Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg fikk diagnosen herpes i 1998. Sykdommen må ha ligget latent i minst 7 år, i og med at ingen av mine to samboere fra den tiden hadde herpes.

Min nåværende samboer fikk smitten et par måneder etter at jeg fikk diagnosen, men ingen av oss er hardt rammet og det plager oss ikke i hverdagen.

Jeg er likevel litt undrende, fordi jeg trodde at herpessåret alltid ville komme tilbake på samme sted ved hvert utbrudd. Hos meg har det derimot gått fra å være et ganske stort sår midt på kjønnsleppen til et mye mindre sår, nesten som en kvise som ligger lengre oppe og mer på innsiden av kjønnsleppen. Er dette vanlig?

Jeg er nå gravid i 11. uke. Jeg glemte faktisk å varsle fra til legen om at jeg har herpes (så lite tenker jeg på det til vanlig), men jeg er litt usikker på hvilke tiltak som må settes i gang før fødselen. Jeg har liten lyst til å ta keisersnitt pga. dette, men jeg hører at man kan få profylakse. Hvordan vil dette foregå? Vil det gi bivirkninger?

Leste et sted at man så absolutt ikke skulle ha sex når man hadde utbrudd og var gravid, pga. økt infeksjonsfare. Stemmer det?

Er takknemlig for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38865-herpes-og-svangerskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Herpesvirus ligger latent i nervebaner og kan derfor oppstå innen det hudområde som nerven forsyner. Det første utbrudd er mye voldsommere enn de senere. Hvis du får flere utbrudd i løpet av graviditeten, kan det være aktuelt med forebyggende behandling med tabletter for å unngå keisersnitt. Slik behandling er ikke farlig for fosteret. Jeg har ikke hørt noe om det med sex under utbrudd i graviditet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/38865-herpes-og-svangerskap/#findComment-147145
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...