Gå til innhold

Kalkunhjelp:-)

Anbefalte innlegg

Gjest luftslott

Nå ligger det 6 kg kalkun til tining her. Den skal deles opp og legges i fryseren i passelige porsjoner, men hva er best for kjøttet? At jeg nå tiner den og steker den hel, og så fryser ned ferdigstekt kjøtt, eller at jeg tiner den, deler den opp og så fryser det ned rått? Vet jo at det forringer kvaliteten å bli tint, så fryst og så tint igjen, men vil ikke kjøttet bli tørt om jeg steker og så fryser? Noen tanker?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387175-kalkunhjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest stek den oppdelt før nedfrysing

Jeg ville tint den, delt den opp (slik Yngve Ekern beskriver under her), og stekt den, før du fryser ned. Da blir den mye mindre tørr, og du får passelige serveringsstyker.

(Det er feststemt å servere en hel kalkun på bordet, men nå som du må fryse den igjen uansett, bør du absolutt dele den opp og steke den på denne måten, før du fryser den i passe pakninger).

Yngve Ekerns oppskrift på kalkun (Aftenposten):

Sørg for at fuglen er tint i kjøleskap i minst to døgn, og så temperert.

Skjær av vingene. Skjær så av lårene. Bruk en skarp kniv og skjær tett på innsiden av dem. Når du kommer til benet skal du brekke låret brutalt ut til siden, slik at kulebenet knekker av og kommer til syne. Da er det lettere å skjære igjennom der.

Låret har to ben. Det som sitter i overlåret, altså ikke klubbedelen, skal ut. Bruk en liten skarp kniv og før det langs og rundt overlårsbenet. Skrap og vrikk det ut, uten å skade kjøttet noe særlig. Brett ut overlårskjøttet og ha på salt og pepper.(Hvis du vil ha stuffing her; finner du oppskriften i linken under). Knyt igjen med kjøkkenhyssing.

Skjær ut de to bryststykkene ved å føre en kniv langs benet som går midt mellom dem. Skjær videre ned lengs ribbenene, hjelp til med fingrene. Det er ikke vanskelig!

Ha rikelig med salt og pepper på brystene. Ha en blanding av olje og smør i en svær stekepanne på litt over middels varme, det skal være litt mye av fettet. Bruk flatsiden av en kjøkkenkniv og knus hvitløksfeddene litt, de skal beholde skallet. Legg brystene i pannen med skinnsiden ned, hiv i hvitløksfedddene og stek i rundt fem minutter. Skubb litt på pannen nå og da, det er fint om fettet skalvper opp på sidene av kjøttet. Snu brystene og stek dem i rundt fem minutter til.

Legg brystene lunt og stek lårene på samme måte, men i dobbelt så lang tid. Pass på at de ikke blir svidd.

Varm stekeovnen til 180 grader. Legg bryst og lår i langpannen med skinnet opp og stek dem i drøyt fem minutter. Skru så ned varmen og la kjøttet kose seg i rundt en halv time. Bruk gjerne steketermometer, kjernetemperaturen i brystene skal være 65 grader, men husk at temperaturen vil stige et par grader etter at du har tatt ut kjøttet. La lårene ligge litt til etter at du har tatt ut brystene.

http://blogg.aftenposten.no/ekern/2011/12/09/angry-birds/

Teksten har forskjøvet seg litt i bolggen, men du finner ut av det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387175-kalkunhjelp/#findComment-3429613
Del på andre sider

Ferskenblomst

Jeg ville så absolutt stekt den hel, så delt opp og fryst ned i passende stykker. Det har jeg selv gjort flere gange, og kjøttet blir ikke mer tørt av den grunn. Jeg vil gi deg tips om å steke kalkunen i stekepose, det gjør alltid jeg, og kalkunen blir alltis saftig og fin, mye mer saftig enn uten pose. Dessuten får du all kraften fra kalkunen ned i posen, og kan bare helle ut kraften i oppbevaringsbokser etterpå og ha den klar til suas e.l . Og med stekepose er det mye mindre "søl-og-klin" enn uten.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387175-kalkunhjelp/#findComment-3429621
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...