Gjest soolen11 Skrevet 16. januar 2013 Skrevet 16. januar 2013 jeg er ufør og har vert d i 5-6 år- Har nå lyst å prøve meg i jobb noen timer. har tatt kontakt m nav og blitt enige om en praksisplass jobber 8 t i uka det er det jeg klarer. føler at det ikke er rett plass jeg jobber får ikke lønn der kun uførtrygden min Skal jobbe der i 3 mn Kan jeg slutte der og prøve å få en annen praksis plass? eller må jeg være der i de tre mnd? 0 Siter
Lillemus Skrevet 16. januar 2013 Skrevet 16. januar 2013 De aller færreste stortrives fra første dag og du har ikke jobbet der særlig lenge såvidt jeg skjønner. Gi det en stund til før du gir opp i alle fall, synes jeg da. 0 Siter
Høstløv Skrevet 16. januar 2013 Skrevet 16. januar 2013 3 måneder er kort tid i forhold til det å kunne si om en trives på en arbeidsplass. 0 Siter
Angustia Skrevet 16. januar 2013 Skrevet 16. januar 2013 ''jeg er ufør og har vert d i 5-6 år- Har nå lyst å prøve meg i jobb noen timer. har tatt kontakt m nav og blitt enige om en praksisplass jobber 8 t i uka det er det jeg klarer. føler at det ikke er rett plass jeg jobber får ikke lønn der kun uførtrygden min Skal jobbe der i 3 mn Kan jeg slutte der og prøve å få en annen praksis plass? eller må jeg være der i de tre mnd?'' Det siste først: Nei, du trenger ikke være der tre mnd. Kanskje er det lite hensiktsmessig, kanskje skaffer du deg en meir adekvat praksis, kanskje får du et jobbtilbud, kanskje er ikke praksis / jobb forenelig med helsetilstanden osv, osv. Dette er et godt initiativ fra din side, og du mister ikke pensjonen om du finner en bedre praksisplass eller må kaste inn håndkleet. Det sagt: Jeg antar at du har vært en pådriver og deltatt aktivt i prosessen, slik at denne praksisplassen er i tråd med din kompetanse og dine ønsker. Det virker som om du har vært der kort tid så langt, jeg tenker at du bør gi det en sjanse. De første ukene i ny jobb oppleves sjelden enkelt og "artig" - det er mye å sette seg inn i, man må kanskje stille "dumme" spørsmål og føler at man maser på kolleger, det kan ta litt tid før man blir kjent med bedriften, kolleger og arbeidsoppgaver, det kan ta tid før man føler seg som en del av "gjengen" og arbeidsplassen etc. Jeg råder deg til å prøve litt til, lykke til :-) 0 Siter
Angustia Skrevet 16. januar 2013 Skrevet 16. januar 2013 ''jeg er ufør og har vert d i 5-6 år- Har nå lyst å prøve meg i jobb noen timer. har tatt kontakt m nav og blitt enige om en praksisplass jobber 8 t i uka det er det jeg klarer. føler at det ikke er rett plass jeg jobber får ikke lønn der kun uførtrygden min Skal jobbe der i 3 mn Kan jeg slutte der og prøve å få en annen praksis plass? eller må jeg være der i de tre mnd?'' Det siste først: Nei, du trenger ikke være der tre mnd. Kanskje er det lite hensiktsmessig, kanskje skaffer du deg en meir adekvat praksis, kanskje får du et jobbtilbud, kanskje er ikke praksis / jobb forenelig med helsetilstanden osv, osv. Dette er et godt initiativ fra din side, og du mister ikke pensjonen om du finner en bedre praksisplass eller må kaste inn håndkleet. Det sagt: Jeg antar at du har vært en pådriver og deltatt aktivt i prosessen, slik at denne praksisplassen er i tråd med din kompetanse og dine ønsker. Det virker som om du har vært der kort tid så langt, jeg tenker at du bør gi det en sjanse. De første ukene i ny jobb oppleves sjelden enkelt og "artig" - det er mye å sette seg inn i, man må kanskje stille "dumme" spørsmål og føler at man maser på kolleger, det kan ta litt tid før man blir kjent med bedriften, kolleger og arbeidsoppgaver, det kan ta tid før man føler seg som en del av "gjengen" og arbeidsplassen etc. Jeg råder deg til å prøve litt til, lykke til :-) ''føler at det ikke er rett plass jeg jobber får ikke lønn der kun uførtrygden min'' Glemte å kommentere på dette: På arbeidspraksis er man ikke ordinært ansatt (og mottar lønn fra bedriften), man er i praksis på ytelser fra NAV. 0 Siter
