Gå til innhold

Sur i halsen og sviende tunge

Anbefalte innlegg

Gjest Helseangst.

Hei. Jeg fikk for ett år siden smerter øverst i magen, sur i halsen og brystsmerter. Var hos legen som mente det helt klart var spiserørsbetennelse/magekatarr. Var på CT med magen, alt var bra der. Fikk Somac og ble bedre, men i høst synes jeg ikke virkningen var så god lenger og byttet til Nexium som gjorde at jeg gikk med konstant sår tunge. Gikk over til Somac igjen, ikke helt førnøyd. Begynte med Ranitidin i januar og etter noen dager begynte det med magesmerter igjen, følte meg verre, kontaktet legen som sa det kunne ta uker eller måneder før det ble bra. Jeg sluttet etter 12 dager da alt ble verre. Har ikke vært hos legen igjen da det er vanskelig å komme til samme lege grunnet vikarer. Nå har jeg gått på Somac igjen i en uke, men er fortsatt sur halsen og sviende tunge. Jeg passer meg for maten, har kuttet ut kaffe, mjølk, sjokolade og andre ting som er anbefalt. Er ikke røykende. Er i følge legen normalvektig, så tror ikke jeg trenger å gå ned i vekt. Har noen ganger mye belegg innerst på tunga. Jeg har veldig lett for å bekymre meg for helsa, da det er mye kreft i familien. Har du noen gode råd?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388420-sur-i-halsen-og-sviende-tunge/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Syreplaget

Hei

Jeg har det samme, og jeg vil råde deg til følgende:

1) Be om å få henvisning til gastroskopi. Du må få en sikker diagnose, og det kan man bare gjøre med gastroskopi. Finner de betennelse/katarr i spiserøret, får du tablettene på blå resept. Jeg har tatt det to ganger, og det går helt fint.

2) Det tar lang tid å bli bedre selv om du går på Nexium. Behandlingstid for å få leget en betennelse i spiserøret er 4-8 uker i følge pakningsvedlegget. Hos meg tok det opp mot 8 uker på 40 mg Nexium. Da hadde jeg også byttet fra annen medisin som ikke virket så godt.

3) Spis små måltider ofte. Jeg spiser 2 brødskiver hver 3. time og kun liten porsjon middag.

4) Ikke spis de siste 3 timene før du legger deg.

5) Hev hodeenden på sengen med 15-20 cm. Aller best er klosser under sengen, jeg bruker en kilepute jeg har kjøpt på amazoon.

6) Jeg har også belegg bakerst på tungen, men jeg har glemt å spørre legen om det. Det skal jeg gjøre neste gang.

Sykdommen min lever litt sitt eget liv til tross for medisin. Hos meg påvirkes den av forstoppelse, mengde mat, menstruasjonssyklus og ulike matvarer. Her må du bare prøve deg fram. Prøv å holde deg til lett fordøyelig mat, for meg er for eksempel kylling helt ukomplisert, mens rødt kjøtt skaper problemer. Melk er ikke lurt for meg, jeg merker også at for mye hvitt hvetemel ikke er bra. Jeg kan heller ikke drikke så mye til måltidene, det må jeg gjøre mellom måltidene.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...