Gå til innhold

Forsøker igjen, om HELP syndrom

Anbefalte innlegg

Har forsøkt å skrive inn tidligere uten å få svar derfor prøver jeg igjen da dette er svært viktig for meg.

Jeg fikk HELP syndrom 26 uker ut i mitt første svangerskap. Jeg ble veldig fort syk og hadde få symptomer på at noe var galt før jeg ble virkelig dårlig. Etter en uke på intensiven turte de ikke vente lenger og min datter ble forløst med keisersnitt. En uke etter fødselen ble jeg overflyttet fra intensivavdelingen til barsel.

Vår datter er nå 6 år gammel og tanken om et nytt barn streifer stadig innom. Det er imidlertid frykten for gjentagelse som som oftest vinner så derfor har vi ikke tort foreløpig.

Hva er sjansene for at man får HELP også i svangerskap nummer to, og er det noen måte å forebygge det på? Har lest et sted om et forskningsprosjekt der kvinner som tidligere har hatt HELP får tilført store doser av ulike vitaminer under svangerskapet noe som har vist seg å muligens være av betydning. Har du hørt om dette forskningsprosjektet?

Til slutt, er det kartlagt hvorfor HELP opptrer i noen svangerskap?

Vi er forsåvidt klare til å få et barn til, men hvis rissikoen er stor for gjentakelse med 4 måneder på sykehus er jeg ikke sikker på at vi tar sjansen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38799-fors%C3%B8ker-igjen-om-help-syndrom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Som du ser av presentasjonen av meg er det gynekologi og ikke fødselshjelp som er mit spesielle kompetanseområde og hvor jeg kan gi informasjon utfra både kunnskaper og erfaring. Når det dreier seg om fødselshjelp er jeg i mindre grad oppdatert og må ofte bruke lang tid på å komme med oppdatert informasjon. Derfor kan det skje at jeg ikke svarer. (Det er ikke garanti for å få svar i Doktoronline!)

Jeg har nå funnet en oversiktsartikkel fra Tyskland om emnet og oppsummerer fra denne artikkel om HELLP:

Forekomst: 0.17-0.85% av alle fødsler

Det finnes i dag ikke noe som effektivt kan forebygge tilstanden.

Mekanisme for tilstanden er en defekt i blodkarrene som fører blod til morkaken.

Den starter vanligvis i uke 32-34.

Symptomene er smerter i øvre hø del av magen med kvalme og oppkastninger. Det er de spesielle blodforandringer som gir betegnelsen HELLP (bla unormale leverprøver og lavt antall blodplater). Det kan også være høyt blodtrykk.

HELLP er en alvorlig form for 'svangerskapsforgiftning'.

I artikkelen står at risiko for å få gjentakelse av svangerskapsforgiftning er 27-48%. Jeg synes det lydre høyt.

The frequency for a repeated hypertensive disease in pregnancy

ranges from 27% to 48%

Jeg vet at man i Norge forsker på betydningen av fettstoffer ved slike komplikasjoner.

Jeg foreslår at du henvises til fødeavdelingen hvor du fødte sist, evt til et spesielt kompetansesenter som Rikshospitalet eller Ullevål for råd om evt nytt svangerskap.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...