Kalevaala Skrevet 16. januar 2013 Skrevet 16. januar 2013 '' føler at det ikke er rett plass jeg jobber '' Gi det litt tid :-) Jeg hadde arbeidet samme sted i 16 år, da jeg byttet jobb i mars i fjor. Det var først i oktober jeg for første gang gledet meg til å gå på jobb igjen. 8 måneder tok det å komme inn i alt det nye og få tilbake den selvstendige følelsen av mestring. Å kunne gjøre jobben sin på en skikkelig måte uten å måtte spørre kolleger hver gang en skulle snu seg ;-) 0 Siter
Gjest Ønsker VTA Skrevet 14. februar 2013 Skrevet 14. februar 2013 ''jeg er ufør og har vert d i 5-6 år- Har nå lyst å prøve meg i jobb noen timer. har tatt kontakt m nav og blitt enige om en praksisplass jobber 8 t i uka det er det jeg klarer. føler at det ikke er rett plass jeg jobber får ikke lønn der kun uførtrygden min Skal jobbe der i 3 mn Kan jeg slutte der og prøve å få en annen praksis plass? eller må jeg være der i de tre mnd?'' Det siste først: Nei, du trenger ikke være der tre mnd. Kanskje er det lite hensiktsmessig, kanskje skaffer du deg en meir adekvat praksis, kanskje får du et jobbtilbud, kanskje er ikke praksis / jobb forenelig med helsetilstanden osv, osv. Dette er et godt initiativ fra din side, og du mister ikke pensjonen om du finner en bedre praksisplass eller må kaste inn håndkleet. Det sagt: Jeg antar at du har vært en pådriver og deltatt aktivt i prosessen, slik at denne praksisplassen er i tråd med din kompetanse og dine ønsker. Det virker som om du har vært der kort tid så langt, jeg tenker at du bør gi det en sjanse. De første ukene i ny jobb oppleves sjelden enkelt og "artig" - det er mye å sette seg inn i, man må kanskje stille "dumme" spørsmål og føler at man maser på kolleger, det kan ta litt tid før man blir kjent med bedriften, kolleger og arbeidsoppgaver, det kan ta tid før man føler seg som en del av "gjengen" og arbeidsplassen etc. Jeg råder deg til å prøve litt til, lykke til :-) Vet du om det er vanskelig å få godkjent Varig tilrettelagt arbeid? Har vært 100 % ufør i mange år. Ønsker VTA i ordinær virksomhet. Vet du også hvorvidt selve avtalen mellom arbeidsgiver og bruker skal godkjennes av NAV, eller er den kun en sak mellom partene? 0 Siter
Gjest OtriCare Skrevet 14. februar 2013 Skrevet 14. februar 2013 Vet du om det er vanskelig å få godkjent Varig tilrettelagt arbeid? Har vært 100 % ufør i mange år. Ønsker VTA i ordinær virksomhet. Vet du også hvorvidt selve avtalen mellom arbeidsgiver og bruker skal godkjennes av NAV, eller er den kun en sak mellom partene? Det blir vanskeligere å vanskeligere (les nesten umulig) å få VTA. Dette blant annet fordi det jo så og si aldri er noen VTA-plasser som tar slutt. Så jeg ville ikke hatt noen særlige forhåpninger. Jeg tror knapt det er VTA-plasser å oppdrive for tiden, og har hørt ordningen skal ta slutt (men det har jeg ikke helt sikre kilder på) 0 Siter
Gjest Ønsker VTA Skrevet 14. februar 2013 Skrevet 14. februar 2013 Det blir vanskeligere å vanskeligere (les nesten umulig) å få VTA. Dette blant annet fordi det jo så og si aldri er noen VTA-plasser som tar slutt. Så jeg ville ikke hatt noen særlige forhåpninger. Jeg tror knapt det er VTA-plasser å oppdrive for tiden, og har hørt ordningen skal ta slutt (men det har jeg ikke helt sikre kilder på) ''Jeg tror knapt det er VTA-plasser å oppdrive for tiden, og har hørt ordningen skal ta slutt (men det har jeg ikke helt sikre kilder på)'' Men VTA i ordinær virksomhet kan vel opprettes om arbeidsgiver er villig? 0 Siter
