Gjest maggie 23 Skrevet 9. februar 2013 Del Skrevet 9. februar 2013 Påvist herpes genitalt for 1 mnd siden.(prøven skilte ikke på hsv-1 eller hsv-2). Før det kom blemmer hadde jg en prikkende følelse i nesten to uker, sårene forsvant på en uke, uten behandling. jg tenkte da d hele var over og slo meg til ro med det. Men den prikkende følelsen forsvant ikke, heller ikke mens sårene var tilstede egentlig. Det har ikke kommer noen sår i etterkant heller, bare prikking. Hudlege anbefalte meg og ta en femdagers kur med valtrex, 500mg x 2. Har ikke hjulpet nevneverdig. Nå er jeg livredd hva som feiler meg...Er jo glad jeg har ingen sår, men likevel, utrolig plagsomt. Ikke minst psykisk. Hva skal jeg gjøre? Er det andre årsaker til prikking i underlivet? Merker forverring når jeg sitter eller ligger, merker det mye mindre ved bevegelse.... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388554-prodromalsymptomer-herpes/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 10. februar 2013 Del Skrevet 10. februar 2013 Du sier ikke noe om vha slags metode ble brukt for å påvise herpesinfeksjonen. Hvis det er en pålityelig metode, utført i et skikkelig laboratorium, må vi(du) regne med at det er riktig, dvs. at du har fått påfårt en infeksjon med Herpes simplex virus. Det er egentlig ikke veldig viktig om det er type 1 eller 2, selv om forløpet kan være noe forskjellig. Uansett er det slik, at om du er infisert så forblir viruset i orghanismen for resten av livet. "En gan herpes alltid herpes" heter det. Viruset ligger latent( sovende) i de lokale nervecellene. Hva som sker, eller kan skje videre er vanskelig å forutse. Hos noen sker det ingenting, viruset er der, men forårsaker ingen symptomer. Hos andre kan viruset aktiveres, og da får du (pasienten nye utbrydd. Det kan skje en gang, det kan skje flere ganger. Hose noen er det svært plagsomt. Vi vet ikke helt hvilke faktor(er) er det som utløser aktivering. Hormonelle faktorer kan være aktuelle hos noen. Det hender at noen får utbrydd i forbindelse med menstruasjon. Behandling med medikamenter som undertrykker immunsystemet kan også være viktig. Etter det vi vet idag er de mulig å dempe, evt forebygge utbrydd med antiherpes midler. Men vi har ingen mulighet til å eliminere virus (det latente) fra organismen. Det er vanskelig å si noe om hvor ofte det kan/vil skje hos deg. Prikiking er ganske typisk tidlig symptom når virus aktiveres. Det kan være et poeng å bruke antiherpes midler (acyklovir eller beslektede midler, som du kan få resept på hos din lege) når du registrerer slike tegn. Da kan utbryddet ganske ofte forebygges,. Jeg synes at du burde diskutere dette med din lege, ikke minst spørsmålet om smittefare under utbrudd, Om du lærer å kjenne symptomene og tolke dem riktig kan du sannsynligvis forebygge utbrydd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388554-prodromalsymptomer-herpes/#findComment-3445034 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.