Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, ble litt bekymret i etterkant av at jeg fikk tatt en blodprøve i dag. Jeg trodde man alltid skulle tørke av/rense stedet der man tar blodprøve før man stikker! Rett før stikket hadde både jeg og sykepleier tatt med fingre på venen der blodprøven ble tatt, uten at det ble renset med noe før blodprøvetakingen. På legesenteret var det kreftpasienter og jeg hadde tatt på dørhåndtaker etc før blodprøven. Kan jeg som følge av dette være utsatt for smitte av noe farlig? Kunne man f.eks. få noen form for kreft på denne måten? Eller er eneste fare en infeksjon/betennelse innen noen dager om man skulle være uheldig? Er det noe jeg bør/kan foreta meg i ettertid for å forsikre meg om at jeg ikke er utsat for farlige sykdommer som kreft? Sykepleier kunne forøvrig berolige meg med at nål etc var helt nytt og ikke noe å bekymre seg over. Det er mer det at jeg tok på vene først, og at man da kan ha stikket noe inn i kroppen med nålen som bekymrer meg i ettertid! Takker så mye for svar mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387001-smitte-ved-blodpr%C3%B8ve/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mener å huske at da ungene var små og fikk vaksiner så ble stikkstedet renset med sprit først. Men kan ikke huske at det har vært vanlig når jeg har tatt blodprøver? Sykepleier pleier jo å kjenne på blodåren utenpå huden og jeg kan ikke huske at hun pleier å vaske stedet før hun så stikker nålen inn.

Og som Togli sier - kreft er i alle fall ikke smittsomt!

Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi

Hei, Jeg antar at du husker hvordan blodprøver ble tatt i eldre dager. Man brukte en steril vattdott, e.l., dyppet i sprit og tørket over stikkstedet med dette. Eller bare med en steril vattdott. Idag bruker men stort sett ingen av delene, slik du har fått opplevd. Grunnen til det er at hverken vattdott med, eller uten sprit hadde noen reell desinfiserende effekt. For å oppnå noen form for desinfeksjon må spriten legge der en stund, gjerne noen minutter. Undersøkelser har vist at forekomst av infeksjoner på stikkstedet slett ikke forekommer oftere uten enn med noen form for rensning. Hvis du ikke har noen lokalreaksjon på stikkstedet kan du ta det med ro. Du er ikke blitt påført noen infeksjon. Dette med overføring av infeksjoner fra andre er forekommer ikke. Kan bare glemme det. Det er absolutt ingenting som du skal bekymre deg for.

Du vet vel av kreft ikke er smittsomt??

O'Hara, du har nok helt rett! Kreativitet hos meg fikk det til at man kunne ha fått celler (kreftceller) på huden, og at disse ble ført inn ved hjelp av nål under blodprøvetaking! Og at disse cellene da kunne leve videre og bli kreftsvulster i kroppen.......

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...