Gjest OtriCare Skrevet 14. februar 2013 Skrevet 14. februar 2013 ''Jeg tror knapt det er VTA-plasser å oppdrive for tiden, og har hørt ordningen skal ta slutt (men det har jeg ikke helt sikre kilder på)'' Men VTA i ordinær virksomhet kan vel opprettes om arbeidsgiver er villig? Det kan godt hende du kan få jobbe i en ordinær virksomhet og beholde uføretrygden din, men om NAV er så villige til å sponse bedriften masse for å ha deg der er jeg ikke så sikker på. Og det gjør de jo normalt på en VTA. 0 Siter
Angustia Skrevet 14. februar 2013 Skrevet 14. februar 2013 Vet du om det er vanskelig å få godkjent Varig tilrettelagt arbeid? Har vært 100 % ufør i mange år. Ønsker VTA i ordinær virksomhet. Vet du også hvorvidt selve avtalen mellom arbeidsgiver og bruker skal godkjennes av NAV, eller er den kun en sak mellom partene? ''Vet du om det er vanskelig å få godkjent Varig tilrettelagt arbeid? Har vært 100 % ufør i mange år. Ønsker VTA i ordinær virksomhet. Vet du også hvorvidt selve avtalen mellom arbeidsgiver og bruker skal godkjennes av NAV, eller er den kun en sak mellom partene?'' VTA skal godkjennes og registreres av NAV, men det er ikke vanskelig å få dette godkjent, snarere tvert imot. "Reaktivisering av uføre" har høy prioritet i NAV. Når det gjelder VTA i arbeidsmarkedsbedrifter (AMB), er det ofte lange ventelister... VTA i ordinær virksomhet er et godt alternativ, jfr: http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsrettede+tiltak/Varig+tilrettelagt+arbeid/Varig+tilrettelagt+arbeid.905.cms Jeg tenker at tidsubestemt lønnstilskudd (TULT) kan være aktuelt for deg? Les meir her: http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Aktuelle+tema/Tidsubestemt+l%C3%B8nnstilskudd.805374506.cms Ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor, lykke til :-) 0 Siter
Angustia Skrevet 14. februar 2013 Skrevet 14. februar 2013 Det kan godt hende du kan få jobbe i en ordinær virksomhet og beholde uføretrygden din, men om NAV er så villige til å sponse bedriften masse for å ha deg der er jeg ikke så sikker på. Og det gjør de jo normalt på en VTA. ''Det kan godt hende du kan få jobbe i en ordinær virksomhet og beholde uføretrygden din, men om NAV er så villige til å sponse bedriften masse for å ha deg der er jeg ikke så sikker på. Og det gjør de jo normalt på en VTA.'' Joda, dette ville nok gitt "stjerne i boka" til trådstarters NAV-kontor ;-) Mange NAV-kontorer sliter med å oppnå måltallene på VTA i ordinær virksomhet og TULT. 0 Siter
Gjest OtriCare Skrevet 14. februar 2013 Skrevet 14. februar 2013 ''Det kan godt hende du kan få jobbe i en ordinær virksomhet og beholde uføretrygden din, men om NAV er så villige til å sponse bedriften masse for å ha deg der er jeg ikke så sikker på. Og det gjør de jo normalt på en VTA.'' Joda, dette ville nok gitt "stjerne i boka" til trådstarters NAV-kontor ;-) Mange NAV-kontorer sliter med å oppnå måltallene på VTA i ordinær virksomhet og TULT. Og mange NAV-kontor gjør det overhodet ikke. Med andre ord må hun bare forsøke og så blir vel resultatet det det blir avhengig av hvor i landet hun bor... 