Gjest january Skrevet 18. november 2001 Del Skrevet 18. november 2001 Jeg ble for snart to år siden smittet av kjønnsvorter. Merket det i alle fall da. I følge legen kunne jeg ha blitt smittet lenge før. Har en variant av viruset som ikke vises, legen måtte smøre på noe (jeg husker ikke hva) for å påvise viruset. Fikk da en penslingskur som jeg skulle ta hjemme (Condyline). Dette fungerte i og for seg greit og jeg har siden ikke kjent noe til verken svie eller kløe. Forsto det sånn at utbrudd ofte kommer i forbindelse med fysisk eller psykisk stress? I alle fall, jeg ble gravid i vår, og fikk da beskjed om at smitten er ufarlig for fosteret. Legen sa at ofte skjedde det ett av to: enten ville jeg bli veldig plaget eller så ville jeg ikke merke noe som helst. Alt har gått fint. Har nå 3 uker igjen til termin, og de siste ukene har jeg kjent en masse kløe. Jeg ringte da til legen som sa at jeg godt kunne prøve å pensle, det ville ikke skade fosteret. Har prøvd men det blir ikke bedre. Jeg har heller fått mer vondt da jeg har hovnet endel opp. Regner med at jeg kanskje har penslet steder jeg ikke skulle. Det er ikke enkelt når vortene ikke vises og i tillegg er magen endel i veien. Det jeg lurer på er om dette vil gjøre fødselen merkbart verre? Sist hadde jeg et kondylom på livmortappen, noe legen fjernet med bedøvelse. Enn hvis dette har skjedd nå også? Jeg har også hatt virusforandringer i skjeden. Jeg gikk ofte til kontroll, og ved et tillfelle ville legen fjerne en del av livmortappen. Det ble ikke gjort da jeg ved neste kontroll så mye bedre ut. Er disse virusforandringene noe som kan skade barnet eller meg selv under fødselen? Jeg føler meg trygg hos legen, men siden jeg er andregangsfødende har det vært lite kontroller, og jeg har ikke vært til underlivsundersøkelse. Jeg har ikke ny time før på termindatoen, og har ikke klart å få tak i noen på legekontoret hele uken. Mitt neste spørsmål dreier seg om smitten av kjønnsvortene. Er det tilfelle at man er smittefarlig hele tiden, selv når man ikke har utbrudd? Mannen min hadde en stor vorte på penis for 1 1/2 år siden. Det spredde seg, og han prøvde samme penslingskur som jeg men ble ikke kvitt vortene. Han har også vært hos spesialist for å få vortene brent vekk, men de kom raskt tilbake. Nå har legen gitt han an annen kur som så ut til å virke. Han ble helt bra, men etter en stund kom de tilbake og han er nå på kur nr. to. Det vi nå har begynt å lure på er om det kan være jeg som smitter han på nytt og på nytt? Vi har jo ikke samme "type" vorter og jeg har ikke vært plaget før nå. Jeg tror det var han som smittet meg med den vorten jeg fikk på livmortappen, og derfor er jeg nå engstelig for at det kan ha skjedd igjen. Alt dette har gjort at sexlivet vårt har vært helt elendig i over et år. Ingen av oss vil ha det slik, og jeg lurer virkelig på hva vi kan gjøre. Jeg blir svært takknemlig for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38806-kondylomer-og-smitte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 18. november 2001 Del Skrevet 18. november 2001 Det er flere ting i din lange sykehistorie som jeg ikke helt forstår, f.eks. at man ikke se utbrudd. Hvordan stilles da diagnosen og hvordan er det da mulig å pensle? Pensling skal jo fjerne synlige forandringer, det fjerner ikke selve virus. Når din mann får nye utbrudd er det nettopp fordi man ikke kan fjerne virus, bare de synlige forandringer. Det er ikke tilrådelig å bruke Condyline i svangerskap, men så langt som du er kommet, kan det sannsynligvis ikke gjøre skade. Man fjerner bare livmortappen hvis det er forstadier til kreft. Virus er ikke skadelig for barnet. Jeg kjenner ikke til at stress kan gi utbrudd, det er tilfelle med herpes. Se vedlegg. HPV-PAPILLOMVIRUS-KJØNNSVORTER Papillomvirus ("Vortevirus") er meget utbredt. Vi regner med at ca 80% av befolkningen har dette virus på et eller annet tidspunkt i livet. Det finnes mange forskjellige typer av dette virus, noen gir vorter på fingrene. Noen virustyper smitter ved seksuell kontakt, det kan føre til utvekster (kondylomer) på kjønnsorganene. Inkubasjonstiden (tiden fra smitte til forekomst av vorter) kan være fra en måned til flere år. Man kan pensle kondylomer med podofyllin så de forsvinner. Man kan også fjerne dem med laser eller fryse dem bort. Behandling fjerner imidlertid ikke virus, det ligger tilbake i kroppen og kan gi nye utbrudd. Det behøver imidlertid ikke å smitte, og det er ingen grunn til å bruke kondom fordi man har hatt kjønnsvorter. Ved synlige kjønnsvorter kan det være en ide å bruke kondom, men vi vet ikke om det beskytter fullt ut mot overføring av virus. Ofte kan kroppen selv ta knekken på HPV. Kremen Aldara kan hjelpe til i denne prosess. Under graviditet vil kondylomer kunne blomstre opp (på grunn av svekket immunforsvar?). Det har liten hensikt å pensle under svangerskapet, og cellegiften som brukes i behandlingen vil man unngå under svangerskapet. Det er ikke fare for barnet ved en vanlig fødsel. Enkelte typer øker risiko for forandringer på livmorhalsen (dysplasi) som i få tilfeller (10%) over mer enn 20 år kan utvikle seg til livmorhalskreft. Hvis man tar livmorhalsprøve ("kreftprøve") hvert 3.