Gjest Bekymret gravid uke 36/37 Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Hei! Jeg er 36 uker gravid i dag. Jeg var forkjølet i begynnelsen av desember og i begynnelsen av januar. De siste tre dagene har jeg vært syk igjen med rennende/tett nese, antydning til sår hals, mild hodepine, frossenhetsfølelse, men ikke feber. Jeg vet ikke om dette har vært en forkjølelse eller mild influensa. Uansett, det jeg lurer på er hvor lett det er for meg å pådra meg en influensa nå, rett etter at jeg nettopp har vært syk, tatt i betraktning at det kan ha vært en alminnelig forkjølelse jeg nettopp har hatt. Grunnen til at jeg spør er at mannen min har vært på jobb i dag sammen med influensasyk kollega, og jeg er forberedt på at han drar med seg smitte hjem. Jeg har ikke tatt vaksine, og vil helst unngå både vaksine og Tamiflu som behandlende medisin hvis jeg skulle bli syk. Er kroppen min rustet til å takle en influensa når jeg er såpass langt på vei som 36 uker, eller er det stor risiko forbundet med det? Jeg er 31 år gammel, slank, normalt lavt blodtrykk og ellers frisk og rask. Jeg lurer videre på om det er farlig for fosteret om jeg blir influensasyk, dersom jeg passer på å holde feberen nede? Nå når jeg har vært syk har jeg merket mindre og svakere bevegelser, men som tok seg opp igjen i dag. Til slutt lurer jeg på hva som medfører støst risiko for mor/foster i siste innspurt av svangerskapet: Kraftig influensasykdom eller evt. Tamiflu? Man vet vel ikke noe om langtidsvirkninger for fostre som har blitt vaksinert gjennom mor? Jeg har selvfølgelig spurt min fastlege om dette, men han ville ikke gi meg noen klar anbefaling, noe som er frustrerende. Jeg vet jo at jeg bestemmer det selv, det hadde bare vært godt med en fagperson som ville si hva han/hun mener. Jeg regner med at det uansett ikke er vits i å ta vaksine nå, da den sannsynligvis ikke vil ha full effekt før jeg går i fødsel, og at jeg da, i verste fall, kan risikere å ende opp med både vaksine og influensa. For å forebygge, hva er det som har best effekt i tillegg til god hygiene og hyppig håndvask? Kan jeg drikke te/varmt vann med honning, eller bør jeg unngå honning når jeg er gravid? Andre ting? Vitaminer/mineraler? Jeg tar Lifeline for gravide og ammende og i tillegg 10 mcg. D-vitamin og 150 mg. magnesium. Tusen takk for svar! Jeg er skikkelig stresset og bekymret for den influensaen! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388165-influensa/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Hei, Det er kanskje ikke unaturlig at du er urolig. Graviditet er spennende fra dag en og vi er blitt fortalt om alt mulig som kan påvirke svangerskapet og eventuelt også forsteret. Generelt sett kan jeg si at det er et lite mindretall av infeksjonssykdommer som vil kunne ha uheldig effekt. De fleste kan være ubehagelige, men ikke farlige. Det gjelder bl.a. også forkjølelse og influensa. Jeg har ikke mulighet til å stille noen differensialdiagnose, hvorvidt de har/eller har hatt en forkjølelse eller en mild form for influensa. Vi er midt i forkjølelsessesongen og vi vet at det er ganske mye tilfeller av infuensasykdom i landet. Men det spiller egentlig ikke noe avgjørende rolle om du har eller har hatt den ene eller den andre. Hvis du har hatt influense vil du være i stor grad beskyttet mot en reinfeksjon. En forkjølelse kan muligens ha noe negativ effekt, i og med at du har noe svekket allmentilstand etter forkjølelsen. Men hvis du er, som du beskriver, en forøvrig frisk ung kvinne vil ikke influensa være farlig, selv etter gjennomgått forkjølelse. Det er en del undersøkelser som faktisk indikerer at immunapparatet får en generell aktivering under forkjølelsen, noe som kan øke di forsvarsevne mot en eventuell influenseinfeksjon. Jeg er enig at det er lite aktuelt med influensavaksine i det nåværende tidspunkt. Når det gjelder Tamiflu, så finnes det svært lite data om Tamiflu og graviditet, men nettopp på grunn av dette frarådes det for gravide. Det er ikke så veldig mye håndfast å anbefale. Det viktigste er nøye håndhygiene, og allmen smitteforebyggende tiltak, håndvask, håndvask, håndvask. Hvis du har sterke grunner til å tro at mannen din kan bringe med seg smitte, vil jeg anbefale å prøve å unngå nærkontalkt som kan overføre smitte. Jeg har lite tro på te, honning, e.l. Alminnelig variert kost, vitamintilskudd skader sikkert ikke, prøv å unngå å fryse, men lev et normalt liv. Tenk ikke på det at du har så mye å være bekymret for. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388165-influensa/#findComment-3440466 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.