Gå til innhold

Årsaker til magesår?

Anbefalte innlegg

Gjest Nysgjerrig kvinne

Jer er en kvinne på 50 år, ikkerøyker og fysisk aktiv, som ved gastroskopi har fått påvist sår på tolvfingertarmen, og helicobacterbakterietesten var også positiv. Nå blir det trippelkuren for å ta knekken på helicobacterbakterien. Jeg sitter og funderer på hva årsaken kan være til at jeg har fått dette magesåret og lurer på om mine store doser av c-vitamin (med askorbinsyre) kan være årsak? Når jeg sier store doser, så snakker jeg om 2-4 gram til daglig og ved forkjølelser/infeksjoner har jeg vært oppi 10 gram, men da er det gjerne i pulverform som nypepulver (disse brune plastglassene som fåes både på apotek og helsekost). Har du andre teorier om årsaksforhold? Legen på sykehuset var helt uinteressert i å snakke om kost og livsstilsfaktorer, så der var det ikke mye å hente.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/389055-%C3%A5rsaker-til-mages%C3%A5r/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Stig Bruset - Alt. medisin

I medisinen har det vært ulike forklaringer på magesår fra stress, til kosthold og for mye magesyre. Disse årsakene regnes fortsatt for å kunne medvirke, men man regner med at de fleste tilfeller skyldes Helicibacter pylori - en bakterie som overlever i magesekken. Askorbinsyre er som du nevner en ganske sterk syre og kan gi sur urin, halsbrann og muligens bidra til magesår. Anbefaler derfor calciumascorbat eller ester-C som er syrenøytrale calciumforbindelser. Grønne grønnsaker som kål, broccoli og spinat inneholder stoffet sulforafam, som motvirker Helicobacter for å nevne noen positive kostfaktorer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...