Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en 25 år gammel jente som fra 13 års alder har hatt regelmessig, normal mens. Gikk på p-pille fra 17-23 år, da jeg sluttet med pillen fikk jeg ikke regelmessig mens. Det gikk tre-fire mnd mellom hver gang. Jeg tok opp dette problemet med legen min, som sa jeg bare kunne begynne på p-p igjen, i og med at jeg ikke ønsket å bli gravid for øyeblikket. Men det gjorde jeg ikke, for jeg ønsket at menstruasjonen skulle bli mer regelmessig først. Sist gang jeg hadde mens var i nov/des 2000. I august ble det tatt blodprøve av meg, som konkluderte med primær ovarie disfunksjon. Jeg ble henvist til KK på rikshospitalet, og der var jeg for to dager siden. Der ble det tatt vaginal ultralyd, men alt så normalt ut. I midlertidig viste det seg at jeg hadde tørre slimhinner. Nå har jeg fått vite at det mest sannsynlig står mellom tre ting: 1)kromosomfeil, 2) autoimmunsykdom, eller 3) for tidlig overgansalder. Jeg er kjempelei meg, hadde aldri trodd det kunne være så ille. Jeg går utifra at dette betyr at jeg aldri vil kunne få barn.. Hvis det skyldes at jeg har kommet i tidlig overgangsalder, finnes det da noen måte å få i gang eggløsning på, eller er alle eggene ødelagt?? Jeg er virkelig deprimert, bare det å gå på trisekvens forte i en alder av 25 år er jo helt tragisk. Jeg går ut i fra at jeg ogsåkan få helsemessige problemer pga tidlig overgangsalder?? Jeg skal tilbake til KK om tre måneder. Men er det virkelig ingenting å gjøre før det går tre måneder?? Det har gått lang nok tid allerede. (jeg er ikke overvektig eller for tynn)

Takknemlig for svar!

Fortsetter under...

Hei

Fikk sånn lyst til å svare på dette innlegget ditt. Håper det er ok.

Som deg fikk jeg som 27 åring samme beskjed at jeg var kommet i for tidlig overgangsalder. Livet raste sammen syns jeg. Imidlertis slo jeg meg ikke til ro med dette da jeg ikke følte meg i noe særlig god form. Fikk konstantert for lavt stoffskifte, fikk thyroxin og ble gravid 2 uker senere. Har nå en flott gutt på syv år. Har svært uregelmessig menstruasjon fortsatt men har likevel vært gravid en gang senere også som dessverre endte i spontanabort.

Syns ikke du skal tenke at toget er gått. Har lest om flere her i samme sitausjon som også er blitt gravide.

Lykke til !!!!!!!

Mette Moen, Gynekolog

Overgangsalder eller ovarie dysfunksjon betyr at det ikke er egg i eggstokken, og da er det ingen sjanse for graviditet annet enn ved eggdonasjon som ikke er tillatt i Norge.

Der er to grunner til at du skal gå på Trisekvens. Det forebygger at du kan få de plager kvinner kan få i og etter overgangsalderen: hetetokter, tørre slimhinner i skjede, benskjørhet og evt. øket risiko for hjerte-karsykdommer.

Så ser man en sjelden gang at det likevel var egg tilbake (selv om hormonprøver tydet på at det ikke var tilfelle), men hvor eggene i en periode av uforklarlige årsaker ikke reagerer på kroppens stimulering. Denne tilstand betegnes 'resitant ovary syndrom', og da kan Triskvens sette igang normal eggløsning. Det er sett flere eksempler på det hos yngre kvinner som deg. Så håpet er ikke ute. Hvis du blir gravid, så vil du ikke få blødning på de røde Trisekvens-tabletter.

Jeg vil poengtere at det ikke spiller noen rolle at du har brukt p-pille, den har ikke noen årsak.

Som legen har antydet er det flere forklaringer på slik tidlig overgangsalder:

Kromosomfeil eller en autoimmuinsykdom hvor kroppen danner antistoff mot egne kjertler. Da kan det også komme lavt stoffskifte og andre hormonforstyrrelser.

La oss håpe at det foreligger 'resitant ovary syndrom'. Vi har dessverre ingen metode for å si om det er årsaken til din eggstokksvikt.

Hei

Fikk sånn lyst til å svare på dette innlegget ditt. Håper det er ok.

Som deg fikk jeg som 27 åring samme beskjed at jeg var kommet i for tidlig overgangsalder. Livet raste sammen syns jeg. Imidlertis slo jeg meg ikke til ro med dette da jeg ikke følte meg i noe særlig god form. Fikk konstantert for lavt stoffskifte, fikk thyroxin og ble gravid 2 uker senere. Har nå en flott gutt på syv år. Har svært uregelmessig menstruasjon fortsatt men har likevel vært gravid en gang senere også som dessverre endte i spontanabort.

Syns ikke du skal tenke at toget er gått. Har lest om flere her i samme sitausjon som også er blitt gravide.

Lykke til !!!!!!!

Hallo Bart!

Takk for oppmuntringen, det er vel ikke annet å gjøre enn vente å se hva som skjer.

Men jeg har noen spørsmål til deg...

Var det mange undersøkelser som skulle til før de konkluderte med tidlig overgangsalder??

Begynte du med østrogenbehandling?

Bruker du østrogen nå? Har du noen "overgangsplager" ??

Blir kjempeglad hvis du ser dette, og hvis jeg får svar.

Hallo Bart!

Takk for oppmuntringen, det er vel ikke annet å gjøre enn vente å se hva som skjer.

Men jeg har noen spørsmål til deg...

Var det mange undersøkelser som skulle til før de konkluderte med tidlig overgangsalder??

Begynte du med østrogenbehandling?

Bruker du østrogen nå? Har du noen "overgangsplager" ??

Blir kjempeglad hvis du ser dette, og hvis jeg får svar.

Hei

Vil gjerne svare deg på alt som du lurer på men kan du ikke maile meg på [email protected] så slipper vi å legge alt ut her. klem Bart

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...