Gå til innhold

Smerte øverst til venstre i magen

Anbefalte innlegg

Gjest Ingerbeate

Goddag, Jeg har de siste par årene vært plaget av tildels kraftige smerter helt øverst til venstre i magen, under ribbena (langt oppe, langt til venstre). Ingen andre problemer som oppstøt, kvalme, problematisk avføring, luft, fordøyelsesproblemer eller annet. Smertene er periodiske, ca 5-6 ganger i døgnet, ikke åpenbart forbundet med måltider eller spesiell mat/drikke. Jeg er kvinne, 52 år og i god form og helse. Tar ingen medisiner av noe slag, bare en 200mg Ibux ca 1 - 2 ganger pr måned. Nå prøvde jeg med Somac i 6 dager, og smertene forsvant. Etter at jeg sluttet med Somac, kom de tilbake. Spørsmålet er om jeg kan/bør bruke Somac eller ikke. Den skal jo ikke brukes fast, såvidt jeg forstår. Et råd vil være velkomment, siden dette er temmelig plagsomt, for å si det mildt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387231-smerte-%C3%B8verst-til-venstre-i-magen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om jeg spiser litt mer søtt enn jeg pleier til daglig og samtidig glemmer å ta min daglige lille dose eplecidereddik så kommer smertene på venstre side, nederst under ribbeina ganske fort.

Men når jeg så kutter litt ned på det søte (typisk i jula) og tar 2-3 ss eplecidereddik i 1/3 glass vann hver morgen så blir det bra igjen. :o) Jeg tror det kommer av for lite magesyre, noe mange plages med uten at de vet det. Verdt et forsøk?

Gjest poncho

Hei. Jeg har smerter i v. side av magen når jeg får magekatar. Da hjelper det med syrenøytraliserende, som eks. somac. Jeg var inne og tok gastroskopi og fikk slike medisiner på blåresept. De er jo ganske dyre om man skal kjøpe dem på apoteket. I tillegg hadde jeg en bakterie i magen og fikk antibiotika. Jeg har vært mye bedre etter det, men må ha syrenøytraliserende pga brokk i magen, kanskje hele livet.

Stig Bruset - Alt. medisin

Somac er en medisin som reduserer magesyreproduksjonen og at du har en svært god effekt av denne kan bety at du har for mye magesyre eller muligens spiserørsbrokk. For å stille riktig diagnose kan du be fastlegen henvise deg til gastroskopi og da kan du eventuelt få Somac eller lignende medisin på blå resept. Man pleier også å sjekke om du har en bakterie i magen som heter Helicobacter pylori som kan gi kronisk magekatarr og noen ganger magesår.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...