år, vil man få påvist disse forandringer før de utvikler til kreft og kan få fjernet dem ved en liten operasjon (konisering). De fleste celleforandringer vil ikke utvikle seg til kreft og er altså ufarlige. Hvordan er det med smittefare om man en gang har hatt kondylomer? Vi vet det ikke sikkert, men i praksis kan man betrakte seg som smittefri hvis man har vært uten synlige kondylomer i et halvt år. Om man vil fortelle en ny partner at man har hatt kondylomer er en sak man selv må avgjøre, men det anses ikke å være et pålagt krav å gi slik opplysning. Mange kan bære virus i seg uten å vite det. Hvis ens partner har kondylomer og man ikke selv har symptomer, er det ikke grunn til å la seg sjekke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38806-kondylomer-og-smitte/#findComment-146873 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest january Skrevet 18. november 2001 Del Skrevet 18. november 2001 Det er flere ting i din lange sykehistorie som jeg ikke helt forstår, f.eks. at man ikke se utbrudd. Hvordan stilles da diagnosen og hvordan er det da mulig å pensle? Pensling skal jo fjerne synlige forandringer, det fjerner ikke selve virus. Når din mann får nye utbrudd er det nettopp fordi man ikke kan fjerne virus, bare de synlige forandringer. Det er ikke tilrådelig å bruke Condyline i svangerskap, men så langt som du er kommet, kan det sannsynligvis ikke gjøre skade. Man fjerner bare livmortappen hvis det er forstadier til kreft. Virus er ikke skadelig for barnet. Jeg kjenner ikke til at stress kan gi utbrudd, det er tilfelle med herpes. Se vedlegg. HPV-PAPILLOMVIRUS-KJØNNSVORTER Papillomvirus ("Vortevirus") er meget utbredt. Vi regner med at ca 80% av befolkningen har dette virus på et eller annet tidspunkt i livet. Det finnes mange forskjellige typer av dette virus, noen gir vorter på fingrene. Noen virustyper smitter ved seksuell kontakt, det kan føre til utvekster (kondylomer) på kjønnsorganene. Inkubasjonstiden (tiden fra smitte til forekomst av vorter) kan være fra en måned til flere år. Man kan pensle kondylomer med podofyllin så de forsvinner. Man kan også fjerne dem med laser eller fryse dem bort. Behandling fjerner imidlertid ikke virus, det ligger tilbake i kroppen og kan gi nye utbrudd. Det behøver imidlertid ikke å smitte, og det er ingen grunn til å bruke kondom fordi man har hatt kjønnsvorter. Ved synlige kjønnsvorter kan det være en ide å bruke kondom, men vi vet ikke om det beskytter fullt ut mot overføring av virus. Ofte kan kroppen selv ta knekken på HPV. Kremen Aldara kan hjelpe til i denne prosess. Under graviditet vil kondylomer kunne blomstre opp (på grunn av svekket immunforsvar?). Det har liten hensikt å pensle under svangerskapet, og cellegiften som brukes i behandlingen vil man unngå under svangerskapet. Det er ikke fare for barnet ved en vanlig fødsel. Enkelte typer øker risiko for forandringer på livmorhalsen (dysplasi) som i få tilfeller (10%) over mer enn 20 år kan utvikle seg til livmorhalskreft. Hvis man tar livmorhalsprøve ("kreftprøve") hvert 3.år, vil man få påvist disse forandringer før de utvikler til kreft og kan få fjernet dem ved en liten operasjon (konisering). De fleste celleforandringer vil ikke utvikle seg til kreft og er altså ufarlige. Hvordan er det med smittefare om man en gang har hatt kondylomer? Vi vet det ikke sikkert, men i praksis kan man betrakte seg som smittefri hvis man har vært uten synlige kondylomer i et halvt år. Om man vil fortelle en ny partner at man har hatt kondylomer er en sak man selv må avgjøre, men det anses ikke å være et pålagt krav å gi slik opplysning. Mange kan bære virus i seg uten å vite det. Hvis ens partner har kondylomer og man ikke selv har symptomer, er det ikke grunn til å la seg sjekke. Hvis det ikke er tilfelle at stress kan føre til utbrudd, kan det da være en stilt feil diagnose? Kan det være at det er herpes jeg har og ikke kondylomer? For å kunne stille diagnosen smurte legen noe på kjønnsleppene for at viruset skulle vises. Det var visstnok forstadie til kreft i og med at han ville fjerne en del av livmortappen, men det ble ikke gjort da jeg så bra ut ved neste kontroll. Inngrepet ble i utgangspunktet utsatt fordi jeg var enormt redd og nervøs i forkant. Hva vil du råde meg til å gjøre? Gå til en annen lege for å få hans / hennes mening? Hvis det skulle vise seg at jeg har store virusforandringer nå vil dette være skadelig for barnet under fødselen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38806-kondylomer-og-smitte/#findComment-146911 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.