Gjest ninja88 Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Hei! Har siden barndommen vært plaget med magen. Det kommer alltid av at jeg har spist noe jeg ikke har tålt, og får vondt i magen og må på do. Dette har blitt værre i voksen alder, og nå reagerer jeg på noe nesten hver dag. Jeg kan reagere på det jeg spiser så fort at jeg reagerer mens jeg spiser det, eller rett etterpå med at jeg må rett på do. Har selv funnet ut at jeg reagerer på lactose ved å holde meg helt unna dette for en stund og blitt bedre. Likevel kan jeg reagere uten å ha spist noe med lactose,for eks brødskive, men da som regel bare ved å må på do uten mageknipe. Da kan jeg reagere så fort at jeg må på do mens jeg spiser. Noen ganger må jeg bare på do (som regel når jeg holder meg unna lactose), andre ganger litt vondt i magen og do, og ikke så ofte skikkelig smertefull mageknipe så jeg tror jeg besvimer og har diare en stund, og da snakker jeg om skikkelige smerter ( de to siste nevnte pga å ha spist noe med lactose, trenger bare å være litt lactose for at jeg reagerer). Jeg får ikke vondt der magesekken ligger, men helt nederst der tarmene er. Har cøliaki i familien, og har i det siste tenkt på dette, men blodprøve viste negativ for det. Har tatt colonoskopi og avføringsprøve, men der så alt bra ut. Jeg skal bestille time til legen for å snakke om lactoseintoleransetest og gastroscopi ( da de sa når jeg tok colonoskopi at jeg også burde ta gastro). I tillegg plages jeg med konstante hovne lymfeknuter ( og nei jeg er ikke syk ) noe som har vedvart over lang tid ( flere måneder til et år ), skal til ultralyd for å se på dem. og de siste 2 månedene har jeg også fått vondt under foten i knoklene. Dette begynte først at det var vondt å tråkke under tåballene, men ikke vondt når jeg trykker under foten. Så viste det seg at det var vondt i knoklene som hører til tærne, og smerten kan bytte litt plass og er i begge føttene, for eks først var det vondt midt oppå i knoklene til noen av tærene, nå er det værst i ene foten under den store knoklen på ene stortåa. Der er det et punkt som er så smertefullt, at det er vondt å bare ta forsiktig på det, og selvfølgelig vondt å gå.. Har ikke hadt vondt hverken midt under foten eller hæl, bare i knokler som hører til tærne. Så det er nok neppe muskulært, men i knoklene. Dette er også værst om morgenen, og kan gå over i løpet av dagen, men så er det det samme neste morgen.. Noen ganger er smerten hele dagen. Jeg bruker gode sko. Når jeg har vært til lege, har jeg tatt opp en og en ting, og sist fikk jeg nevt det med føttene, men da hadde de dårlig tid, så skulle vente å se om det går over, noe det ikke har gjort, tvert i mot. Men det jeg tror, er at det må være en sammenheng mellom disse plagene? Hovne lymfer, mageproblemer og leddsmerter? føler meg frustrert, for føler jeg ikke får ut alt når jeg er til legen og tilstrekkelig hjelp. Har vært der for lymfer, så plutslig kommer det smerter i knokler til tærne, og så denne hersens magen som aldri er helt god. Er det ikke det ene, er det det andre. Føler meg som en hypokonder når jeg kommer til legen med noe nytt, men det er jeg ikke, det er bare mye som plager meg. Hva kan dette være? har cøliaki i familien, men som sagt var blodprøven negativ. Har tatt blodprøver og det meste så bra ut, litt lite folat bare. I tillegg har jeg gått litt ned i vekt, selv om jeg spiser godt (har ikke mye å ta av fra før for å si det slik), og til tider kan jeg føle meg trøtt og energiløs! jernlageret mitt er bra. Ser du noe sammenheng med vondt i nedre del av magen (alltid reaksjon på noe jeg har spist med diare), hovne lymfer og smerter i tåknokler? er bare 25 år, og er frustrert over av det er så mye rart med meg. Får også fort sår i munn ( herpes), og det virker som jeg har dårlig immunforsvar, og som sagt, lymfene (særlig i hals/kjeveomerådet) er alltid i arbeid virker det som, selv om jeg føler meg frisk. Det må være noe kroppen plages med som de ikke tenker på når jeg er til legen. Har jo alltid vært til forskjellige leger, er aldri til samme lege (gjerne studenter), så det er vel ingen som tenker noe sammenheng. Blodprøvene har som sagt stort sett vært bra. Uansett er jeg sikker på at det er noe kroppen plages med, som jeg/de ikke vet, men hva? og så er jeg kjempe irritabel, vet ikke hvorfor, men i det siste (måneder) kan jeg dirre av irritasjon inni meg for den minste ting, selv om jeg vet at det er ikke noe å være irritert over, jeg vil ikke være så sur, men noen ganger så føler jeg at jeg bare klikker inni meg, selv om jeg vet at det bare er tull å bli sur over. Dette er ikke normalt. Hva kan det være som feiler meg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386990-vondt-i-magen-pluss-pluss/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 27. desember 2012 Del Skrevet 27. desember 2012 Det er mange som opplever mageplager og reaksjoner på mat. Så mye som 30 prosent av befolkningen har dette fra tid til annen, men vi påviser matallergi og cøliaki ved prøver hos kanskje en tidel av disse. De mest vanlige allergier og intoleranser er mot hvete, melk, egg, steinfrukter og nøtter. Noen lider av irritabel tarm, som kan være svært plagsom, men som ikke er farlig. Da kan man reagere på mange ulike typer mat og drikke og det kan være vanskelig å finne noe klart mønster. Det kan være lurt å be om en henvisning til en klinisk ernæringsfysisiolog som kan sette av en time for å gjennomgå problemene. Noen kan ha nytte av å forsøke en eliminasjonsdiett, det vil si at man en periode på 10-14 dager kun spiser matvarer som er kjent for å ikke gi mageplager. Deretter innføres en etter en matvare med noen dagers mellomrom og man registrerer når man får mageplager. En gastroskopi vil kunne gi ytterligere informasjon om man har cøliaki og dessuten vil legen se om du har irriterte slimhinner i spiserør og magesekken. Når det gjelder smertene i føttene kan det være fornuftig å ta et røntgenbilde og måle kroppens innhold av urinsyre, som har en tendens til å angripe knoklene i føttene, særlig stortåens grunnledd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/386990-vondt-i-magen-pluss-pluss/#findComment-3427371 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.