Gjest (Anonymous) Skrevet 19. november 2001 Del Skrevet 19. november 2001 Hei Jeg har fått mild svangerskapsforgiftning - og blodtrykket har vært så høyt som 155/110...det er derimot stabilt nå med 135-140/90. Hvordan vil dette bli under fødsel? Vil jeg få et kjempehøyt blodtrykk igjen da på grunn av stress og mest sannsynlig redsel? Eller er det bare pulsen som påvirkes? Vil dette utgjøre en faretrussel for babyen? Har 14 dager til termin....får man gå over termin med dette, eller settes man i gang? Vil en modningskur kaste riene på kroppen slik jeg har hørt det gjør med drypp? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38863-blodtrykk-under-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ville Skrevet 19. november 2001 Del Skrevet 19. november 2001 Jeg er ikke fagperson men skriver litt allikevel siden jeg har hatt det samme. Jeg hadde over 200 i overtrykk (husker ikke det under) i slutten av svangerskapet og de satte pga. dette i gang fødselen. Jeg måtte ha epidural for å dempe blodtrykket under fødselen (det må visst alle ha som har høyt blodtrykk) + at jeg fikk blodtrykkdempende medisiner. Fødselen gikk normalt, men fikk etterpå vite at de hadde bemanning klar for hastekeisersnitt..... og det hadde visst vært rett før de hadde gjort det........de gjør visst det hvis blodtrykket blir alt for høyt..... men blodtrykket går jo forståelig i været under smerter og pressing og sånt....iflg. husbonden sendte leger og jordmor megetsigende blikk til hverandre men vi fikk ikke vite hvor høyt det var...."Høyt" sa de bare. Jeg merket ikke noenting til høyt blodtrykk eller at de vurderte å ta keisersnitt.......... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38863-blodtrykk-under-f%C3%B8dsel/#findComment-146994 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Endsjø, jordmor Skrevet 19. november 2001 Del Skrevet 19. november 2001 Nesten alle får litt stigende blodtrykk under den kraftige arbeidsinnsatsen som en fødsel innebærer. Hvis det viser seg at du ikke har noen svangerskapsforgiftning av betydning, altså alvorlig grad, vil ikke en normal fødsel medføre noen trussel, selv om blodtrykket skulle stige. På sykehuset vil de sansynligvis sjekket ditt blodtrykk flere ganger under fødselen. Det er helhetsbildet ved alvorlig svangerskapsforgiftning (ikke bare BT) som kan være truende og evt. medføre at man vil skåne mor for de verste påkjenningene. Det er litt varierende hvorvidt man lar den gravide gå over termin når hun har høyt blodtrykk. Man lar også her helhetsbildet avgjøre hvorvidt man skal avslutte svangerskapet før det går for lang tid. Hvis alt tyder på at barnet har det bra, og at din helse ikke er truet, er det ikke så uvanlig at man tillater noen dager overtidighet. En modningskur kan virke forskjellig fra kvinne til kvinne. Noen får riene kastet på seg, som du selv er inne på, og som får fødselsrier umiddelbart. Andre opplever at det skjer en viss modning uten at man går i fødsel med det første. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/38863-blodtrykk-under-f%C3%B8dsel/#findComment-147052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.