cczz Skrevet 15. november 2001 Del Skrevet 15. november 2001 Hei! Vin først bare si tusen takk for hjelp og gode svar jeg har fått tidligere. Nå er jeg redd! Min mamma har ringt, hun var på nyrerøntgen (ofte plaget med nyrestein) og da hdde de tilfeldigvis funnet en svulst på eggstokken ca 9,5cm i diameter. Hun innlegges på sykehuset og blir operert i morgen, da skal de fjerne "alt" (regner med det er livmor og eggstokker). Er det noen måte man kan vite om svulsten er god eller ond før man får svar på prøvene fra operasjonen? Kan det feks være et godt tegn at den er så stor? Hvor lang tid tar det å få svar? Mamma hadde mange cyster på eggstokkene før hun fikk oss to barna, men har hatt regelmessig mens og eggløsning og fikk oss uten noen form for assistanse. Jeg har pcos, for tiden under behandling for å få eggløsning og bli gravid (dag 14 med Gonal F). Jeg har verken eggløsning eller mens. Jeg er 25, fikk mensen naturlig da jeg var 12 og hadde den ca 1-2 ganger i året til jeg begynte med p-pillen som jeg brukte til jeg var 23. Da jeg sluttet med p-pillen ble min tilstand oppdaget. Jeg er kjemperedd for mamma, og også nå for meg selv! Har jeg forhøyet risiko for underlivskreft? Hvordan kan jeg forebygge? Uff, dette ble langt, men jeg er som sagt så veldig redd, og jeg fikk vite om dette for bare en time siden...... Dessuten er jeg ekstra paranoid for kreft siden jeg er sykepleier på Radiumhospitalet. Takknemlig for svar!! Vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38697-jeg-er-redd-til-mette-moen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 17. november 2001 Del Skrevet 17. november 2001 Ofte kan man ved ultralyd se om den er godartet eller ondartet. Prøven CA-125 kan si noe, men forhøyet verdi ses ikke bare ved kreft, men også ved endometriose kan den være forhøyet. Størrelsen sier ikke noe. Du forteller ikke din mors alder, men det er større risiko for malignitet (at den er ondartet) etter overgangsalderen. 5-10% av 8undrelivskreft kan være arvelig. P-pille og graviditeter kan forebygge graviditet eggstokk-kreft. Ofte tar man prøve av en tumor under operasjon til frysesnitt, og da kommer svaret undre operasjonen. Ellers varierer det meget hvor raskt man får svar. Vi får håpe det beste for din mor. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38697-jeg-er-redd-til-mette-moen/#findComment-146549 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.