Gjest Hilsen kvinne 34 år Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Hei, I en ukes tid har jeg hatt en "stram", brennende følelse i ansiktshuden og på halsen. Huden føles to nummer for liten,akkurat som om den hadde blitt skrubbet med sandpapir. Huden har blitt grov og er litt rød. Dette vises ikke så godt, men jeg kjenner at huden føles ru når jeg tar på den. Jeg har aldri hatt problemer med huden tidligere. Har ingen allergier så vidt jeg vet. Jeg har ganske lys hud. Brukte en ansiktskrem rett før huden min ble slik. En såkalt rynkekrem jeg fikk vareprøve av i posten. Brukte den et par dager før jeg sluttet. Kan det være denne som er årsaken? Er mange dager siden jeg sluttet å bruke den, så synes det er litt rart at huden ikke blir bedre. Hva kan det være? Hvor lenge varer det? Er det noe jeg bør gjøre? Har prøvd å smøre meg med krem jeg vet jeg tåler, men da begynner det bare å svi. Plagene er ikke smertefulle, men ganske plagsomme. Synes også det ser stygt ut med grov hud. Vet ikke om det har betydning, men en baby på 5 mnd som jeg ammer. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388637-hudreaksjon/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jon Langeland, hudlege Skrevet 14. februar 2013 Del Skrevet 14. februar 2013 Hei ! Det du beskriver passer best med en reaksjon med noe du har påført huden. Det kan være en irritasjon, men allergi fra en av ingrediensene i det du har påført huden er også en mulighet. Som du selv har funnet ut, er det nå best å holde seg til produkter som du erfaringsmessig tåler, dessuten så få og så lite som mulig. For å få reaksjonen i huden til å gå tilbake , kan du benytte litt hydrocortison krem 1-2 uker sammen med en fuktighetskrem som du kjenner fra før uten problemer. Når dette har gått over kan du gjøre visse ting for å forsøke å finne årsaken til det ubehagelige utslaget . Først kan du teste den mistenkte kremen ved noen påsmøringer f eks på en underarm. Dersom det ikke slår ut, , kan du tenke ut om det er andre ting du har vært borti som kan testes på samme måte. Dersom det slår ut, vet du fortsatt ikke om det er allergi eller irritasjon. For å finne ut mer om det må man evt kontakte en hudlege som tester for kontaktallergi, dessuten få tak i ingredienslisten til aktuelle preparat og gå gjennom den sammen med hudlegen evt utføre en kontaktaktallergitest først for de stoffene folk Norden oftest reagerer på dernest evt noen av ingrediensene far preparatet du mistenker å ha reagert på. Som du forstår, kan det å oppklare av en slik reaksjon som du er i nå, være en møysommelig prosess og det er ofte man ikke finner ordentlig ut av det. De fleste hudleger har erfaring med slike situasjoner og hvor langt "jakten" kan/ bør gjennomføres. Ellers hender det også at latente anlegg for eksem og tørr hud kan manifestere seg ifm svangerskap og fødsel uten at det skyldes en bestemt ytre kjemisk årsak. dette gjør bildet litt mer komplisert. Historien om hvordan utslettet har oppstått og også hvordan det ser ut samt kartlegging av hudsykdommer og allergi i din nærmeste slekt , kan også bidra til å komme til korrekt konklusjon. Lykke til med behandlingen og det videre detektivarbeid evt sammen med en hudlege. Mvh Hudlegen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388637-hudreaksjon/#findComment-3446560 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.