Gå til innhold

fordøyelse

Anbefalte innlegg

Gjest Anonym bruker

Hei. jeg er en dame på 39 år. Har vært en stressende periode i mitt liv nå,som har resultert i angst og depresjon. I forkant av dette kjente jeg symtom på smerte mellom skuldrene etter mat og det ble vansklig å svelge,det utløste angst,så fikk jeg akutte problemer med magen.det virket som den ikke ville ha mat. Det knøt seg i magen,ble uvel,magen ble tung og jeg mistet kreftene i kroppen en stund. Så fikk jeg akutte smerter i magen,magekrampe øverst oppe,som spredde seg bak i ryggen,jeg ble uvel å kjentes ut som jeg måtte spy.(jeg innbiller meg dette var reflux symtom)det kom i bølger gjennom kroppen og det gjorde veldig vondt. Var hos legen,som kanskje trodde det var gallesten. Dette var ikke angst anfall,men jeg fikk litt angst ettersom jeg hadde problem med å puste innimellom. Jeg har hatt angstanfall og tror jeg skal klare å skille det fra noe annet. Etter dette ble alt helt grusomt,jeg turde ikke spise,ifykt for å utløse smerte osv. jeg spiser bare mild mat,som loff å kokte poeteter,prøvde mej på kylling og egg en dag men bare etter en bit så holdt magen på å vrenges ut inn.Hva er dette da? har vært plaget med magekatarr siden jeg var ung,men aldri så galt som dette,magen vil ikke ha noe mat. Jeg har en teori om at jeg har streseet mye,og godt på en smell,kroppen protetsterer. Kan dette stemme? I forbindelse med mat inntak blir kroppen i helspenn,og jeg fryser,blir tung i rygg å mage alt er ubehagelig,så går det over etter en stund.Føler symtomer varierer fra time til time,fra dag til dag. Ja,jeg vet dette høres ut som angst,men symtomene er der hele tiden,har angsten satt seg fast i kroppen min? i tillegg får jeg musklesmerter i mage å rygg når jeg har vondt i magen,er dette noe som henger sammen? føler magen påvirker musklene på en måte,slik det strammer. Min fastelege sier lite for å forklare å berolige meg,tenker hun ikke forstår,ikke så rart igrunn med så rare symtom. Føler meg alene i verden som har det slik,og redd jeg aldri blir bra,da blir depresjon verre. Har vært på ul av alle indre organ,ingen gallesten. Skal svelge slangen snart. Vet alt høres veldig rart ut,og derfor blir jeg nedtrykt av alle symtom,tenker på ME og andre sykdommer. Jeg klarer å jobbe i barnehage,det hjelper å holde tankene på noe annet. muligens fibromyalgi,men ingen diagnose. Er det noen mulighet for at du kan roe meg ned med en fornuftig forklaring? trenger flere syn på saken. Føler det henger sammen med psyken min,men syntes det er skummelt at det kan gå så langt at man ikke skal kunne spise normalt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387704-ford%C3%B8yelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Det er bra at du skal få undersøkt magen din nærmere med gastroskopi der man kan påvise om det er refluks, brokk i spiserøret, magekatarr, cøliaki eller om du har fått bakterien Helcibacter pylori i magesekken. Man har behandlingsmetoder for de ulike tilstandene avhengig av diagnose. Når det gjelder sammenheng mellom psyke og fordøyelse så er dette et spennende forskningsfelt. Forskerne mener at forbindelsen er mye sterkere enn vi trodde. For det første brukes mange av de samme signalmolekylene, som for eksempel serotonin og dopamin, både i hjernen og i fordøyelsen. For det andre er det stor aktvitet i vagusnerven som går fra hodet til fordøyelsen, der det faktisk går flere signaler tilbake til hjernen fra magen. Det betyr at det vi spiser, og hvis det er noe vi ikke tåler, kan påvirke hvordan vi har det. Det er derfor mange ganger vanskelig å skille mellom at noe er helt psyisk eller fysisk. Du kan gjerne google "Gut-brain" og lese mer. Uansett er det viktig at magen din blr skikkelig undersøkt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/387704-ford%C3%B8yelse/#findComment-3435524
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...