Gjest Mamma som er frisk og syk på samme tid Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Jeg har en "medium styrke" psykisk lidelse med kortere - og lengre depresjonssvingninger og angst. Medium vil si at jeg fungerer i familieliv med mann og to barn og arbeidsliv 50%, men sliter en del med psyken. Jeg er 40 år og har i flere år vært bestemt på at jeg ønsker sterilisering. Jeg bruker allerede en del medisiner; litsium og lamictal mot humnørsvingninger, seroxsat som antidepresiva. Sistnevnte tar sexlysten selv ved liten dose. Jeg er derfor liten lysten på p-piller i tillegg. Har prøvd hormonspiral som viste seg å irritere livmoren på en måte som gjør at legen ikke anbefaler det på nytt. Hun synes likevel at sterilisering er dramatisk, og vil ha meg til å prøve andre hormonpreparat, piller eller p-stav. Antidepresiv tar sexlysten, men det er noe jeg må leve med. Lite sex gjør motviasjonen til å ta et hormonpreparat som kan ta sekslysten enda et hakk ned, lite attraktivit. Pga psyken er det også vanskelig å "teste ut" den psykiske effekten av p-piller over en tid, siden den psyksike lidelsen i seg selv er svingende. Mannen min ønsker ikke sterilisere seg. Så: Overgangsalder: Det siste året har jeg merket hormonendringer i kroppen: Veldig ømme bryst (som jeg kun har hatt v svangerskap tidligere), økt blødning, menssmerter (ikke hatt siden tenårene). Jeg tenkte da at overgangsalderen var på vei, om enn tidlig. Vil begynnende overgangsalder evt være et problem for sterilisering? Hvor lenge må jeg evt vente på at naturen gjør meg steril? Etter et halv år ble symptomene borte. Sterilisering, overgangsalder og psykisk sykdom: To ganger i løpet av "overgangsalder-symtom" perioden hadde jeg en alvorlig psykisk reaksjon, nøyaktig på samme tidspunkt i eggløsningsfasene. Dette gjorde med skremt med tanke på hva som kan vente meg i overgangsalderen. Jeg har lest at sterilisering ikke påvirker overgangsalder på noen måte, men hva vet man om psykisk sykdom? Jeg har en unilateral affektiv lidelse (depresiv-depresiv, imotsetning til manisk-depresiv lidelse), trolig medfødt. Kombinert med post traumatisk stress pga seksuelle overrep. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388507-sterilisering-overgangsalder-og-psykiske-lidelser-passer-d%C3%A5rlig-sammen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Jeg har kommentar til etpar emner, men lite peiling på psykisk sykdom: Jeg synes det er rart at legen mener det er dramatisk å sterilisere seg når man er 40 år og sikker på at man har fått de barn man skal ha, selv om man tar risikoen for samlivsbrudd med i betraktning (for det bør man alltid gjøre). Jeg satte meg selv på venteliste for sterilisering som ca. 40-årig tobarnsmor, uten at noen reagerte på det. Det er ikke unormalt at det tar flere år fra man merker symptomer som f.eks. litt mer uregelmessig mens, til man har kommet gjennom overgangsalderen. Gjennomsnitts-alderen for mensstopp for norske kvinner er 52 år. Altså over 50 år, ikke litt over 40 som mange tror. Jeg er selv snart 54 og tror ikke jeg har hatt mensen for siste gang. Andre symptomer enn uregelmessige blødninger har jeg ikke. Sterilisering påvirker ikke hormoner eller evt. overgangsalder-prosess. Det er bare muligheten for graviditet som stoppes. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388507-sterilisering-overgangsalder-og-psykiske-lidelser-passer-d%C3%A5rlig-sammen/#findComment-3444229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Jeg har kommentar til etpar emner, men lite peiling på psykisk sykdom: Jeg synes det er rart at legen mener det er dramatisk å sterilisere seg når man er 40 år og sikker på at man har fått de barn man skal ha, selv om man tar risikoen for samlivsbrudd med i betraktning (for det bør man alltid gjøre). Jeg satte meg selv på venteliste for sterilisering som ca. 40-årig tobarnsmor, uten at noen reagerte på det. Det er ikke unormalt at det tar flere år fra man merker symptomer som f.eks. litt mer uregelmessig mens, til man har kommet gjennom overgangsalderen. Gjennomsnitts-alderen for mensstopp for norske kvinner er 52 år. Altså over 50 år, ikke litt over 40 som mange tror. Jeg er selv snart 54 og tror ikke jeg har hatt mensen for siste gang. Andre symptomer enn uregelmessige blødninger har jeg ikke. Sterilisering påvirker ikke hormoner eller evt. overgangsalder-prosess. Det er bare muligheten for graviditet som stoppes. Jeg lurer på en ting i forhold til det du skriver om uregelmessige blødninger.... Hvordan gjør du det i forbindelse med basseng-turer? Uregelmessig mens gjør det vel vanskelig å vite når det begynner? