Gjest Anna xxx Skrevet 25. februar 2013 Del Skrevet 25. februar 2013 Min samboer (31) og jeg (33) har forsøkt å bli gravide i ett år nå uten å lykkes. Vi står på venteliste for videre utredning nå. Min samboer har kronisk høyt blodtrykk og tar medisinene Adalat Oros 60mg, Spirix 25mg, Candesartan/Hydroclorothiazide Orion 16mg/12,5mg og Moxonidin Actavis 0,2mg daglig. Jeg har søkt en del på nettet, og det florerer stoff om hvordan kalsium-blokkere (nifedipin) kan hindre sperms evne til å befrukte et egg. Hovedsaklig engelske sider. Men det står også nevnt på legemiddelverket.no: ”I enkelttilfeller av kunstig befruktning er kalsiumantagonister som nifedipin blitt assosiert med reversible biokjemiske endringer i spermatozas hodeseksjon som kan forårsake svekket spermiefunksjon. Hos menn med gjentatte mislykkede forsøk på kunstig befruktning der ingen annen forklaring finnes, bør kalsiumantagonister overveies som en mulig grunn.” I USA forsker de t.o.m på dette stoffet som en fremtidens p-pille for menn! Kan disse biokjemiske endringene sees under mikroskopet på en standard sperm-test eller ikke? På nettet står det at spermen kan se helt normal ut under mikroskop selv om det mangler dette viktige bindingskjemikaliet (mannose lectin) Samboeren min har levert sperm-test og på laben sa de at umiddelbart så det veldig bra ut. Han har derfor slått seg til ro med dette og nekter å vurdere å bytte piller. Men jeg er overbevist om at det er dette som ødelegger for oss. Fastlegen til samboeren min sa han aldri hadde hørt om dette, og gadd ikke ta tak i det. Jeg føler meg så alene om dette fordi det er et ganske ukjent område for mange leger. Grunnen til dette tror jeg er fordi de fleste som går på blodtrykkspiller er langt forbi barneproduksjonsårene. Dermed blir det ikke sett på som noe stort problem og prioritert. Jeg har fått bekreftet fra en annen lege på nett at det er stor sjanse for at det er disse pillene som ødelegger for oss og at han bør bytte piller. Hva skal jeg gjøre? Føler det er ingen som hører på meg. Er de klar over dette på fertilitetsklinikkene? Er det mulig å få vellykket IVF ved å sprøyte èn sædcelle direkte inn i egget siden den mangler dette bindingskjemikaliet eller er det håpløst uansett? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389043-nifedipin-%C3%A5rsak-til-ufrivillig-barnl%C3%B8shet/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 26. februar 2013 Del Skrevet 26. februar 2013 Hei, jeg forstår din frustrasjon, men dette er så spesielt at man ikke kan regne med at ‘fastleger’ har kunnskap om problemet. Du har selv satt deg veldig bra inn i stoffet, og det du anfører stemmer med det jeg er kommet frem til på nettet: http://malecontraceptives.org/methods/nifedipine.php Det har som du sier vært forsket på (i dyreforsøk) om nifedipin kan utvikles til et prevensjonsmiddel for menn, foreløpig bar i dyreforsøk, se for eksempel: CONCLUSION (fra fagtidsskrift): Nifedipine appears to have a reversible deleterious effect on sperm functions in rats which is not mediated by ta change in testosterone secretion. Jeg vil tro at alle spesialiserte avdelinger for fertilitetsbehandling kjenner til dette. Man kan tilsynelatende ikke ‘teste det’ bar i en prøve, da må man se hvordan i prøverør kan befrukte et egg, altså det man betegner IVF. ICSI-metoden hvor man dytter sædcellen direkte inn i egget, må være en effektiv behandlingsmetode. Så jeg foreslår at du henvises til infertilitetsavdeling. Lykke til, vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/389043-nifedipin-%C3%A5rsak-til-ufrivillig-barnl%C3%B8shet/#findComment-3450660 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.