Gjest Harley Christine Skrevet 22. januar 2013 Del Skrevet 22. januar 2013 Aner ikke hvem fler å spørre, så håper og ber om at du kanskje vet eller kan henvise meg til noen som kan. Jeg er ei jente på 41 år, diabetes 1 siden 1985. Jeg har etter å ha nyktret (2006) pådratt meg en seriøs avhengighet av sukker og pepsi max. Med sukker mener jeg sjokolade. Og jeg er seriøst avhengig. Jeg har klart som sagt å bli fri av narkotiske stoffer, jeg sluttet å røyke (men da med hjelp av champix) men jeg klarer IKKE å slutte med sjokolade og pepsi max. Alles svar er : jamen, d er jo bare å stoppe. Hadde d vært så enkelt, så skulle jeg nok klart det. Men d var dette jeg startet med for å få bukt med sug etter droger og sigaretter, så hvordan skal jeg få bukt med dette? Desverre sier også min fast lege som alle: Bare slutt. Vær så vær så snill, vet du av noen jeg kan be om hjelp med dette. Det har blitt et seriøst problem 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hei, Her blander du hummer og kanari: 1) Pepsi Max inneholder ikke sukker, og er helt greit for diabetikere å drikke inntil maks anbefalt daglig dose (som jeg tror er 4,5 liter). Det er langt bedre enn jus og mye annet hva angår blodsukker. 2) Sjokolade er jo veldig mye rart - lys sjokolade er ikke bra hvis man har diabetes, men forårsaker blodsukkerøkning nesten på linje med poteter. Det er altså vanskelig å regulere med insulinet. Mørk sjokolade, derimot (85% kakao, osv) derimot har faktisk liten innflytelse på blodsukkeret. Det er faktisk helt greit for diabetikere å spise det hva angår blodsukkeret. Derimot så inneholder det dessverre en del tomme kalorier som kan gi overvekt, men som sagt, mindre ille enn mye annet. Med andre ord - ingen grunn til panikk! :-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437056 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hei, Her blander du hummer og kanari: 1) Pepsi Max inneholder ikke sukker, og er helt greit for diabetikere å drikke inntil maks anbefalt daglig dose (som jeg tror er 4,5 liter). Det er langt bedre enn jus og mye annet hva angår blodsukker. 2) Sjokolade er jo veldig mye rart - lys sjokolade er ikke bra hvis man har diabetes, men forårsaker blodsukkerøkning nesten på linje med poteter. Det er altså vanskelig å regulere med insulinet. Mørk sjokolade, derimot (85% kakao, osv) derimot har faktisk liten innflytelse på blodsukkeret. Det er faktisk helt greit for diabetikere å spise det hva angår blodsukkeret. Derimot så inneholder det dessverre en del tomme kalorier som kan gi overvekt, men som sagt, mindre ille enn mye annet. Med andre ord - ingen grunn til panikk! :-) Med vennlig hilsen ''1) Pepsi Max inneholder ikke sukker, og er helt greit for diabetikere å drikke inntil maks anbefalt daglig dose (som jeg tror er 4,5 liter). Det er langt bedre enn jus og mye annet hva angår blodsukker.'' Vel... Undersøkelser viser at mange kropper oppfatter søtsmaken som at det kommer mye sukker og sender masse insulin ut i kroppen for å motta en sukkertopp. Og som vi vet - insulin fører til fettlagring... Det er ikke uten grunn at mange, mange rett og slett er like avhengige av lettbrus (stort sett svart lettbrus har jeg inntrykk av) og har store problemer med å slutte. Her bagatellisierer du voldsomt trådstarters problemer, både når det gjelder brus og sukker. Sukker er som gift for kroppen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437060 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Klarer du å lage deg en langsiktig nedtrappingsplan hvor du uke for uke trapper ned til et visst nivå? Hvor du noterer ned hvor mye du spiser og drikker av dette hver dag i dag og hvor mye du skal tillate deg pr. fra uke til uke fremover. Eller er du redd du blir så fokusert på det at du ikke klarer annet? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437061 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skipohoi Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 ''1) Pepsi Max inneholder ikke sukker, og er helt greit for diabetikere å drikke inntil maks anbefalt daglig dose (som jeg tror er 4,5 liter). Det er langt bedre enn jus og mye annet hva angår blodsukker.'' Vel... Undersøkelser viser at mange kropper oppfatter søtsmaken som at det kommer mye sukker og sender masse insulin ut i kroppen for å motta en sukkertopp. Og som vi vet - insulin fører til fettlagring... Det er ikke uten grunn at mange, mange rett og slett er like avhengige av lettbrus (stort sett svart lettbrus har jeg inntrykk av) og har store problemer med å slutte. Her bagatellisierer du voldsomt trådstarters problemer, både når det gjelder brus og sukker. Sukker er som gift for kroppen! Hei, Støtter den, har heller ingen tro på at de kjemiske søtstoffa i "light-produkt" er noen god erstatter for "vanlige produkt". Når det gjelder sjokoladetyper som Sør nevner så er det vel utifrå overskrifta å anta at de er de søte, lysere typane med rundt 50 % reint sukker hun "sliter med". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437065 Del på andre sider Flere delingsvalg…
skipohoi Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hei, Bytter du ut sukker med fett er du "trygg". Da spiller du på lag. Eks: Kjøp 3-400 g frosne blåbær og 1 boks seterrømme eller fløte som tlibehør. Ikke bruk sukker oppå, det blir etterhvert en "vane". Det rett nok ca 7,5 karbo/ 100 g rene blåbær, men heller ikke mer, og det er fullt av vitamin og mineral. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437069 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hei, Bytter du ut sukker med fett er du "trygg". Da spiller du på lag. Eks: Kjøp 3-400 g frosne blåbær og 1 boks seterrømme eller fløte som tlibehør. Ikke bruk sukker oppå, det blir etterhvert en "vane". Det rett nok ca 7,5 karbo/ 100 g rene blåbær, men heller ikke mer, og det er fullt av vitamin og mineral. Hm.... Som diabetiker skal man være rimelig forsiktig med fett... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437071 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hei, Her blander du hummer og kanari: 1) Pepsi Max inneholder ikke sukker, og er helt greit for diabetikere å drikke inntil maks anbefalt daglig dose (som jeg tror er 4,5 liter). Det er langt bedre enn jus og mye annet hva angår blodsukker. 2) Sjokolade er jo veldig mye rart - lys sjokolade er ikke bra hvis man har diabetes, men forårsaker blodsukkerøkning nesten på linje med poteter. Det er altså vanskelig å regulere med insulinet. Mørk sjokolade, derimot (85% kakao, osv) derimot har faktisk liten innflytelse på blodsukkeret. Det er faktisk helt greit for diabetikere å spise det hva angår blodsukkeret. Derimot så inneholder det dessverre en del tomme kalorier som kan gi overvekt, men som sagt, mindre ille enn mye annet. Med andre ord - ingen grunn til panikk! :-) Med vennlig hilsen ''Mørk sjokolade, derimot (85% kakao, osv) derimot har faktisk liten innflytelse på blodsukkeret. Det er faktisk helt greit for diabetikere å spise det hva angår blodsukkeret.'' Her tror jeg det må være veldig store individuelle forskjeller, for hos oss er det akkurat like stor stigning på mørk som på lys sjokolade. Dvs., karbohydratene i mørk sjokolade har samme virkning som i lys. Det spises imidlertid ikke like stor mengde mørk sjokolade som lys, det kan jo slå positivt ut om man ikke setter insulin. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437073 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hva med en nedtrappingsplan? Bruk ei uke til å skrive ned absolutt alt du drikker av Pepsi Max og alt hva du spiser av sjokolade. Så lager du ukeplan framover, der du skriver opp hvor mye du kan spise hver dag. Ta litt og litt mindre for hver 3. dag, og til slutt kan du kose deg med en passe mengde på lørdag. Vær klok, ikke ta for store jafs i reduksjonen, tenk langsiktig. :-) Lykke til! :-) (Og du er jo utrolig flink som både har sluttet med rus og røyk, fantastisk! :-)) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437074 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 ''1) Pepsi Max inneholder ikke sukker, og er helt greit for diabetikere å drikke inntil maks anbefalt daglig dose (som jeg tror er 4,5 liter). Det er langt bedre enn jus og mye annet hva angår blodsukker.'' Vel... Undersøkelser viser at mange kropper oppfatter søtsmaken som at det kommer mye sukker og sender masse insulin ut i kroppen for å motta en sukkertopp. Og som vi vet - insulin fører til fettlagring... Det er ikke uten grunn at mange, mange rett og slett er like avhengige av lettbrus (stort sett svart lettbrus har jeg inntrykk