Gå til innhold

Fosterskade av løping?

Anbefalte innlegg

Gjest Panthera

Jeg er nå i uke 17. Legen min har sagt at jogging på skogsstier er ok under svangerskapet. Mannen min (som også er lege, men nyutdannet og uerfaren) mener løping er farlig og kan gi hjerneskade, ev. fosterdød.

Hvem har mest rett? Hva er din vurdering?

Jeg pendler til jobb, og må innrømme at jeg stadig løper mellom tog og t-bane pga. forsinkelser. Jeg skal slutte med det nå, men jeg er redd for at hvis ungen viser seg å være skadet eller dør, vil mannen min beskylde meg for å ha forårsaket det med løping.... :-(

(Jeg legger dette på flere forum, for jeg ønsker så mange svar som mulig. Jeg er svært bekymret...)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38738-fosterskade-av-l%C3%B8ping/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er ikke ansett som farlig/skadelig å løpe i svangerskapet, enten det er for å rekke en buss eller for å trene. Husk, vår tidligere løpedronning, Ingrid Kristiansen, hun løp lange turer daglig til hun ble for stor til å ha glede av det. Når det gjelder trening, så anbefaler man gravide å trene, men de må ta hensyn til sin smerteterskel og kroppens signaler. At man jogger eller driver med aerobic er helt greit hvis man er trent fra før. Imidlertid så vil de fleste ha glede av litt mer moderat trening, f.eks. turer eller spesielle gympartier for gravide. Det er overhodet ingen holdepunkter for at barnet kan få hjerneskade av løping eller annen form for hopping. Barnet ligger beskyttet i masse fostervann og det viser seg at mors aktivitet faktisk fungerer som en vogge for barnet; det kan gi behagelig gyngeopplevelse.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...