Gjest Bekymret gravid uke 40 Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Hei! Jeg håper du kan svare på mitt spørsmål. Jeg bekymrer meg svært mye. Jeg er gravid i uke 40. De siste dagene har jeg vært litt småkvalm om morgenen, antydning til hodepine, litt tett i nesen samt ekstremt trøtt utpå dagen/kvelden. Jeg har tenkt at dette muligens er helt normalt i slutten av svangerskapet, men bekymringene tar av og til overhånd og jeg får idéer om at det kan skyldes andre ting, f.eks. listeria. Jeg har generelt vært veldig forsiktig med hva jeg har fått i meg gjennom hele svangerskapet, men i forrige uke spiste jeg frosne jordbær fra Rema 1000. De hadde fått tine på kjøkkenbenken i et par timer. Et par av dem smakte veldig jord, og jeg har tenkt på om det kan ha vært smitte i dem. Jeg vet jo at man skal vaske frukt, bær og grønnsaker, men det er jo ikke så lett med frosne bær. Jeg har lest at listeria overlever frysing. Bør jeg ta en test for å sjekke om jeg kan være smittet eller kan jeg ta dette med ro? Det står på pakken at jordbærene er produsert i Norge for Rema 1000. Hva skjer dersom jeg smitter fosteret med listeria? Til slutt lurer jeg på en ting til: Jeg har fått vite at min svigerfar har fått helvetesild etter cellegiftbehandling. Har hørt at viruset som utløser helvetesild er det samme som gir vannkopper, slik at personer som ikke har hatt vannkopper kan få vannkopper etter å ha hatt nærkontakt med personer som har helvetesild. Jeg har hatt vannkopper selv da jeg var liten, men kan babyen min bli smittet når den er født? Regner jo med at svigerfar gjerne vil holde babyen når de kommer på besøk kort tid etter fødsel. Bør jeg la ham få holde barnet før han er frisk? Evt. hvor lang tid tar det før man blir helt frisk av helvetesild? Tusen takk for svar! Hadde satt pris på raskt svar, ettersom jeg bekymrer meg så mye. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389036-listeria/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrobiologi Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Hei, Jeg har selvfølgelig ikke mulighet til å stille diagnose via e-mail. Kan bare vurdere opplysningene du har beskrevet. Sjansen for å pådra seg Listeriainfeksjon er meget liten i Norge. I en 10-års periode er det registrert kun 5 tilfeller der pasienten var under 5 år gammel. De fleste tilfeller (og det er heller ikke mange) forekommer hos personer over 60 og hos personer med nedsatt immunforsvar. Ingen av de ssymptomene du beskriver peker i retning av Listerie. Listeriainfeksjon overført fra mor til foster kan føre til abort, evt dødfødsel. Men, som sagt ingenting i dine beskrivelser er noe som ville vekke mistanke hos meg om du var min pasient. De fleste tilfeller av smitteoverføring skjer med upasteuriserte melkeprodukter, frukt og grønnsaaker er uhyre sjeldne. Jeg tror du kan ta det med ro og ikke tenke på det. Når det gjelder hellvetesild er det helt riktig det du beskriver. Overføringsfaren fra pasienter med helvetesild er mye lavere enn fra pasienter med vannkopper. Men det er ikke null. Når du har hatt vannkopper overføres immunforsvar fra deg til ditt nyfødte barn. Men denne beskyttelsen er relativt kortvarig. Jeg syne at det er fornuftig at svigerfar venter med å holde og klemme barnet til helvetesilden ikke aktiv lenger. Den aktive perioden pleier å gå over relativt fort. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389036-listeria/#findComment-3450381 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.