandling vil avhenge av funnet, og nesten all behandling kan foretas i "offentlig helsevesen" her i landet. Det er kortere ventetid ved de private sentre, men det er veldig mye dyrere. Noen behandlinger er ikke tillatt i Norge (f.eks. eggdonasjon). For prøverørsbehandling er det en grense på 38 år for behandling. I gjennomsnitt fører behandling til at ca halvparten oppnår graviditet, men det avhenger hekt av hva man finner og mest av alt kvinnens alder. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38682-blir-ikke-gravid/#findComment-146587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.