Gå til innhold

undersøkelse i endetarmen...??

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ett spørsmål ang.undersøkelse i endetarmen. Når jordmoren skulle undersøke åpning ved sist fødsel,undersøkte hun meg ikke i skjeden men i endetarmen. Hvorfor gjorde hun det?

Syntes det var fryktelig ubehagelig.

Har termin om 14 dg og har samme jordmoren så jeg gruer meg fryktelig til dette.

Kan jeg kreve og gå til legen og få en "vanlig" sjekk når den tid kommer?

På forhånd takk.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38860-unders%C3%B8kelse-i-endetarmen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

I første omgang synes jeg at din jordmor skulle informert deg om hvorfor hun undersøkte deg i endetarmen i stedet for i skjeden. Før i tiden var det ganske vanlig at jordmødre undersøkte på denne måte, spes. i de tilfeller hvor man mistenkte at man kunne sette i gang reaksjoner ved å berøre livmorhalsen direkte, f.eks. ved fare for blødnigner, truende for tidlig fødsel e.l. Det er pr. i dag ikke vanlig å undersøke på denne måten. Hvis du ikke ønsker at dette skal skje igjen, synes jeg du skal fortelle det til jordmor, evt. be andre om at en annen kan utføre sjekken.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...