Gå til innhold

Bruk av statiner

Anbefalte innlegg

Jeg er 64 år og har brukt Lipitor i over 20 år, og har i alle disse år hatt tildels store smerter i ledd og muskulatur. Hverdagen har vært slitsom. Jeg gikk av med førtidspensjon da jeg fyllte 60 år, fordi jeg var sliten. For et halvt år siden ba jeg om å få slippe å ta Lipitor. Hovedårsaken til dette var at jeg utviklet følelsesløshet i framre del av foten(tærne) og selv relaterte dette til bruken av statiner. (En bekjent hadde fått konstatert sammenheng mellom bruk av lipitor og nevrologiske problemer.) De første ukene etter at jeg sluttet å ta lipitor fikk jeg regulære abstinensreaksjoner. svette, urolig i kroppen og dårlig søvn. Etter en liten måneds tid stabiliserte dette seg, og jeg fikk en ny helt hverdag. Uten smerter og uten bruk av smertestillende. Jeg har nå fått konstatert en økning i kolestrol som ikke var uventet, og har nå et nivå på over 8 totalt. Hvilke muligheter har jeg til å få kontroll på kolestrolet uten bruk av statiner? Jeg orker ikke tanken på å starte opp med statiner igjen. pelle50

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388717-bruk-av-statiner/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

Det er kjent at statiner kan gi bivirkninger fra muskel og skjelettsystemet, mindre vanlig at disse medisinene kan gi nevrologiske symptomer. Flott at du ikke lenger har smerter i kroppen og det finnes noen alternativer. Det finnes et margarin som reduserer kolesterolet ca 10 % som du kan kjøpe i dagligvarebutikker (Vita proaktiv) og det finnes et kosttilskudd som er laget av rød ris gjær ekstrakt kalt "Hypocol" som legen kan skrive ut på resept fra apoteket. I følge flere dobbeltblinde studier, blant annet fra Rikshospitalet, kan dette redusere nivået av kolesterol med mer enn 20 % med få registrerte bivirkninger. Matvarer som inneholder havre er også kjent for å redusere kolesterolet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/388717-bruk-av-statiner/#findComment-3447137
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...