Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei. Etter å ha slitt med igjennom utdanning i 4 år og fullført utdanning i 2009 var eg syk og måtte ta meg eg fri i to år for å bli frisk igjen. Etter å ha blitt frisk begynte eg å jobbe i det yrke eg var utdanna i.) Etter 3 uker i ny jobb utvikla eg handeksem som blei berre verre og verre. Selv om jeg hadde berre vikariat på to månder holt jeg ut selv om jeg hadde vonde og såre fingrer. Blei etter dette arbeidseldig på nytt. Var til hudlegen og blei anbefalt omskolering. Etter eit halvt år fikk jeg med ein jobb, som eg har i dag og trives godt med. Men for at jeg skal få meg fast jobb i det nye yrke må eg ta studiekompetanse og gå på høgskule. Det er der jeg sliter. Har forsøkt å finne ei løysing på korleis jeg skal komme meg igjennom dette i over eit år, men finner ingen løysing på dette. Eg må jobbe i nesten full jobb og studiene på fritiden. Jeg har ikke råd til å slutte i jobben og bli studient på fulltid. Har sett litt på privatskoler/privatiskoler, men det er for dyrt og eg får ikke lån påga eg skal ta eit og eit fag pr år. Meldte meg på eit nettkurs fgor eit halvt år sidan. Det skulle eg aldri har gjort for eg har problem med å bare sitte heime å studere uten hjelp eller udervisning. Jeg trenger udervisning og hjelp for å å komme meg igjennom studiekompetansen, men det er vanskelig å finne kurs/undervisning som er etter klokken 15.00. Eg er veldig lei og oppgitt og jeg tenker mye og ingen har noe svar eller vil hjelpe meg. Har nesten tenkt at jeg kanskje må slutte i jobbe for at eg skal komme meg igjennom dette. Hadde eg tenkt på ny utdanning då jeg var syk og arbeidsledig hadde det kansje vore lettere. Det va jo heller ingen som sa til meg hva eg skulle gjøre eller noko ting den gangen. Veit ikkje om jeg har noko rett til omskulering eller noen ting når jeg fungerer i ein jobb. Sliter fortsatt med handeksem og alt det som har skjedd. Har kontakta nav, rådgivere og skolen jeg gikk på men ingen vil hjelpe. Nav ville jo nesten ikke hjelpe då jeg var arbeidsledig og syke heller. Hva kan eg gjøre? Har eigentleg vurdert å bare legge alt bak meg for jeg komemr jo ingen vei og kommer heller ikke igang og eg ser ingen lys i tunellen. Har snakka litt med legen min om dette. Er litt deprimert for tiden og angrar veldig på hvorfor jeg ikke avslutta utdanninga og hvorfor jeg ikke tenkte på ny utdanning før.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388019-omskolering/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Shira :o)

Jeg har tatt studiekompetansen på kveldstid.

Jeg tok det via voksenopplæringen i fylket jeg bor. Dette tilbudet varierer fra sted til sted. Søk på voksenopplæring+sted og se om du ikke finner noe informasjon.

Voksenopplæringen (om du oppfyller kravene og tilbudet er hos deg) er gratis, du får også låne bøker. Vi hadde alle samlinger på kveldstid, unntatt heldagsprøver og eksamen. Gjorde oppgaver hjemme etter samling og leverte på nett. I snitt var det samling i hvert fag hver tredje uke.

Jeg delte opp fagene, noen tok det på ett år (typisk dem som skulle omskoleres). Sjekk ut om du har det tilbudet dersom du ønsker studekompetansen, for det var en veldig OK måte å komme i mål på.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388019-omskolering/#findComment-3438466
Del på andre sider

[quote name=Shira :o)' timestamp='1359212649' post='4860989]

Jeg har tatt studiekompetansen på kveldstid.

Jeg tok det via voksenopplæringen i fylket jeg bor. Dette tilbudet varierer fra sted til sted. Søk på voksenopplæring+sted og se om du ikke finner noe informasjon.

Voksenopplæringen (om du oppfyller kravene og tilbudet er hos deg) er gratis, du får også låne bøker. Vi hadde alle samlinger på kveldstid, unntatt heldagsprøver og eksamen. Gjorde oppgaver hjemme etter samling og leverte på nett. I snitt var det samling i hvert fag hver tredje uke.

Jeg delte opp fagene, noen tok det på ett år (typisk dem som skulle omskoleres). Sjekk ut om du har det tilbudet dersom du ønsker studekompetansen, for det var en veldig OK måte å komme i mål på.

desverre har jeg ikke rett til voksenoppæring når jeg har fagbrev. fekk avslag pga det

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388019-omskolering/#findComment-3438479
Del på andre sider

desverre har jeg ikke rett til voksenoppæring når jeg har fagbrev. fekk avslag pga det

Å. Det var jo dumt. Har du snakket med NAV om det? Om du skal omskoleres og trenger studiekompetanse, så skal vel NAV kunne rettlede deg?

Jeg har venner i Oslo som har tatt det via privatskole, det koster jo, men samlingene har vært på kveldstid og helg. Hektisk, for flere av fagene ble tatt på halvt år. Tror det var delt opp, halvparten før jul og halvparten etter jul.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388019-omskolering/#findComment-3438500
Del på andre sider

• 2 uker senere...

[quote name=Shira :o)' timestamp='1359216498' post='4861023]

Å. Det var jo dumt. Har du snakket med NAV om det? Om du skal omskoleres og trenger studiekompetanse, så skal vel NAV kunne rettlede deg?

Jeg har venner i Oslo som har tatt det via privatskole, det koster jo, men samlingene har vært på kveldstid og helg. Hektisk, for flere av fagene ble tatt på halvt år. Tror det var delt opp, halvparten før jul og halvparten etter jul.

Har høyrt med Nav, men dei krevde at jeg hadde nedsatt arbeidsevne for at dei kunne hjelpe meg. Har tenkt på privatskole/nettstudier, men det blir for dyrt fordi jeg ikke får lån. Må vel kansje slutte i jobben og bli fulltidstudent, men då får jeg ikke økonomien til å gå rundt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388019-omskolering/#findComment-3443971
Del på andre sider

Har høyrt med Nav, men dei krevde at jeg hadde nedsatt arbeidsevne for at dei kunne hjelpe meg. Har tenkt på privatskole/nettstudier, men det blir for dyrt fordi jeg ikke får lån. Må vel kansje slutte i jobben og bli fulltidstudent, men då får jeg ikke økonomien til å gå rundt.

NAV hjelper jo kun dersom det er helsemessige årsaker til omskolering, og slik må det jo være.

Kan du ha deltidsjobb ved siden av fulltidstudier? Jeg studerer med mange som jobber deltid ved siden.

Det blir jo et regnestykke, om det er verdt det.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388019-omskolering/#findComment-3445303
Del på andre sider

Annonse

[quote name=Shira :o)' timestamp='1360578020' post='4868023]

NAV hjelper jo kun dersom det er helsemessige årsaker til omskolering, og slik må det jo være.

Kan du ha deltidsjobb ved siden av fulltidstudier? Jeg studerer med mange som jobber deltid ved siden.

Det blir jo et regnestykke, om det er verdt det.

Har to helsemessige grunner til at eg må omskuleres, men jeg får sjå om jeg finner en løysing på det

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388019-omskolering/#findComment-3445406
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...