Gå til innhold

Skolen tar med barna på isen

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Lillemus

4

• laban

4

• Sør

2

• tzatziki1365380058

2

Populære dager

Mest aktive i denne tråden

Gjest Scarlet O'Hara

Jo, man er overdrevent engstelig og forsiktig når en ikke vill la barnet bli med på dette. Det er viktig at mors engstelse ikke er noe som læres bort til barna. Barn trenger utfordringer - de trenger ikke å lære overdreven forsiktighet og engstelse.

"Elsk ditt barn så det elsker seg selv, slik at han ikke blir en redd og forsiktig trell, og han ikke lever alt for lenge og vel" :-)

Jeg er i prinsippet enig med deg, men å kaste rundt seg med betegnelser som "angstnevrotisk som sin mor" synes jeg du kunne ha latt være...

Jeg forstår din frykt godt. Dette handler ikke om nevrose. Dette har å gjøre med sikkerhet og hvor det er få voksne i forhold til barn. Har hørt om mange ulykker i skolen som har gjort meg skeptisk. Noen nesten dødsulykker også. Og i fjor hørte jeg om et barn som hadde druknet på en badetur med skolen. Mye vi ikke hører i media men som skjer.

''Mye vi ikke hører i media, men som skjer.''

Det er da full mediaalarm hver gang et barn stikker av fra gruppen sin hvis barnehagen, SFO eller skolen er på tur, selv

om det er kortvarig og det ikke skjer noe som helst?

Jeg mener da heller ikke at sånt skal bagatelliseres. Hvis du vet at det skjer mange dødsulykker med barn mens de er skolens eller andre institusjoners ansvar, og dette holdes hemmelig, synes jeg du skal ta kontakt med media.

Men det er stor forskjell på å bli våt på beina og drukne.

Men som nevnt tidligere: Hvis man har en grunn til å mistro at skolen tar ansvaret, bør man jo reagere. Men da gjerne mer aktivt enn å holde sitt eget barn borte fra aktiviteten.

Det blir drept dobbelt så mange i trafikken som antallet som drukner. Så man bør være like engstelig hvis ungen skal kjøres noe sted.

Gjest Scarlet O'Hara

Det har ikke vært flere ukers kulde her vi bor, det har vært varierende temperatur. Det har svingt mellom pluss 3-4 og minus 10. Hadde det vært sprengkulde i flere uker ville jeg ikke reagert. Det er også snakk om et vann der det faktisk har vært ulykker hver eneste vinter de siste årene, fordi deler av vannet (isen) er ustabilt.

Så da velger du altså ikke å stole på skolen (eller noe av det som blir skrevet til deg her)? Ok, men da må du holde ham hjemme da...

''Mye vi ikke hører i media, men som skjer.''

Det er da full mediaalarm hver gang et barn stikker av fra gruppen sin hvis barnehagen, SFO eller skolen er på tur, selv

om det er kortvarig og det ikke skjer noe som helst?

Jeg mener da heller ikke at sånt skal bagatelliseres. Hvis du vet at det skjer mange dødsulykker med barn mens de er skolens eller andre institusjoners ansvar, og dette holdes hemmelig, synes jeg du skal ta kontakt med media.

Men det er stor forskjell på å bli våt på beina og drukne.

Men som nevnt tidligere: Hvis man har en grunn til å mistro at skolen tar ansvaret, bør man jo reagere. Men da gjerne mer aktivt enn å holde sitt eget barn borte fra aktiviteten.

Det blir drept dobbelt så mange i trafikken som antallet som drukner. Så man bør være like engstelig hvis ungen skal kjøres noe sted.

Du skriver : Det blir drept dobbelt så mange i trafikken som antallet som drukner. Så man bør være like engstelig hvis ungen skal kjøres noe sted.

Dette kan man ikke sammenlinge, da man kjører mye oftere enn man drar ut på isen eller bader.

Gjest Scarlet O'Hara

Du skriver : Det blir drept dobbelt så mange i trafikken som antallet som drukner. Så man bør være like engstelig hvis ungen skal kjøres noe sted.

Dette kan man ikke sammenlinge, da man kjører mye oftere enn man drar ut på isen eller bader.

