Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei

Min samboer var på ultra-lyd her om dagen, etter at hun hadde hatt veldig smerter i magen. Der fikk hun vite at dette muligens kom av at hun hadde en muskelknute i magen. De kunne ikke helt se om dette hadde noen innvirkning på fosteret, så de skulle ta noen flere prøver for å se om fosteret var dødt eller om det var liv. De mente også at hun var mye korter i savngerskapet en tideligere anntatt(antatt var ca 9 uker).

Spørsmålet er hvis fosteret skulle være dødt, og dette skyldes denne knuten i magen, må man bli kvitt denne knuten for eventuelt å kunne gjennomføre et svangerskap siden? hvordan blir man kvitt en muskelknute i magen? hvis fostere lever hvilken skade kan det påføre og kan det være slik at det ikke tar noe skade av det i det helle tatt? og hvor lenge etter en eventuelt abort, kan man forsøke igjen?

Hilsen

Erik

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38698-muskelknute-i-magen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Jeg skjønner at dere her har fått noe å tenke på. Det er aldri gøy når man må gå rundt i spenning og ikke vite hvorvidt det lille barnet lever eller ei. Vanligvis kan man se fosterhjertet slå rundt uke 7. Hvis de ikke så det nå, er det mulig at hun ikke har kommet lenger enn knapt 7 uker eller mindre. Håper dere snart får klarhet i dette.

Når det gjelder muskelknuter, så er det veldig varierende hvor stor innvirkning det kan ha på et svangerskap. Det er flere faktorer som spille inn her, f.eks. hvor morkaken har plassert seg. Hvis muskelknuten er svært omfattende, kan det tyde på dårlig blodgjennomstrømning i dette området, det kan blir endringer i slimhinnen i livmoren, samtidig som dette vevet rundt muskelnuten ikke er så elastisk. Det siste kan få betydning når livmoren begynner å strekke kraftig på seg. De fleste muskelknuter er imidlertid ganske uskyldige. Hvis legene finner ut at din kjærestes livmor er kraftig angrepet av muskelknuter, får dere sikkert klarhet i om dette evt. kan ha skapt komplikasjoner i svangerskapet. Hvis det går galt denne gangen, kan det tenkes at det er lurt å fjerne muskelknuten, men det kan jeg strengt tatt ikke uttale meg om. Hvert enkelt tilfelle må vurderes. Det er litt varierende hva som er anbefalt med tanke på hvor lenge man bør vente med å bli gravid igjen etter en abort. Noen sier at det er greit å vente til etter en normal menstruasjon, mens andre anbefales å vente å vente i 3 måneder. Det er nærliggende å tenke at årsaken til aborten (hvis den finnes), bør ligge til grunn for hva som anbefales. Jeg vet imidlertid at mange ikke får restriksjoner i det hele tatt; altså er det svært varierende hvilket råd man får. Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38698-muskelknute-i-magen/#findComment-146400
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Chrissie

Hei Erik,

jeg har ikke erfaring med dette selv men jeg vet mye om dette for jeg har hjulpet min søster på akkurat dette området.

Hun er 30 år og har sukkersyke.

Hun ble gravid første gangen for 2 år siden.

Da spontanaborterte hun meg en gang og inegn tenkte på å undersøke henne fordi det er ofte vanlig å abortere den første gangen (for noen)

Så gikk gikk det ett år til og hun ble gravid igjen. Etter syv uker mistet hun igjen og da undersøkte legene henne. Der fant de en muskelknute på størrelse med en appelsin.

Det er var selvfølgelig denne som var årsaken til at hun hadde mistet. Det var simpelthen ikke plass til begge. Muskelknuten forsvant etter et par dager.

De oppdaget da at muskelknuten var bittliten når hun ikke var gravid og så vokste den i takt med fosteret når hun ble gravid.

Legene kunne ikke operere den bort fordi de ikke kunne finne den og skulle de ta den når hun var gravid måtte hun regne med at hun da mistet både foster og livmoren.

Hun ville selvfølgelig ikke det siste.

Hun fikk da beskjed om å ikke bli gravid igjen og så skulle de ta kontakt når de hadde funnet ut hva de skulle gjøre.

Ett år senere uten at hun hadde hørt et ord fra sykehuset og legen ble hun gravid igjen.

Der står hun idag 4 uker på vei med en voksende muskelknute og legene hvet ikke hva de skal gjøre. Håper for din samboer skyld at denne muskelknuten ikke er like agressiv som min søsters.

Håper alt går bra men det ser veldig svart ut for min søster.

Hilsen Chrissie

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38698-muskelknute-i-magen/#findComment-148905
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...