Gå til innhold

Uregelmessig syklus - når eggløsning?

Anbefalte innlegg

Har en sønn på snart 4 år, nå ønsker vi nr 2. Gikk på Yasmin også før vi fikk første sønnen, sluttet på pillene i mars den gang og ble gravid i juni uten i hverken time eller teste for eggløsning. Denne gangen har jeg ikke gått på p-piller siden i sommer pga kraftige humørsvingninger. Vi startet å prøve på nr 2 i september og er ennå ikke gravid. Har alltid hatt uregelmessig syklus, også med nr 1. Har den siste tiden hatt sykluser på 60-39-51 dager. De siste 2 syklusene har jeg fulgt med på utfloden og lest mye om dette. Når jeg har hatt melk/lotion har jeg begynt å teste med eggløsningstester og hadde samleie samme dagen som positiv test begge de siste syklusene, uten å bli gravid. Har mye eggløsningslim - har jeg eggløsning? Kommer mensen alltid 14 dager etter eggløsning uansett om man er regelmessig eller ikke? Har ikke lyst til å stresse med dette og vil gjerne gi meg med å teste og heller ha hyppige samleier til riktig tid :) Hvilke råd vil du gi oss?:)

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er vanskelig å si om du har eggløsning med så uregelmessige menstruasjoner, og jeg synes ikke du skal streve med eggløsningstester. Det ligger fast det med at det går ca 14 dager fra eggløsning til menstruasjon, også ved sjeldne eggløsninger. Med hensyn til mulighet for graviditet, så er det mulig i seks dager som avsluttes med eggløsningsdagen. Hvis du har samleie 2-3 ganger i uken skulle dere treffe de fruktbare dager.

Syklus på mer enn 35 dager regnes som unormalt. Hvis du ønsker hjelp, og det er rimelig at du får det, må du be om henvisning til gynekolog. Det kan bli aktuelt å gi deg Pergotimetabletter for å få i gang eggløsning, men hvis du vil vente og se det an, så er det opp til deg selv. Har du andre tegn på hormonforstyrrelser? Øket vekt, unormal hårvekst etc.?

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Det er vanskelig å si om du har eggløsning med så uregelmessige menstruasjoner, og jeg synes ikke du skal streve med eggløsningstester. Det ligger fast det med at det går ca 14 dager fra eggløsning til menstruasjon, også ved sjeldne eggløsninger. Med hensyn til mulighet for graviditet, så er det mulig i seks dager som avsluttes med eggløsningsdagen. Hvis du har samleie 2-3 ganger i uken skulle dere treffe de fruktbare dager.

Syklus på mer enn 35 dager regnes som unormalt. Hvis du ønsker hjelp, og det er rimelig at du får det, må du be om henvisning til gynekolog. Det kan bli aktuelt å gi deg Pergotimetabletter for å få i gang eggløsning, men hvis du vil vente og se det an, så er det opp til deg selv. Har du andre tegn på hormonforstyrrelser? Øket vekt, unormal hårvekst etc.?

Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen

Nei, jeg har ingen andre tegn til hormonforstyrrelser. Veier ca det samme som når jeg startet med nr 1. Hadde uregelmessige blødninger også da. Har PMS og eggløsningsslim - er det positivt? Må jeg ha henvisning fra lege til gynekolog eller kan jeg bestille time selv f.eks ved Aleris?

• 5 uker senere...
Mette Moen, Gynekolog

Nei, jeg har ingen andre tegn til hormonforstyrrelser. Veier ca det samme som når jeg startet med nr 1. Hadde uregelmessige blødninger også da. Har PMS og eggløsningsslim - er det positivt? Må jeg ha henvisning fra lege til gynekolog eller kan jeg bestille time selv f.eks ved Aleris?

Noen steder trenger du ikke henvisning men må i stedet betale mer for konsultasjonen, 1000 kr ? Hør når du bestiller time.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...