Gå til innhold

Uregelmessig sykluser - hvordan bli gravid?

Anbefalte innlegg

Gjest lærer30år

Kjære Mette Moen.

Kort om min situasjon:

Sluttet med p-pillene sommeren 2000. Mensen kom ikke før i januar 2001, var da 2 mnd regelmessig, hoppet over 1 mnd, var så regelmessig ( syklus ca. 31-33 dg) april-september( 6 ganger), for så å ha forsvunnet nå. Det er nå 68 dager siden jeg hadde siste mens.

Jeg er snart 31 år og har ingen barn. Hele tiden har vi prøvd å bli gravide, uten hell. Graviditetstest tatt nå er negativ, så det kan dessverre ikke være grunnen til denne stoppen.

Jeg har så og si ikke mens-smerter, vanligvis. Var gravid etter p-pilleslutt for snart 4 år siden, men tok abort dengang.

Jeg er overvektig, men har ingen sykdommer. Jeg har en del store, røde "innvendige " kviser på brystkasse og rygg.

Fastlegen min vil ikke hjelpe meg før vi har prøvd i 2 år, sier han.

Mine spørsmål er:

Hva tror du "feiler" meg?

Hvilken behandling anbefaler du for å bli gravid?

Jeg tenker bestille time hos privat gynekolog, men vil gjerne høre hva du anbefaler først - slik at jeg er litt forberedt på hva jeg eventuelt kan be om.

Dette er en fortvilt situasjon for oss. Vi ønsker så inderlige å bli gravide, men halvannet års prøving har dessverre ikke gitt resultater.

Håper du har tid å svare - på forhånd tusen takk for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38739-uregelmessig-sykluser-hvordan-bli-gravid/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du er 31 år, har sjeldne menstruasjoner og ønsker å bli gravid skal du absolutt ikke aksepetere 'å vente i to år'. Du spiller tiden, og risikerer å nå en alder hvor man ikke kan hjelpe deg.

Det kan være flere årsaker til sjeldne menstruasjoner (som følge av sviktende eller sjeldne eggløsninger). En mulighet kan være PCOS, les om dette, det kommer stadig igjen som spørsmål. Uansett kan man etter utredning av dine hormoner og ultralyd av eggstokker forsøke å stimulere eggløsning med pergotime.

Jeg synes du skal søke gynekolog direkte, gjerne hos en med erfaring i behandling av barnløshet. Se evt sidene for foreningen for ufrivillig barnløse (http://www.fub.no/)

Vær aktiv og stå på! Lykke til.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...