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 14. februar 2013 Skrevet 14. februar 2013 ''Vet du om det er vanskelig å få godkjent Varig tilrettelagt arbeid? Har vært 100 % ufør i mange år. Ønsker VTA i ordinær virksomhet. Vet du også hvorvidt selve avtalen mellom arbeidsgiver og bruker skal godkjennes av NAV, eller er den kun en sak mellom partene?'' VTA skal godkjennes og registreres av NAV, men det er ikke vanskelig å få dette godkjent, snarere tvert imot. "Reaktivisering av uføre" har høy prioritet i NAV. Når det gjelder VTA i arbeidsmarkedsbedrifter (AMB), er det ofte lange ventelister... VTA i ordinær virksomhet er et godt alternativ, jfr: http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidsrettede+tiltak/Varig+tilrettelagt+arbeid/Varig+tilrettelagt+arbeid.905.cms Jeg tenker at tidsubestemt lønnstilskudd (TULT) kan være aktuelt for deg? Les meir her: http://www.nav.no/Arbeid/Arbeidss%C3%B8ker/Aktuelle+tema/Tidsubestemt+l%C3%B8nnstilskudd.805374506.cms Ta kontakt med ditt lokale NAV-kontor, lykke til :-) Hvorfor vil uføre men oppegående mennesker ha VTA-plasser, jobbe gratis for bedrifter som også får pengestøtte for å ha denne arbeidskraften? Ville heller anbefalt deltakelse i veldedig arbeid, bli besøksvenn, verv i en forening, lage ting og selge (epla) el.l. 0 Siter
frosken Skrevet 15. februar 2013 Skrevet 15. februar 2013 Hvorfor vil uføre men oppegående mennesker ha VTA-plasser, jobbe gratis for bedrifter som også får pengestøtte for å ha denne arbeidskraften? Ville heller anbefalt deltakelse i veldedig arbeid, bli besøksvenn, verv i en forening, lage ting og selge (epla) el.l. ''Hvorfor vil uføre men oppegående mennesker ha VTA-plasser, jobbe gratis for bedrifter som også får pengestøtte for å ha denne arbeidskraften? '' Fordi man ønsker å yte noe i forhold til samfunnet og ikke kun motta pengestøtte? 0 Siter
Madelenemie Skrevet 15. februar 2013 Skrevet 15. februar 2013 ''Hvorfor vil uføre men oppegående mennesker ha VTA-plasser, jobbe gratis for bedrifter som også får pengestøtte for å ha denne arbeidskraften? '' Fordi man ønsker å yte noe i forhold til samfunnet og ikke kun motta pengestøtte? Hei! ja det stemmer, det er derfor jeg tenker jobbe "gratis" for andre om det blir sånn en gang i fremtiden. Men det er også helse i å ha en fast timeplan, stå opp tidlig å gå til et fast arbeide, det er dermed både til egen og andres fordel :-) Men jeg tror samfunnet ikke helt forstår helsen som ligger i arbeide! (men jeg vet ikke det, jeg bare føler på det) 0 Siter
Bella Dotte Skrevet 16. februar 2013 Skrevet 16. februar 2013 ''Hvorfor vil uføre men oppegående mennesker ha VTA-plasser, jobbe gratis for bedrifter som også får pengestøtte for å ha denne arbeidskraften? '' Fordi man ønsker å yte noe i forhold til samfunnet og ikke kun motta pengestøtte? Det kan man gjøre på andre måter, se resten av innlegget mitt... Det er åpenbart ikke behov for deres (vår) arbeidskraft, da hadde de (vi) blitt ansatt i en vanlig bedrift og fått vanlig lønn. 0 Siter
frosken Skrevet 16. februar 2013 Skrevet 16. februar 2013 Det kan man gjøre på andre måter, se resten av innlegget mitt... Det er åpenbart ikke behov for deres (vår) arbeidskraft, da hadde de (vi) blitt ansatt i en vanlig bedrift og fått vanlig lønn. ''Det kan man gjøre på andre måter, se resten av innlegget mitt... Det er åpenbart ikke behov for deres (vår) arbeidskraft, da hadde de (vi) blitt ansatt i en vanlig bedrift og fått vanlig lønn.'' Det er mange arbeidsplasser hvor man trenger mer arbeidskraft men ikke har økonomi til å ansette flere. På skoler trenger de alltid flere assistenter, på sykehjem er det behov for flere til å gi omsorg, i undervisningssektoren trengs både administrativ og faglig personell osv. osv. Dersom man ønsker en tilknytning til arbeidslivet, men har helsemessige begrensninger som gjør at man ikke når opp i konkurransen om de ordinære stillingene, så gir VTA en mulighet til å ha en reell tilknytning til arbeidslivet. Grunnen til at arbeidsgiver får driftsmidler fra staten, er at det alltid er kostnader forbundet med å ha noen i arbeid. Kontorplass, pc, opplæring, veiledning osv koster noe. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.