eanijo Skrevet 18. februar 2013 Del Skrevet 18. februar 2013 hei,er en dame på 44 som er gravid i uke 29. Har fått beskjed om at jeg er smittet av MRSA. Er dette noe som kan være farlig for barnet? Bør jeg melde i fra til min lege? Hva må jeg og bør jeg gjøre i forhold til dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388861-smitte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest sangsol Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Jeg vet ikke om det gjør noe i forhold til barnet. Men om jeg var i din situasjon ville jeg tatt kontakt med legen så snart som mulig for å diskutere dette. Gjerne i dag. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388861-smitte/#findComment-3448237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hulderen Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Du må melde fra til legen. Dette er fra nettet: ''Under og etter en fødsel kan det oppstå en infeksjon hos mor eller hos barnet som er forårsaket av gule stafylokokker. Dette vil vanligvis være infeksjoner i sår eller slimhinner. For eksempel er brystbetennelse ofte forårsaket av gule stafylokokker. Er man gravid og bærer av MRSA vil ikke det i seg selv gi større sjanse for at infeksjon oppstår eller at en eventuell infeksjon blir mer alvorlig enn om man skulle være bærer av sensitive gule stafylokokker. Vi har imidlertid som mål å hindre spredning av MRSA på helseinstitusjoner. Som nevnt er dette fordi en høy forekomst av MRSA medfører at alle stafylokokkinfeksjoner må behandles med spesielle antibiotika. Noe som igjen kan gi en økning av kostnadene ved behandling og kan føre til at vi får flere og mer resistente bakterier. Strenge tiltak mot MRSA på sykehus vil ha betydning for deg dersom du er bærer av MRSA og skal inn på sykehuset for å føde. Disse tiltakene med bl.a. isolering av deg og den nyfødte og bruk av hansker, stellefrakk og munnbind hos personalet, kan oppleves som vanskelig for deg og dine pårørende. Av den grunn, og med hensyn til smittevernet på sykehuset, kan det være ønskelig å prøve å bli kvitt bakteriene før fødselen. Det betyr at dersom er gravid og du tror eller vet at du har MRSA, så bør du opplyse fastlegen og sykehuset om dette og be legen din vurdere om du bør få behandling av bærerskap (bærersanering) i god tid før fødselen. De aller fleste blir kvitt bakteriene etter gjennomført sanering. Når vellykket sanering er gjennomført, behøver man vanligvis ikke ta forholdsregler mot smitte under og etter fødsel. Det kan være grunner til at behandling mot bærerskap ikke er heldig for deg under graviditeten. Dette må fastlegen din, eventuelt sammen med spesialister, vurdere. Hvis bærersanering ikke anbefales for deg, så kan det være lurt å ta MRSA-prøver kort tid før du skal inn på sykehuset og du bør forberede det på at sykehuset kan bli nødt til å isolere deg på enerom og følge nødvendige smitteverntiltak. Smitteverntiltakene skal ikke hindre eller forsinke de undersøkelser, behandlinger, pleie og omsorg som du trenger under sykehusoppholdet. '' 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388861-smitte/#findComment-3448242 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 19. februar 2013 Del Skrevet 19. februar 2013 Du finner grundig informasjon om dette på Folkehelseinstituttes hjemmeside. Du bør så absolutt melde fra til din fastlege som så vurderer evt. videre tiltak, vennlig hilsen Mette H Moen Er det farlig å bli smittet med MRSA når man er gravid? Som omtalt ovenfor har ikke MRSA større evne til å gi sykdom enn andre gule stafylokokker, og gule stafylokokker er vanlig hos folk flest, også hos gravide. Under og etter en fødsel kan det oppstå en infeksjon hos mor eller hos barnet som er forårsaket av gule stafylokokker. Dette vil vanligvis være infeksjoner i sår eller slimhinner. For eksempel er brystbetennelse ofte forårsaket av gule stafylokokker. Er man gravid og bærer av MRSA vil ikke det i seg selv gi større sjanse for at infeksjon oppstår eller at en eventuell infeksjon blir mer alvorlig enn om man skulle være bærer av sensitive gule stafylokokker. Vi har imidlertid som mål å hindre spredning av MRSA på helseinstitusjoner. Som nevnt er dette fordi en høy forekomst av MRSA medfører at alle stafylokokkinfeksjoner må behandles med spesielle antibiotika. Noe som igjen kan gi en økning av kostnadene ved behandling og kan føre til at vi får flere og mer resistente bakterier. Strenge tiltak mot MRSA på sykehus vil ha betydning for deg dersom du er bærer av MRSA og skal inn på sykehuset for å føde. Disse tiltakene med bl.a. isolering av deg og den nyfødte og bruk av hansker, stellefrakk og munnbind hos personalet, kan oppleves som vanskelig for deg og dine pårørende. Av den grunn, og med hensyn til smittevernet på sykehuset, kan det være ønskelig å prøve å bli kvitt bakteriene før fødselen. Det betyr at dersom er gravid og du tror eller vet at du har MRSA, så bør du opplyse fastlegen og sykehuset om dette og be legen din vurdere om du bør få behandling av bærerskap (bærersanering) i god tid før fødselen. De aller fleste blir kvitt bakteriene etter gjennomført sanering. Når vellykket sanering er gjennomført, behøver man vanligvis ikke ta forholdsregler mot smitte under og etter fødsel. Det kan være grunner til at behandling mot bærerskap ikke er heldig for deg under graviditeten. Dette må fastlegen din, eventuelt sammen med spesialister, vurdere. Hvis bærersanering ikke anbefales for deg, så kan det være lurt å ta MRSA-prøver kort tid før du skal inn på sykehuset og du bør forberede det på at sykehuset kan bli nødt til å isolere deg på enerom og følge nødvendige smitteverntiltak. Smitteverntiltakene skal ikke hindre eller forsinke de undersøkelser, behandlinger, pleie og omsorg som du trenger under sykehusoppholdet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/388861-smitte/#findComment-3448257 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.