Poenget er vel heller at man ikke slutter å kjøre bil selv om vi vet at det skjer ulykker....

Annonse

Poenget mitt er at man ikke kan unngå alt som kan være farlig. Men også at man tar forholdsregler hvis man har grunn til å tro at noe blir mer farlig enn nødvendig.

Gjest trådstarter

Hvis de ikke har sendt ut lapper om en kan velge om en vil være med eller ikke tror jeg det kan bli vanskelig. Men om de har bedt om underskrift, så er det du som skal bestemme. De har da ikke noe med hvorfor du velger som du gjør. Det er ditt barn.

Om de ikke har bedt om underskrift så kan du jo høre om de har lov til dette uten foreldrenes tillatelse.

Tusen takk, endelig litt forståelse.

Nei de har ikke bedt om verken underskrift eller tillatelse, men jeg mener at dette burde de gjøre. Når barnehagen må ha foreldrenes underskrift for å ta med barna på buss og t-bane, så skulle det jammen mangle at ikke skolen må be om foreldrenes tillatelse for å ta med barna på isen.

Gjest trådstarter

Jo, man er overdrevent engstelig og forsiktig når en ikke vill la barnet bli med på dette. Det er viktig at mors engstelse ikke er noe som læres bort til barna. Barn trenger utfordringer - de trenger ikke å lære overdreven forsiktighet og engstelse.

"Elsk ditt barn så det elsker seg selv, slik at han ikke blir en redd og forsiktig trell, og han ikke lever alt for lenge og vel" :-)

Barn trenger å utfolde seg innenfor ansvar. De trenger å lære respekt for naturens farer, enten det er isvann eller tordenvær, og samtidig utfolde seg med glede når det er okey. Det er balansegangen som er viktig.

Barn trenger å utfolde seg innenfor ansvar. De trenger å lære respekt for naturens farer, enten det er isvann eller tordenvær, og samtidig utfolde seg med glede når det er okey. Det er balansegangen som er viktig.

.., og denne balansegangen er du bedre til å finne enn skole og alle de andre foreldrene?

Ja, nettopp.

Sier som Ronja Røverdatter. For å lære seg å ikke ramle i elva må man være ved elva.

-På Dol av og til

Helt enig med deg!!

Annonse

Gjest trådstarter

Skrev svar til deg i den forrige tråden.

Du har jo to valg da.

1. Du stoler på at lærerne har tatt en risikovurdering, isen er trygg og ingen barn kommer til å ramle uti vannet. Lar ungen være med på pilking.

2. Du stoler ikke på lærernes risikovurdering, men regner med at ungen kommer til å gå gjennom isen. Holder ungen hjemme.

Jeg hadde valgt å stole på lærerne. I forrige årtusen kjørte de bil over Mjøsa f.eks på vintrene (ja, bilveien gikk over isen), ungdomsskoleelevene her i byen gikk over elveisen til gymtimen, alle var på minst en pilketur hver vinter. Isen er sikkert trygg, den kan bære en bil når den er ca 20 cm.

http://www.hytteavisen.no/om-istykkelse-og-trygg-ferdsel-paa-is.4444071-51928.html

Hvorfor i all verden skulle jeg stole på lærerne? De er lærerutdannet, ikke spesialister på is. Det er lærere der, især enkelte av de mannlige, som avfeier alle motforestillinger om at ting kan ha risiko.

Takk for linken. Jeg har lest den og flere linker siden sist, og jeg er ikke mer overbevist, snarere tvert om.

Det kan være store forskjeller på ett vann. Test tykkelsen ved å bore deg utover.

"Selv om isen ligger tjukk utpå, kan det være utrygt inne ved land, ved bekker og ved elveutløp." Det aktuelle vannet har det som sagt være ulykker i hver eneste vinter. Det er et vann med variabel is. Jeg syns IKKE det er ok å ta med en hel skoleklasse dit.

Jeg er ikke prinsipielt imot å gå på islagt vann, jeg går selv på islagt vann feks på ski midtvinters, og jeg hadde selv med ungene på islagt vann for noen uker siden. Men de siste ukene har det ikke vært så kaldt her.

