Gjest Når Enden er god Skrevet 3. februar 2013 Del Skrevet 3. februar 2013 Hei! Jeg er en mann på 50+ som sliter med avføringen. Jeg har svært sjelden fast avføring; og slik har jeg hatt det i år etter år etter ... Jeg har nok veldig ofte "stresset" avføring, og gjør nok også mitt til å presse den ut før den er "klar". Jeg har ikke inntrykk av at det er slim eller blod i den. Men "tørkearbeidet" medfører gjerne at jeg irriterer og lager små sår nedentil. Men dette var bare introen: I og med at det trengs litt ekstra "rengjøringsarbeid", passer jeg også på å rengjøre meg godt når jeg dusjer. I det siste har jeg også presset en finger inn i analåpningen og rengjort der når jeg dusjer, hvis jeg føler det ikke er rent nok (jeg har følt en slags kløe i området i det siste). Da kjente jeg noe som følte nærmest "sviskelignende" rett inn for analåpingen. Det var i grenseland for hvor langt jeg rakk, men det var avføring på eller i denne "skrukken". Jeg slo opp i en legebok for å finne ut om det var tykktarmen jeg såvidt nådde. Men den skal være 12 cm fra endetarmsåpningen, og dette var vel ca 6-7 cm, vil jeg tro.Jeg har ikke hatt "noen finger med i spillet" i dette området før, og kan derfor ikke si om dette er slik det alltid har vært eller ikke. Men for ev. å unngå noe å engste meg for. Er dette noe så troskyldig som "enden" på tykktarmen? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388329-hva-er-dette/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stig Bruset - Alt. medisin Skrevet 5. februar 2013 Del Skrevet 5. februar 2013 Hvis det du kjenner ligger inne i selve endetarmen kan det være polypper eller eldre hemorrhoider som har blitt til hudfolder. Sistnevnte kalles også "marisker". Det kan være lurt å få gjennomført en såkalt rektoskopi der legen ser inn i nedre del av tarmen med et syldinderformet instrument. Avhengig av hva legen finner, kan det hende at man kan gjøre noe med problemet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388329-hva-er-dette/#findComment-3442778 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.