Anonym1001 Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Hei Jeg trenger råd og hjelp. saken er komplisert. Er samboer med en jente i 7 år, og sammen i 10 år. Vi har hus sammen og deler alt likt. Hun har en hobby, er så og si aldri hjemme. Arbeid eller hobby eller utslitt. priotierer aldri oss, alltid familie eller annet. Jeg har kronisk sykdom (muskel/nevrologisk) og har blitt anbefalt å søke ufør. Har brukt tid på å fikse huset i den grad jeg klarer. som har en relativ bra standard. iKke er jeg handymann i utgangspunktet så det lirikke de store oppgavene som blir gjort. Tar meg av vask med mer. Må ta meg av hage (stor hage med mer), til tross for sykdom. Bortsett fra at vi betale fellesregninger føler jeg at jeg må gjøre alt som har med huset. Før hun flyttet også, pluss at det aldri er bra nok. Selv når jeg holder det helt strøkent og støv fritt. Hun lager aldri mat, og maten jeg lager er ikke bra nok. Tidligere når jeg prøver å kommunisere om økonomi med mer, er det umulig å samtale. Vi har aldri hatt økonomiske problemer, men greit å ha et felles mål og enighet om ting. Jeg har et sterkt behov for å prate om ting, blir fort urolig pga av min personlige situasjon. Jeg har en kronisk sykdom som gjør at jeg har mine utfordringer. f.eks kan ikke stresse, må gjøre alt i mitt tempo og må være forsiktig for ikke å trigge symptomene. Jeg kan få svikt i høyre side uten videre, eller rykninger og annet. pluss mye diffuse smerter. Sympomene kan komme når som helst også. Jeg har gjort det jeg kan for å lage et hjem, hvorr vi kanskje kunne stiftet en familie etc. Dette er ikke nok for henne, eneste hun gjør er å jager jobb, jager hobby, jager ditt og datt (skulle det, vært mer med venner, det er ikke fint nok etc). Desuten sagt ting som har gått svært innpå meg angående at jeg ikke kan få barn og annet. Jeg har alltid vært en tillitsfull person, men føler jeg ikke kan stole mer på henne. Har tidligere måttet betale tilbake husleie på leilighet vi i utgangspunktet leide sammen. Det var den delen etter hun flyttet for å få jobb et annet sted. Tidligere betalte jeg mer på husleien for å være snill mot henne. Jeg har aldri gjort krumspring når det gjelder økonomi på egne veier. har unt meg svært lite selv av ting og tang og prøvd å legge til rette for begge. Fått beskjed om ikke å klage over smerter og annet, selv om hun selv klager på alt mulig. Jeg er helt knust følelsesmessig pluss at jeg har mine egne problemer med helsen og annet pga av lite hjelp fra helsevesenet. Saken er at jeg står og venter på at uføresøknaden skal bli ferdig. Samtidig har jeg lyst til å avslutte forholdet og samtidig ikke, selge huset og bli ferdig med alt. Pga av sykdommen har jeg problemer med utrygghet og vet ikke hvordan jeg skal gå videre. Hun har lyst til å ta over huset hvis hun har mulighet til det, jeg er redd for å bli lurt pga av tidligere historikk med at har endt opp med å betale tilbake husleie pluss ikke få del av skattepenger jeg har hatt rett på. Når emnet blir tatt opp blir det bare sure miner. sannsynligvis blir jeg ikke lurt vi er egentlig ærlige og hederlige begge to. Jeg er redd for å komme i økonomisk uføre hvis vi ikke selger huset nå (har ikke vært i minus til nå), men pga av situasjon og hvis jeg ikke får rettighetene jeg har krav på angående uførhet. saken er at hvis vi legger huset ut for salg kan huset gå for alt fra 0 til 400 000 mer en vi gav. Hvordan få frem dette hvis hun skal overta. Kommer til å bli krangel. Jeg har også sagt at vi ikke kan selge det for lavere en det vi gav. Per i dag er hun mer økonomisk sterk en meg (Når vi kjøpte huset var det omvendt). Jeg er i utgangspunktet snill og tålmodig person og godtar ofte ting. Jeg har også mine feil som også forsterkes pga av situasjonden negative spiralen. har prøvd å strekke meg med hensyn på det hun vil. Uansett kan jeg ikke sitte og vente på henne, hjelpe henne med det hun trenger år hun ikke deltar i de daglige gjøremålene. Har hjulpet henne mye angående hobbyen hennes, noe som tar 2 -3 timer per dag. Men måtte si en stopp pga av sykdommen. Er en grunn til at jeg har måttet søke ufør. Før jeg ble syk var jeg en aktiv person. Når vi ble sammen viste hun at jeg va syk innen 1 -3 måneder. Er veldg frustrende å ikke kunne jobbe når man har en god utdannelse. Kunne fått jobb nesten på dagen. Jeg er redd for at jeg ikke skal klare meg alene pga økonomi med mer. Som ung ufør blir det knapp økonomi selv med en lite forsikringstillegg. Spesielt når jeg ikke kan gjøre så mye selv lenger. Eller blir veldig sliten når jeg gjør det. Når det gjelder forholdet, vet jeg ikke om jeg vil fortsette dette. Hvertfall ikke etter at hun bare dro. Hvis hun endrer mening når jeg sier at nå må viselge huset vet jeg ikke hva jeg gjør. Vil ikke tilbake til det samme. Men er glad i henne til tross. Jeg vil så gjerne ha et godt liv til tross for sykdommen. Jeg vil ha det godt med meg selv og med andre personer. Er egentlig sosial men har mine begrensninger pga av sykdom. Noen gode råd fra noen som har opplevd lignende? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388649-hjelp-ang%C3%A5ende-p%C3%A5g%C3%A5ende-samlivsbrudd/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Sånn umiddelbart høres det ut som er ferdig med deg, men at det er praktisk å ha en hushjelp hun slipper å lønne. Om jeg hadde vært i samme situasjon hadde jeg nok valgt å selge huset, evt. at hun måtte kjøpe meg ut og flyttet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388649-hjelp-ang%C3%A5ende-p%C3%A5g%C3%A5ende-samlivsbrudd/#findComment-3445667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest luftslott Skrevet 12. februar 2013 Del Skrevet 12. februar 2013 Få takst på huset. Gi henne et valg: enten kjøper hun ut din halvpart for takst, eller så selger dere huset og deler salgssummen rettferdig ut fra hvordan dere betalte dere inn(trekk fra eventuelt egenandel dere tok med inn hver for seg, del resten av summen på to). Mitt inntrykk er at du trenger forutsigbarhet, det virker det ikke som du kan få med henne. Så sats videre på å gjøre livet best mulig for deg selv, gudene skal vite at du har gjort nok for andre. Bruk det du får fra hussalget til å skaffe deg en praktisk leilighet det er enkelt for deg å leve i, tenk på at det skal vare livet ut med de begrensningene helsen din gir. Stikkord her er vel enkelt å stelle, forholdsvis nytt(lite vedlikehold/oppussing), billigere. I bunn og grunn handler det om hvordan du vil ha det fremover: vil du gi alt for noen som ikke bryr seg, eller bygge opp en bedre tilværelse for deg selv? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388649-hjelp-ang%C3%A5ende-p%C3%A5g%C3%A5ende-samlivsbrudd/#findComment-3445796 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.