Hvorfor i all verden skulle jeg stole på lærerne? De er lærerutdannet, ikke spesialister på is. Det er lærere der, især enkelte av de mannlige, som avfeier alle motforestillinger om at ting kan ha risiko.

Takk for linken. Jeg har lest den og flere linker siden sist, og jeg er ikke mer overbevist, snarere tvert om.

Det kan være store forskjeller på ett vann. Test tykkelsen ved å bore deg utover.

"Selv om isen ligger tjukk utpå, kan det være utrygt inne ved land, ved bekker og ved elveutløp." Det aktuelle vannet har det som sagt være ulykker i hver eneste vinter. Det er et vann med variabel is. Jeg syns IKKE det er ok å ta med en hel skoleklasse dit.

Jeg er ikke prinsipielt imot å gå på islagt vann, jeg går selv på islagt vann feks på ski midtvinters, og jeg hadde selv med ungene på islagt vann for noen uker siden. Men de siste ukene har det ikke vært så kaldt her.

da har du jo bestemt deg da?

Hold ungen hjemme.

Gjest trådstarter

.., og denne balansegangen er du bedre til å finne enn skole og alle de andre foreldrene?

?? Det er mitt barn det er snakk om, ikke lærerens barn. Hva lærerne gjør med egne barn, eller hva andre foreldre gjør med sine barn, blander jeg meg ikke i. Men jeg har rett til å gjøre egne vurderinger når det gjelder mine egne barn. Jeg syns ikke skolen skal ha rett til uten videre å ta med barna på den typen aktiviteter.

Jeg ville tatt for gitt at skolen har sjekket isforholdene på forhånd. De pleier ikke å gamble med sånt. Jeg hadde ikke hatt noen betenkeligheter med å la min unge være med på. Tenk på hva han går glipp av! Slike turer husker de i år og evigheter egterpå.

Gjest annlovinda

Nå må jeg si jeg forstår at skolene ikke har flere turer og aktiviteter utenfor skolens område.

Noen foreldre vil uansett være redd for at noe skal skje deres lille prins/prinsesse.

Jeg tar det som en selvfølge at skolen sjekker at aktivitetene de gjør med elevene er trygge.

Selv gikk jeg tur på isen på oslofjorden, rett utenfor Sandvika på lørdag. Og jeg var ikke alene. Mange barn, voksne og eldre som gikk der.

Og oppover i Gudbrandsdalen har de en isbane som kan kjøres på på vinterstid. Sikkert gøy for de som liker det, og sikkert sjekket at dette er trygt også

''Det er lærere der, især enkelte av de mannlige, som avfeier alle motforestillinger om at ting kan ha risiko.''

Og kanskje er det stadig flere unger som har godt av å omgås slike voksne... Vi er i ferd med å oppdra en generasjon med pyser!

Vi freser rundt på skøyter på islagte vann sjøl for tiden og vet om elveos og områder der det er svak is (inn- og uttapping av vann) og holder oss selvfølgelig unna der. Og det kan du regne med at disse lærerne gjør også. De er ikke noe mer interesserte i at noen skal gå gjennom isen enn det du er.

''Det er lærere der, især enkelte av de mannlige, som avfeier alle motforestillinger om at ting kan ha risiko.''

Og kanskje er det stadig flere unger som har godt av å omgås slike voksne... Vi er i ferd med å oppdra en generasjon med pyser!

Vi freser rundt på skøyter på islagte vann sjøl for tiden og vet om elveos og områder der det er svak is (inn- og uttapping av vann) og holder oss selvfølgelig unna der. Og det kan du regne med at disse lærerne gjør også. De er ikke noe mer interesserte i at noen skal gå gjennom isen enn det du er.

''Og kanskje er det stadig flere unger som har godt av å omgås slike voksne... Vi er i ferd med å oppdra en generasjon med pyser!''

Men de lever i hvert fall, slik at vi kan oppdra dem.

Dødeligheten for gutter er redusert med 90% (ufattelige 90%) på ca 40 år, iht SSB. Det er utrolig mange liv reddet, og enda veldig mange flere som ikke ble skadet/ødelagt for resten av livet.

Med vennlig hilsen

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...