Gå til innhold

Overgangsalder og østrogen?

Anbefalte innlegg

Gjest Rose 63

Hei Mette! Jeg er 49 år, mistet mensen for 3 år siden og prøver viste at jeg var kommet i overgangsalderen i 2009. I 2007 fjernet jeg halve skjoldbrukskjertelen og bruker 75 mg Levaxin daglig. Eller har jeg symptomer på posttraumatisk stress, trolig på bakgrunn av flere år med overgrep med mer.. På bakgrunn av svært lave østrogenverdier og høye verdier på hypofysen, anbefalte legen meg østrogen. Hadde også hetetokter. Andre plager var slitenhet i hodet/ kropp og uro/prikkinger i kroppen. Jeg startet først på Eviana men fikk veldig hodepine. Deretter byttet jeg til Livial. Nå tar jeg Livial annen hver dag. Har fortsatt hodepine/press over venstre øyet men hetetoktene er nesten borte. Andre plager er vedvarende. Etter nylig gynekologisk undersøkelse hadde jeg fortykket slimhinne - 11 mm. Siden jeg ikke hadde celledeling kunne jeg fortsette med Livial. Er dette riktig? Jeg er svært skeptisk til østrogenbehandling, men vil gi det en sjanse i noen år hvis det bedrer livskvaliteten. Min mor tok østrogen i 13 år og fikk hormonrelatert kreft! Hvilke type østrogenpreparat er "snillest"? Jeg har normalt blodtrykk, er aktiv og sunn. Takk for svar!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389018-overgangsalder-og-%C3%B8strogen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...