Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Vin først bare si tusen takk for hjelp og gode svar jeg har fått tidligere.

Nå er jeg redd!

Min mamma har ringt, hun var på nyrerøntgen (ofte plaget med nyrestein) og da hdde de tilfeldigvis funnet en svulst på eggstokken ca 9,5cm i diameter. Hun innlegges på sykehuset og blir operert i morgen, da skal de fjerne "alt" (regner med det er livmor og eggstokker).

Er det noen måte man kan vite om svulsten er god eller ond før man får svar på prøvene fra operasjonen? Kan det feks være et godt tegn at den er så stor?

Hvor lang tid tar det å få svar?

Mamma hadde mange cyster på eggstokkene før hun fikk oss to barna, men har hatt regelmessig mens og eggløsning og fikk oss uten noen form for assistanse.

Jeg har pcos, for tiden under behandling for å få eggløsning og bli gravid (dag 14 med Gonal F). Jeg har verken eggløsning eller mens. Jeg er 25, fikk mensen naturlig da jeg var 12 og hadde den ca 1-2 ganger i året til jeg begynte med p-pillen som jeg brukte til jeg var 23. Da jeg sluttet med p-pillen ble min tilstand oppdaget.

Jeg er kjemperedd for mamma, og også nå for meg selv!

Har jeg forhøyet risiko for underlivskreft?

Hvordan kan jeg forebygge?

Uff, dette ble langt, men jeg er som sagt så veldig redd, og jeg fikk vite om dette for bare en time siden......

Dessuten er jeg ekstra paranoid for kreft siden jeg er sykepleier på Radiumhospitalet.

Takknemlig for svar!!

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38697-jeg-er-redd-til-mette-moen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ofte kan man ved ultralyd se om den er godartet eller ondartet. Prøven CA-125 kan si noe, men forhøyet verdi ses ikke bare ved kreft, men også ved endometriose kan den være forhøyet.

Størrelsen sier ikke noe. Du forteller ikke din mors alder, men det er større risiko for malignitet (at den er ondartet) etter overgangsalderen. 5-10% av 8undrelivskreft kan være arvelig. P-pille og graviditeter kan forebygge graviditet eggstokk-kreft.

Ofte tar man prøve av en tumor under operasjon til frysesnitt, og da kommer svaret undre operasjonen. Ellers varierer det meget hvor raskt man får svar. Vi får håpe det beste for din mor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...