Gjest bekymret12345 Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Hei, 26 år gammel lege i fast forhold, sluttet på microgynon i august og har frem til januar bare hatt mensen 2 ganger, den ene blødningen kom rett etter jeg sluttet og den andre kom etter en syklus på ca 47 dager. Har vært plaget med brun/grumsete utflod etter at jeg sluttet på prevensjon. Bor for tiden i utlandet og reiste til gynekolog som undersøkte meg, hun fant ingen ting galt og gav meg progesteron inj. 60 mg im., og fikk da en blødning 5 dager etterpå. Blødningen var svært kraftig og varte i 4 dager. Dag 6 i den nye syklusen, altså 5 dager etter induksjonsblødningen hadde jeg samleie og kondomen sprakk jo selvfølgelig. Tenkte ikke så mye over dette, iom at jeg var så tidlig i syklusen og regnet ikke med at eggløsningen ville komme før om en god stund. Tok alikevell eggløsningstester hver dag fremover og fikk positiv eggløsningstest på dag 9, altså 2,5 dag etter at kondomen sprakk. Hadde smerter nedre del av magen, venstre side hele dagen, også påfølgende dag. Skal i følge gynekologen ta progesteron 10 mg x 2 i fem dager fom. syklus dag 16 til dag 21, dette for å få i gang menstruasjonen som vanlig. Er nå på syklus dag 13. og kjenner murringer i magen, akkurat som tøyesmerter, hvit utflod, hodepine og tretthet. Nå lurer jeg på hva jeg skal gjøre, er det sannsynlig at jeg er gravid? Skal jeg ta tbl med progesteron som forskrevet, eller kan det på noen som helst måte fremprovosere en evt. abort, eller skade fosteret? Kjenner flere ved gyn. avd her jeg bor og har mulighet til å få tatt en hCG-blodprøve dersom jeg ønsker, men hvor tidlig vil en blodprøve vise hCG-stigning. Vi ønsker oss ikke barn i dette øyeblikket, men om det skulle være en spire vil vi heller ikke avslutte det. Av tidligere sykdommer har jeg hatt salpingitt som 16-åring, uten funn av klamydia. Har brukt forskjellige p-piller de siste 10 årene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388210-ubeskyttet-samleie-progesteron-behandling/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Her burde du ha tenkt på angrepille, men du er for sent ute, den skal innen 3/5 dager avhengig av hvilket preparat som brukes. Du kan ikke helt stole på eggløsningstesten, for du kan ha hormonforstyrrelse, PCOS med forhøyet LH som muligens kan gi falsk resultat. Du kan ikke fremprovosere abort med progesteron el. lignende. Jeg synes du skal se det an uten noen behandling. Hvis du ikke har fått menstruasjon på ‘dag 30’, så kan du måle HCG, ikke grunn til å stresse med det før den tid. Man kan få positivt utslag litt før ventet menstruasjon. Med hensyn til å fremkalle blødning med progesteron el. lign (hva inneholder tablettene ?), så er det ikke behandling for manglende eggløsning som er årsaken til amenoreen, men det fremkaller blødning og endometriet blir avstøtt, det er hensikten. Hvis du med tiden ønsker å bli gravid, men ikke har fått syklus i orden, skal du behandles med clomifen. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388210-ubeskyttet-samleie-progesteron-behandling/#findComment-3440860 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bekymret12345 Skrevet 31. januar 2013 Del Skrevet 31. januar 2013 Her burde du ha tenkt på angrepille, men du er for sent ute, den skal innen 3/5 dager avhengig av hvilket preparat som brukes. Du kan ikke helt stole på eggløsningstesten, for du kan ha hormonforstyrrelse, PCOS med forhøyet LH som muligens kan gi falsk resultat. Du kan ikke fremprovosere abort med progesteron el. lignende. Jeg synes du skal se det an uten noen behandling. Hvis du ikke har fått menstruasjon på ‘dag 30’, så kan du måle HCG, ikke grunn til å stresse med det før den tid. Man kan få positivt utslag litt før ventet menstruasjon. Med hensyn til å fremkalle blødning med progesteron el. lign (hva inneholder tablettene ?), så er det ikke behandling for manglende eggløsning som er årsaken til amenoreen, men det fremkaller blødning og endometriet blir avstøtt, det er hensikten. Hvis du med tiden ønsker å bli gravid, men ikke har fått syklus i orden, skal du behandles med clomifen. Vennlig hilsen Mette H Moen Jeg tok ikke angrepille da jeg var sikker på at jeg ikke kom til å få eggløsning før om godt over en uke. Injeksjonen inneholder medroxyprogesteron og tbl inneholder didrogesteron. Var hos gynekologen i Norge for halvannet år siden (da hadde jeg gått uten ppiller i et år) og tok ultralyd, alt så normalt ut, ingen cyster. Jeg har heller ingen andre tegn på PCOs. Du nevner det kan være hormonforstyrrelser grunnet forhøyet LH verdier, men da kan jeg ikke forstå hvorfor eggløsningstesten skal være negativ alle andre dager enn den ene dagen den var positiv? Dagene før og dagene etter var testen negativ. Tusen takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388210-ubeskyttet-samleie-progesteron-behandling/#findComment-3440880 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. februar 2013 Del Skrevet 2. februar 2013 Jeg tok ikke angrepille da jeg var sikker på at jeg ikke kom til å få eggløsning før om godt over en uke. Injeksjonen inneholder medroxyprogesteron og tbl inneholder didrogesteron. Var hos gynekologen i Norge for halvannet år siden (da hadde jeg gått uten ppiller i et år) og tok ultralyd, alt så normalt ut, ingen cyster. Jeg har heller ingen andre tegn på PCOs. Du nevner det kan være hormonforstyrrelser grunnet forhøyet LH verdier, men da kan jeg ikke forstå hvorfor eggløsningstesten skal være negativ alle andre dager enn den ene dagen den var positiv? Dagene før og dagene etter var testen negativ. Tusen takk for svar. Du har rett i det med at forhøyet LH skulle gi konstant pos. test. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388210-ubeskyttet-samleie-progesteron-behandling/#findComment-3441811 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.