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388507-sterilisering-overgangsalder-og-psykiske-lidelser-passer-d%C3%A5rlig-sammen/#findComment-3444240 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Jeg synes at sterilisering hos en kvinne på 40 år er et bra tiltak hvis prevensjon er vanskelig. Jeg er altså ikke enig med din lege som sier at det er drastisk. Graviditet hos en kvinne over 40 år er ofte komplisert med større risiko for abort, komplikasjoner i svangerskapet og øket risiko for Down syndrom og andre genetiske sykdommer. I 40-årene skjer ting og saker som viser at overgangsalderen er på vei. Som litt endret syklus, kanskje mer ømme bryster og PMS. Økt blødning kan skyldes muskelknuter, det bør du få sjekket. Noen steder er det mulig å bli sterilisert gjennom skjeden (Essure-teknikk) og samtidig få fjernet livmorslimhinnen så det blirt mindre blødning (ablasjon). Begynnende overgangsalder har ikke betydning for sterilisering. Fruktbarheten kan være opphørt ca 10 år før blødningene stopper, men likevel anbefales bruk av prevensjon til ett år etter siste menstruasjon som i snitt kommer ved ca 51-52 år. Hvis kvinnen er sikker på inngrepet, vil det ikke gå ut over psyken, kanskje postitivt ved at hun ikke behøver å engste seg for å bli gravid. Dessverre må kvinnen betale mer enn 6.000 kr for inngrepet. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388507-sterilisering-overgangsalder-og-psykiske-lidelser-passer-d%C3%A5rlig-sammen/#findComment-3444246 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Jeg lurer på en ting i forhold til det du skriver om uregelmessige blødninger.... Hvordan gjør du det i forbindelse med basseng-turer? Uregelmessig mens gjør det vel vanskelig å vite når det begynner? ''Jeg lurer på en ting i forhold til det du skriver om uregelmessige blødninger.... Hvordan gjør du det i forbindelse med basseng-turer? Uregelmessig mens gjør det vel vanskelig å vite når det begynner?'' Tipser igjen om menskopp. Denne kan settes inn når man venter mensen og sitte i mens man bader, vil da hindre vann i å trekke inn og evt blod i å sive ut. Koster fra 150-200 kr inkl frakt, må bestilles på nettet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388507-sterilisering-overgangsalder-og-psykiske-lidelser-passer-d%C3%A5rlig-sammen/#findComment-3444256 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 ''Jeg lurer på en ting i forhold til det du skriver om uregelmessige blødninger.... Hvordan gjør du det i forbindelse med basseng-turer? Uregelmessig mens gjør det vel vanskelig å vite når det begynner?'' Tipser igjen om menskopp. Denne kan settes inn når man venter mensen og sitte i mens man bader, vil da hindre vann i å trekke inn og evt blod i å sive ut. Koster fra 150-200 kr inkl frakt, må bestilles på nettet. Uregelmessig mens betyr vet at man ikke vet når man venter mensen. Kan vel ikke sette inn kopp i tide og utide for "moro skyld"... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388507-sterilisering-overgangsalder-og-psykiske-lidelser-passer-d%C3%A5rlig-sammen/#findComment-3444258 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bella Dotte Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Uregelmessig mens betyr vet at man ikke vet når man venter mensen. Kan vel ikke sette inn kopp i tide og utide for "moro skyld"... Nei, men når man skal bade. Det vet man når man skal, vel. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388507-sterilisering-overgangsalder-og-psykiske-lidelser-passer-d%C3%A5rlig-sammen/#findComment-3444266 Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 Jeg lurer på en ting i forhold til det du skriver om uregelmessige blødninger.... Hvordan gjør du det i forbindelse med basseng-turer? Uregelmessig mens gjør det vel vanskelig å vite når det begynner? Jeg har aldri hatt mensen sånn akkurat nøyaktig på dagen, så jeg opplever ikke dette som veldig annerledes enn før. Jeg er også ytterst sjelden i noe basseng nå som jeg ikke har unger i badeland-alder lenger. Men nå, akkurat som tidligere, er jeg litt ekstra obs på symptomer som tyder på at mensen er rett rundt hjørnet. Dessuten starter den vanligvis så forsiktig at det ikke er noe problem - jeg er jo ikke i vannet i timevis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388507-sterilisering-overgangsalder-og-psykiske-lidelser-passer-d%C3%A5rlig-sammen/#findComment-3444273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest leiavdette Skrevet 8. februar 2013 Del Skrevet 8. februar 2013 ''Jeg lurer på en ting i forhold til det du skriver om uregelmessige blødninger.... Hvordan gjør du det i forbindelse med basseng-turer? Uregelmessig mens gjør det vel vanskelig å vite når det begynner?'' Tipser igjen om menskopp. Denne kan settes inn når man venter mensen og sitte i mens man bader, vil da hindre vann i å trekke inn og evt blod i å sive ut. Koster fra 150-200 kr inkl frakt, må bestilles på nettet. ''Tipser igjen om menskopp.'' Kan du ikke være så snill og slutte å gnåle om menskopp nå? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388507-sterilisering-overgangsalder-og-psykiske-lidelser-passer-d%C3%A5rlig-sammen/#findComment-3444285 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.