av) og har store problemer med å slutte. Her bagatellisierer du voldsomt trådstarters problemer, både når det gjelder brus og sukker. Sukker er som gift for kroppen! ''Vel... Undersøkelser viser at mange kropper oppfatter søtsmaken som at det kommer mye sukker og sender masse insulin ut i kroppen for å motta en sukkertopp. Og som vi vet - insulin fører til fettlagring... Det er ikke uten grunn at mange, mange rett og slett er like avhengige av lettbrus (stort sett svart lettbrus har jeg inntrykk av) og har store problemer med å slutte. Her bagatellisierer du voldsomt trådstarters problemer, både når det gjelder brus og sukker. Sukker er som gift for kroppen! – Lillemus'' Undersøkelser viser at kroppen til en DIABETIKER ikke sender ut insulin! Av åpenbare årsaker! ;-) Videre, dersom kroppen din faktisk hadde sendt ut insulin etter at du hadde drukket lettbrus, så ville du fått føling og mistet bevisstheten (hypoglykemi), for det ville ikke vært noe sukker som insulinet kunne slippe inn i cellene. Så de skjer ikke hos ikke-diabetikere heller. Og til sist - sukker (i riktige mengder) er livsnødvendig for kroppen. Spesielt er det vesentlig for de som har diabetes type 1 å regulere dette. Mtp overvekt og sukker, så husk at alternativet for mange som drikker lettbrus ikke er vann, men sukkerholdig brus. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437082 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hei, Støtter den, har heller ingen tro på at de kjemiske søtstoffa i "light-produkt" er noen god erstatter for "vanlige produkt". Når det gjelder sjokoladetyper som Sør nevner så er det vel utifrå overskrifta å anta at de er de søte, lysere typane med rundt 50 % reint sukker hun "sliter med". ''Støtter den, har heller ingen tro på at de kjemiske søtstoffa i "light-produkt" er noen god erstatter for "vanlige produkt". '' Man har den såkalte "sukkermafiaen" som forfekter dette igjen og igjen, og er ansvarlig for at så mange lider av overvekt. De vanligste kunstige søtstoffene har vært testet og testet gjennom mer enn 30 år. De er trygge, så lenge man holder seg innenfor anbefalt daglig inntak. Hadde man derimot drukket like mye sukkerbrus så hadde man veid 200 kg! ;-) Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hei, Bytter du ut sukker med fett er du "trygg". Da spiller du på lag. Eks: Kjøp 3-400 g frosne blåbær og 1 boks seterrømme eller fløte som tlibehør. Ikke bruk sukker oppå, det blir etterhvert en "vane". Det rett nok ca 7,5 karbo/ 100 g rene blåbær, men heller ikke mer, og det er fullt av vitamin og mineral. ''Bytter du ut sukker med fett er du "trygg". Da spiller du på lag.'' Overhodet ikke for en diabetiker. Det er faktisk farligere enn sukker, så lenge man klarer å holde HbA1c i sjakk. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 ''Mørk sjokolade, derimot (85% kakao, osv) derimot har faktisk liten innflytelse på blodsukkeret. Det er faktisk helt greit for diabetikere å spise det hva angår blodsukkeret.'' Her tror jeg det må være veldig store individuelle forskjeller, for hos oss er det akkurat like stor stigning på mørk som på lys sjokolade. Dvs., karbohydratene i mørk sjokolade har samme virkning som i lys. Det spises imidlertid ikke like stor mengde mørk sjokolade som lys, det kan jo slå positivt ut om man ikke setter insulin. ''Her tror jeg det må være veldig store individuelle forskjeller, for hos oss er det akkurat like stor stigning på mørk som på lys sjokolade. Dvs., karbohydratene i mørk sjokolade har samme virkning som i lys. Det spises imidlertid ikke like stor mengde mørk sjokolade som lys, det kan jo slå positivt ut om man ikke setter insulin. – Mammantil3'' Så rart! Og litt mystisk! Lurer på om det kan være store forskjeller mellom produktene? Man kan jo ha søt mørk sjokolade, også? Flere lister jeg har sett har hatt mørk 85%-sjokolade nede blant "lentils" og slikt på glykemisk indeks-listene. