Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er 37+1 iflg UL. 40 uker iflg menstermin.

jeg er para 3 og har født raskt og ukomplisert. Denne gangen ligger småen i sete/tverrleie (veksler litt)

Jeg må føde på sykehus som er 2 timer unna. Jeg har en moden (les myk med litt åpning) livmormunn.

Nå er det kjempedårlig vær og jeg er redd jeg ikke kan komme meg til sykehuset i tide hvis fødselen starter.

Jeg lurer på hvor lenge en kan utsette riene med en sprøyte bricanyl? Er det snakk om timer eller er dette veldig individuelt?

Jeg blir så redd når jeg tenker på dette, og håper dere kan gi meg et beroligende svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38695-%C3%A5-utsette-riene-med-bricanyl/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, Lyon!

Min sønn på 9 holdt på å bli født 2 mnd. for tidlig,- jeg våknet en morgen med rier og to cm åpning.

Jeg tok da Bricanyl- tabletter som klarte å holde igjen fødselen i fire uker, selv om jeg "gikk med ungen mellom beina", som jordmor sa.

Lykke til!

Trine Endsjø, jordmor

Er du ved termin og fødselen har startet for fullt, slik det ofte skjer når man er flergangsfødende (den snikende starten er ofte forbeholdt førstegangsfødende, men selv her er det variasjoner), så har bricanyl en svært begrenset effekt. Gamle-jordmoren der jeg har jobbeet i flere år, hadde alltid en liten cognac-skvett i jordmorkofferten sin. Hun mente dette var like effektivt for å få stagget riene inntil man kom fram til sykehus/fødestue. Jeg skjønner at du har litt å tenke på, nå som det er uvær (og kanskje stengte veie?) Jeg vil anbefale deg å snakke med din lege/jordmor, evt. noen på sykehuset, som kan gi deg råd om hvordan du bør forholde deg. Kanskje er det en ide å holde deg i nærheten av sykehuset den siste tiden før termin. Som oftest er det lurt å forholde seg til ultralydterminen, hvis ikke annet skulle tyde på at denn ikke er korrekt. Har du tidligere gått over termin, har du ennå litt å gå på. Det vanligste, som du kanskje har erfart tidligere, er at slikt ofte gjentar seg, enten man har det med å føde før eller etter termin.

Håper dere har en jordmor i kommunen som evt. kan bli med på en utrykning hvis det skulle bli nødvendig. Når du bor så langt unna, har du strengt tatt rett til å ha med jordmor, men dessverre har ikke kommunene vært flinke til å følge opp regelverket. Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...