Gjest madonna10 Skrevet 30. januar 2013 Del Skrevet 30. januar 2013 Jeg har et myom på 7x8 cm som ligger i nedre venstre segment av uterus.Har ett barn og vi vurderer å planlegge ett til. Gynekologen sa at det er ingen risiko selv om jeg har dette myomet. Forrige svangerskap vokste myomet fra 3,5 og til 12 cm. Hadde placenta previa og keisersnitt. Blødde 900 ml. I forkant av keisersnittet sa anestesilegen at de er forberedt på det verste men håper det beste. Er selv sykepleier og synes det er litt rart at gynekologen mener at myomet ikke er noen risiko? Hun sa at det ikke er aktivt og ser dødt ut på ultralyd, og nesten helt sikkert ikke vil vokse under graviditet. Myomet er altså over dobbelt så stort som ved begynnelsen av forrige svangerskap. De mener at de ikke kan fjerne det for at de da vil måtte fjerne en del av livmoren, og det vil være fare for ruptur ved et eventuelt nytt svangerskap. Jeg er veldig redd for å bli gravid igjen, og lurer på om det virkelig er slik at dette ikke utgjør noen risiko? Er veldig takknemlig for svar da dette opptar tankene mine mye.Klar over at det svaret jeg får ikke er noen garanti verken for og imot, men at det kanskje fins noe erfaringer rundt lignende tilfeller. Jeg ønsker ikke barn for enhver pris, og vil ikke ta noen sjanser 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388169-myom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 En muskelknute er helt opplagt noe som kan gi komplikasjoner i forb. med graviditet. Det kan gjøe det vanskeligere å bli gravid og det kan være risiko for svangerskapet med øket risiko for abort, risiko for feilinnstilling av fosteret, for eksempel til seteleie og risiko for øket blødning etter fødselen. Det kan også oppstå forandringer i muskelknuten (nekrose) som kan gi sterke smerter. Litt rart med gynekologens uttalelse. Jeg er ikke enig i at man kan vurdere om hvordan muskelknuten vil oppføre seg under evt, graviditet. Du angir ikke din alder, det kan jo være avgjørende for om du i det hele tatt kan bli gravid. Mon du kan få en henvisning til fødeavdelingen/gynekologisk avd. for vurdering? Det kan også bli aktuelt å vurdere operasjon av muskelknuten. Metoden med ‘embolisering’ av muskelknuten (stopp av blodforsyningen) anbefales ikke når det er barneønske. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388169-myom/#findComment-3440718 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.