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437086 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest saga blott Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Pepsi max er vel ikke så farlig for det er ikke sukker i den, avhengig jeg og :-) Verre med sjokoladen. Tror ikke det finnes hjelp for folk som sliter på denne måten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437089 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 ''Her tror jeg det må være veldig store individuelle forskjeller, for hos oss er det akkurat like stor stigning på mørk som på lys sjokolade. Dvs., karbohydratene i mørk sjokolade har samme virkning som i lys. Det spises imidlertid ikke like stor mengde mørk sjokolade som lys, det kan jo slå positivt ut om man ikke setter insulin. – Mammantil3'' Så rart! Og litt mystisk! Lurer på om det kan være store forskjeller mellom produktene? Man kan jo ha søt mørk sjokolade, også? Flere lister jeg har sett har hatt mørk 85%-sjokolade nede blant "lentils" og slikt på glykemisk indeks-listene. Med vennlig hilsen Nja, det handler jo om antall spiste karbohydrater for en diabetiker som setter insulin, og 30 spiste karbohydrater i mørk sjokolade har samme stigning som 30 spiste karbohydrater lys sjokolade. Men som sagt i forrige innlegg, man spiser jo gjerne mindre mørk sjokolade i mengde, og da blir jo mengden karbohydrater også færre, og dermed tenker man gjerne at mørk sjokolade er greiere. Når det er sagt, da, så er jo sjokolade, både mørk og lys, noe av det bedre å sette insulin til, siden det er såpass fett at det ikke bare fyker gjennom kroppen. :-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sør Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Nja, det handler jo om antall spiste karbohydrater for en diabetiker som setter insulin, og 30 spiste karbohydrater i mørk sjokolade har samme stigning som 30 spiste karbohydrater lys sjokolade. Men som sagt i forrige innlegg, man spiser jo gjerne mindre mørk sjokolade i mengde, og da blir jo mengden karbohydrater også færre, og dermed tenker man gjerne at mørk sjokolade er greiere. Når det er sagt, da, så er jo sjokolade, både mørk og lys, noe av det bedre å sette insulin til, siden det er såpass fett at det ikke bare fyker gjennom kroppen. :-) Hei, Jo, men hvis det er færre karbohydrater i 100 g mørk sjokolade enn i lys sjokolade? Men det som visstnok skal utgjøre forskjellen er at karbohydratene i mørk sjokolade opptas langsommere og jevnere av kroppen. Med vennlig hilsen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437101 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mammantil3 Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Hei, Jo, men hvis det er færre karbohydrater i 100 g mørk sjokolade enn i lys sjokolade? Men det som visstnok skal utgjøre forskjellen er at karbohydratene i mørk sjokolade opptas langsommere og jevnere av kroppen. Med vennlig hilsen ''Jo, men hvis det er færre karbohydrater i 100 g mørk sjokolade enn i lys sjokolade?'' Det er det jo, og spiser man 100 g av hver type sjokolade vil stigningen bli størst på den som har mest karbohydrater, nemlig den lyse. ''Men det som visstnok skal utgjøre forskjellen er at karbohydratene i mørk sjokolade opptas langsommere og jevnere av kroppen.'' Det er riktig, og det er fettet som gjør at den mørke tas opp saktere. Allikevel er mengden insulin for spist mengde karbohydrater (ikke mengden sjokolade i gram, altså) den samme. Hos oss, vel og merke. All sjokolade er takknemlig å sette insulin til, for den hurtigvirkende insulinen treffer bra på begge typer. Hos oss handler det kun om at mørk sjokolade blir konsumert i mindre mengde enn lys, og dermed blir mengden insulin tilsvarende mindre. For type 2-ere er dette muligens annerledes, det kan jeg lite om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437104 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Ladytron Skrevet 23. januar 2013 Del Skrevet 23. januar 2013 Slik har jeg også hatt det... Det jeg merket veldig godt når jeg forsøkte å slutte å spise så mye sukker var at det var min måte å takle stress, angst og ubehagelige følelser på. Jeg måtte rett og slett øve meg på å sitte i ubehaget, uten å spise noe. Det var veldig tøft og jeg hadde en del sprekker, men jeg fikk det under kontroll. Skrev dagbok underveis for å håndtere alle følelsene jeg kjente på når jeg ikke spiste sukker. Nå spiser jeg nesten aldri godteri og drikker nesten aldri brus, liker det egentlig ikke. Er mer glad i en god middag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/387898-sukker-narkoman/#findComment-3437134 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.